RS6 10 Anmeld indhold Skrevet August 28, 2010 Min kone og jeg modtog igår et "Röstkort" fra Valmyndigheten. Er der noget jeg har misforstået, troede ikke man havde ret til at stemme her i Sverige, medmindre man er svensk medborgere....eller? Vi har boet her i mere end 5 år.....er det derfor vi har fået Röstkort?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret August 28, 2010 Ikke til rigsdagen Det er bare til rigsdagen man ikke har stemmeretMin kone og jeg modtog igår et "Röstkort" fra Valmyndigheten. Er der noget jeg har misforstået, troede ikke man havde ret til at stemme her i Sverige, medmindre man er svensk medborgere....eller? Vi har boet her i mere end 5 år.....er det derfor vi har fået Röstkort?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Menace 10 Anmeld indhold Besvaret August 29, 2010 men hvilket parti er bedst for danskere/pendlere... læste at der var 1 af dem der ville have os ud af sverige.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret August 29, 2010 Ja, danskere og andre udlændinge, som har boet en vis tid i Sverige, har stemmeret til landsting og kommunalbestyrelse, men ikke til Riksdagen. Et egentlig pendlerparti er vist endnu ikke opstået, selv om der jo på det seneste er opstået flere nye partier med deres små mærkesager, mest markant har jo været Piratpartiet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
schneider 10 Anmeld indhold Besvaret August 29, 2010 men hvilket parti er bedst for danskere/pendlere... læste at der var 1 af dem der ville have os ud af sverige.... Måske kan du få svaret i morgen på S:t Gertrud: http://oresundsborger.dk/2010/08/24/oresundsborger-inviterer-til-politiker-debat/ Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret August 29, 2010 Måske kan du få svaret i morgen på S:t Gertrud: http://oresundsborger.dk/2010/08/24/oresundsborger-inviterer-til-politiker-debat/ Interessant og dejlig intiativ :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kiwi 10 Anmeld indhold Besvaret August 29, 2010 Vi har også fået valgkort og glædede os til at stemme, indtil vi opdagede at det kræver svensk ID-kort. Så hvis vi ønsker at stemme koster det 800 kr for os + en masse besvær - herunder at overbevise en eller anden nabo om at bruge 1-2 timer på at køre med ind til skatteverket og stå i kø for at skrive under på at de oplysninger jeg giver er rigtige. Det er mig en gåde at passet kunne bruges til at få et svensk personnummer og a-skatteseddel, men ikke som legitimation ved en valghandling sammen med mit valgkort. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret August 29, 2010 Hvor står der præcist hvilken form for ID der er gyldig - jeg syntes nemlig ikke det er helt entydigt på valgkortet, at eksempelvis et dansk pas ikke kan bruges? Ellers er ét ID-kort jo faktisk nok for så kender man jo de andre i husstanden... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Menace 10 Anmeld indhold Besvaret August 29, 2010 Som jeg har læst det kan jeg både bruge mit danske EU-kørekort og EU-pas (da sverige er medlem af EU og ikke kan nægte disse former for ID) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret August 29, 2010 Det er sådan set også tilstrækkeligt, at din nabo tager med dig hen til valglokalet og siger god for, at du er den, du er, forudsat at han/hun selv har svensk id. Så på den måde behøver du ikke noget svensk id-kort. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret August 29, 2010 Interessant og dejlig intiativ :) Ja, det lyder spændende. Ærgerligt at man kun kan tilmelde sig på Facebook. Har ingen planer om nogensinde at sætte mit fjæs i den bog ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret August 29, 2010 Ja' date=' det lyder spændende. Ærgerligt at man kun kan tilmelde sig på Facebook. Har ingen planer om nogensinde at sætte mit fjæs i den bog ;)[/quote'] Det er jo kun hvis du vil være sikker på forplejninger. Så bare duk op med en 6-pack ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kiwi 10 Anmeld indhold Besvaret August 30, 2010 I har fuldstændig ret, jeg var også igang med at undersøge hvordan jeg fik svensk ID-kort og jeg fik blandet oplysningerne sammen. Sorry. Men underligt at jeg kan stemme ved at vise mit danske pas eller kørekort men jeg kan ikke bruge det samme pas til at få et ID-kort. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret August 30, 2010 Ja, svenskerne er jo generelt bare underlige ;) Hvis dit danske pas er af nyere dato, kan det dog også bruges til at få et svensk id-kort. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kiwi 10 Anmeld indhold Besvaret August 30, 2010 Ja, svenskerne er jo generelt bare underlige ;) Hvis dit danske pas er af nyere dato, kan det dog også bruges til at få et svensk id-kort. Ja, det er jo her problemet opstår idet det er fra februar 2006 - altså ca. 6 måneder for gammelt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites