kinmag 10 Anmeld indhold Skrevet September 10, 2010 Hej :-) Vi er et kæreste-par bestående af en dansk statsborger (20 årig mand) samt en 28 årig fillipinsk statsborger. Vi har netop lejet en lejlighed i Malmö, og fået nøglerne idag - og hvad skal vi så... :O Min plan er at jeg (mand), tager til Sverige på mandag, for at få registret mig på skatteverket og få det svenske person nr. Min kæreste har vidst (tror jeg) kun processuelt ophold i Danmark, og hun skal formentligt være ude af landet om et par uger, vi venter pt på en retsag om forældremyndighed over hendes søn, d. 21 september. Må hun tage til Sverige, for at registrere sig på Migrationsverket, eller hvordan kan jeg få hende til SE? Går ikke udfra at hendes 2 årig søn kan være et problem, når han er dansk statsborger? Håber virkeligt nogle kan hjælpe os på vej ! :-) De bedste hilsner fra Jannik og Marlene Vi kan også fanges på mail: kinnajnesnah@gmail.com Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
RS6 10 Anmeld indhold Besvaret September 10, 2010 I skal på Migrationsverket og ansøge om hendes ophold i SV, som i kan få på baggrund af din registrering (bopæl i Sverige). Der findes flere beskrivelser på nettet om hvordan proceduren er, men her er en kort version: 1) Find en lejlighed i SV, lej den i jeres begge navne. 2) Fraflyt DK, ved at du (manden) går op på folkeregistret og fraflytter DK 3) Du, manden, melder sig på "Skatteverket" og bliver registreret som boende i SV 4) Med dokument fra Skatteverket går i til Migrationsverket, så snart de er i gang med at behandle jeres (hendes ansøgning om ophold i SV, på baggrund af din ret til at bo i SV) sag har hun lov til at opholde sig i SV, men husk i ikke må køre til DK i weekenderne osv. Det er i grove træk, og der kan være ændret på proceduren siden vi flyttede til SV. Og nej, tror ikke der skulle være det mindste problem med sønnen, efter som han jo er dansk. Send gerne en PM hvis du har spørgsmål. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Menace 10 Anmeld indhold Besvaret September 11, 2010 Der er kun et lille problem med sønnen, hvis faderen ikke vil have han flytter fra danmark..... En af mine kollegaer blev nødt til at gifte sig med sin udenlandske kæreste før hun måtte opholde sig mere end 3 måneder i sverige, så de blev gift før 3 måneder.... Han boede allerede i sverige og hun kommer udefra EU Jeg vil mene at det samme gør sig gældende for din kone, men op på migrationsverket med jer :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
buhhko 10 Anmeld indhold Besvaret October 13, 2010 Er der ikke et issue i forhold til at de ikke er gifte? I vores tilfælde hed det sig, at tilladelsen skulle ansøges i opholdslandet (i vores tilfælde Svenske ambassade i København) og accepteres før hun måtte flytte ind.. Hvis hun ikke allerede havde Schengen visum betød det praktisk talt at indrejse ikke kunne foretages før sagen var behandlet.. Men under alle omstændigheder må det være spørgsmål som Migrationsverket kan svare på.. Desuden skal man ikke framelde sig folkeregisteret.. Skatteverket underretter de danske myndigheder når du registrerer dig i Sverige Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
L_B_P 11 Anmeld indhold Besvaret October 18, 2010 Prøv at kigge her brugte selv den vejledning som lå til gængelig. Forberedelse er alfa omega, så kan man sagtens som jeg få 5 års opholdstilladelse til konen på 45 min :-) http://www.aegteskabudengraenser.dk/ Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
kinmag 10 Anmeld indhold Besvaret March 15, 2011 Så lykkedes det sgu! Så nu har vi ikke sovet siden starten af november hvor vi indleverede ansøgningen til migrationsverket ! Men her for en time siden, dumpede der så et brev ind: Beslut: Migrationsverket besluter att bevilja dig uppehållskort for tiden 2011-03-12 - 2016-03-12 !! Næppe dårligt :P Længere nede i brevet står der: Du behöver inte ha uppehålls- och arbetstillstånd för att bo och arbeta i Sverige, så länge du har uppehållsrätt. - og fortsætter: Uppehållskortet skickas til din adress i Sverige. Men betyder det så at vi kan gå til Skatteverket og få hende og hendes søn "oprettet"? Har hun herefter også ret til Læge i Sverige? Når hun nu har fået dette, må vi så tage på ferie osv i DK? og hvad med andre europæriske lande? Vi har endnu ikke modtaget "uppehållskortet", men kan vi trygt tage til DK, og besøge min familie? Håber i kan hjælpe den forvirret og frustreret mand, midt i sin 3. gangs nyforelskelse i den samme kvinde ;-) Hilsen Jannik :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
fdhin 10 Anmeld indhold Besvaret March 15, 2011 Du kan kontakte Skatteverket og høre om de vil folkbokföre hende på grundlag af brevet fra Migrationsverket. Jeg gætter på at de godt vil. Hvis man er folkbokförd i Sverige så har man ret til lægehjælp på lige fod med alle andre iflg. "Lagen om almän vård". Hendes søn kan jeg ikke udtale mig om, men det er basalt set samme historie: Får han CPR nummer så har han ret til lægehjælp. Er I gift? Jeg vil foreslå at I skaffer hende et ID kort fra Skatteverket som næste step når hun har CPR. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
kinmag 10 Anmeld indhold Besvaret March 15, 2011 Ja, altså vi søgte om 12 mdr, og fik 5 år - så det er vel ret godt ;) Lyder som om vi skal en tur til Skatteverket, når vi modtager hendes kort :) Nej vi er ikke gift, men vi har været samboende i 11 mdr i dk, før vi var tvunget til at flygte til Sverige - og ja, det var næsten at flygte, for vi fik visum'et dagen, før at hun skulle have forladt dk :) haha.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret March 15, 2011 Beklager det sene svar.... www.rejseplanen.dk Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
kinmag 10 Anmeld indhold Besvaret March 17, 2011 Hej Rikke, Hvad svare du mon på ? :-) Er der nogle der ved om jeg må tage hende med til Danmark nu? :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret March 17, 2011 Hvis hun har fået sit svenske opholdskort, må hun gerne rejse rundt i Schengen, når det medbringes på rejsen. Ellers ikke. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites