Jump to content
RS6

Röstkort....hmm....

Recommended Posts

Min kone og jeg modtog igår et "Röstkort" fra Valmyndigheten. Er der noget jeg har misforstået, troede ikke man havde ret til at stemme her i Sverige, medmindre man er svensk medborgere....eller? Vi har boet her i mere end 5 år.....er det derfor vi har fået Röstkort??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke til rigsdagen Det er bare til rigsdagen man ikke har stemmeret

Min kone og jeg modtog igår et "Röstkort" fra Valmyndigheten. Er der noget jeg har misforstået, troede ikke man havde ret til at stemme her i Sverige, medmindre man er svensk medborgere....eller? Vi har boet her i mere end 5 år.....er det derfor vi har fået Röstkort??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, danskere og andre udlændinge, som har boet en vis tid i Sverige, har stemmeret til landsting og kommunalbestyrelse, men ikke til Riksdagen. Et egentlig pendlerparti er vist endnu ikke opstået, selv om der jo på det seneste er opstået flere nye partier med deres små mærkesager, mest markant har jo været Piratpartiet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har også fået valgkort og glædede os til at stemme, indtil vi opdagede at det kræver svensk ID-kort. Så hvis vi ønsker at stemme koster det 800 kr for os + en masse besvær - herunder at overbevise en eller anden nabo om at bruge 1-2 timer på at køre med ind til skatteverket og stå i kø for at skrive under på at de oplysninger jeg giver er rigtige. Det er mig en gåde at passet kunne bruges til at få et svensk personnummer og a-skatteseddel, men ikke som legitimation ved en valghandling sammen med mit valgkort.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor står der præcist hvilken form for ID der er gyldig - jeg syntes nemlig ikke det er helt entydigt på valgkortet, at eksempelvis et dansk pas ikke kan bruges? Ellers er ét ID-kort jo faktisk nok for så kender man jo de andre i husstanden...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja' date=' det lyder spændende. Ærgerligt at man kun kan tilmelde sig på Facebook. Har ingen planer om nogensinde at sætte mit fjæs i den bog ;)[/quote'] Det er jo kun hvis du vil være sikker på forplejninger. Så bare duk op med en 6-pack ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

I har fuldstændig ret, jeg var også igang med at undersøge hvordan jeg fik svensk ID-kort og jeg fik blandet oplysningerne sammen. Sorry. Men underligt at jeg kan stemme ved at vise mit danske pas eller kørekort men jeg kan ikke bruge det samme pas til at få et ID-kort.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja, svenskerne er jo generelt bare underlige ;) Hvis dit danske pas er af nyere dato, kan det dog også bruges til at få et svensk id-kort.
Ja, det er jo her problemet opstår idet det er fra februar 2006 - altså ca. 6 måneder for gammelt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites