Jump to content
M&T

Navngive vores barn vs. svensk navnelov

Recommended Posts

Hej Vi har fået vores første barn for 7 uger siden og kæmper hårdt for at finde ud af hvordan vi kan få lov til at navngive vores barn sådan som vi vil have at hun skal hedde. Vi vil gerne have at hun skal hedde "Fornavn Mors_mellemnavn Fars_mellemnavn". Fx "Line stenberg overgård" Men det må vi ikke ifht svensk navnelov. Der må hun overhovedet ikke få nogle af forældrenes mellemnavn som noget som helst ifølge de folk vi har snakket med hos kommunen. Hun må kun få vores efternavne som mellemnavn, og man kan sgu da ikke hedde "Line jensen poulsen". Vi har været på kirkekontoret og kommunen i danmark i håb om at de ville navngive hende, men det ville de slet ikke. Det eneste vi nu står tilbage med er at vi bliver nødt til at ændre vores efternavne for at hun kan komme til at hedde det som vi vil have. Alternativt kan en af os ændre efternavn og hun kan få den andens mellemnavn som et ekstra fornavn. For helvede hvor er det bøvlet, besværligt og bureaukratisk :sick::sick::sick: Har andre været i stand til at løse en lignende problemstilling?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Da vi i sin tid flyttede herover, ventede vi vores første barn. Vi boede i Sverige, men gik til de diverse undersøgelser i Danmark, og da vores dreng blev født fik han dansk cpr nummer, og blev registret/navngivet hos kirkedegnen. Da vi så skulle fortælle vores svenske kommune at nu havde vi altså fået et barn, og ville gerne skrives op til forskole, samt gå hos den svenske sundhedspleje, var de også lidt på kant med at han ikke kunne hedde vores mellemnavne, men kun efternavne. Nu var han jo navngivet i Danmark, og kunne jo ikke rigtigt hedde noget forskelligt i DK og SE, så vi fik 3 eller 4 forskellige navngivnings papier på én gang, hvor han lidt efter lidt blev navngivet som vi ønskede. Hvis de i Danmark ikke vil navngive jeres barn, må barnet jo bare tage jeres efternavne, og derefter kan man vel skifte som man lyster? Går ud fra at det var hvad de gjorde for os. Om det i så fald koster lidt gebyrer er jeg ikke klar over, men det lykkedes dog os at gøre det og det kostede ikke noget. Om vi nu får problemer med vores næste barn til oktober, må vi jo se an.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vi boede i Sverige' date=' men gik til de diverse undersøgelser i Danmark, og da vores dreng blev født fik han dansk cpr nummer, og blev registret/navngivet hos kirkedegnen.[/quote'] Vores pige blev født i sverige og får derfor desværre ikke dansk CPR nummer og registreringer før hun er navngivet i sverige. Det her er den første rigtigt gode grund til at føde i Danmark jeg er stødt på.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
"Vi" fødte her i Malmö men knægten blev dåben DK. Intet problem i han har fået mit mellemnavn - blev navngiver først her i SE så vidt jeg husker og det skabte altså ingen problemer.
Hvordan er han navngivet? Har han fået dit mellemnavn som mellemnavn eller er det som nummer 2 fornavn? Og fik han et af jeres efternavne som efternavn?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores er blevet født på Riget... hvilket jeg blev glad for, for da vi skulle registrere den første i sverige fik vi besked på at de ikke ville godtage navnet. Men da han allerede havde navneregistrering i danmark kunne de ikke afvise navnet Vi måtte fremvise navneattesten fra danamrk før de godtog navnet Ved nr. 2 har vi intet mellemnavn så det er lige i skabet .-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Dansk CPR Hvis dit barn er födt i Sverige får det vel ikke DK CPR nr? Og hvorfor er det så vigtigt?

Vores pige blev født i sverige og får derfor desværre ikke dansk CPR nummer og registreringer før hun er navngivet i sverige. Det her er den første rigtigt gode grund til at føde i Danmark jeg er stødt på.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vel altid praktisk at have et dansk cpr.nr., så man slipper for en masse bøvl og bureaukrati, og folk der ikke kan finde ud af, hvordan man skal gøre, hvis man har et dansk pas, men ikke nogen sidste fire cifre. Noget helt andet er, at man jo aldrig uden videre kan tage et mellemnavn som et efternavn i Danmark. Det skal man jo søge om først.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Statsborger Når man bliver 18 skal man välge statsborgerskab. De fleste vil nok välge det Danske. Men uanset så har man jo altid retten til at at bo i DK. Jeg har aldrig haft problemer med det manglende CPR nr til min sön. Og det til trods for at jeg har haft megen kontakt med de Danske myndigheder da jeg arbejde der (Har en sön med Aspergersyndrom)

Det er vel altid praktisk at have et dansk cpr.nr., så man slipper for en masse bøvl og bureaukrati, og folk der ikke kan finde ud af, hvordan man skal gøre, hvis man har et dansk pas, men ikke nogen sidste fire cifre. Noget helt andet er, at man jo aldrig uden videre kan tage et mellemnavn som et efternavn i Danmark. Det skal man jo søge om først.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis dit barn er födt i Sverige får det vel ikke DK CPR nr? Og hvorfor er det så vigtigt?
Hvis Hun var født i Danmark skulle hun navngives i danmark, og så var vi ikke stødt ind i den tåbelige svenske navnelov.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Noget helt andet er, at man jo aldrig uden videre kan tage et mellemnavn som et efternavn i Danmark. Det skal man jo søge om først.
Jo, hvis fx en af dine forældre har dit mellemnavn som efternavn, kan du uden videre tage det selv som efternavn.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites