Jump to content
Marraffay

Salg til af bil til højestbydende

Recommended Posts

Jeg har haft en bil til salg på Blocket og i den andledning var der en interesseret køber for noget tid siden. Vi printede køb/salgs aftalen ud fra Blockets side og både sælger og køber skrev under. Dog kunne køber ikke give mig 100% af salgsbeløbet, så han gav mig et depositum på 20% af prisen. Køber har endnu ikke overtaget bilen før engang i næste måned, men nu er der kommet et nyt bud på min bil som jeg stadigvæk har. Hvad er mine muligheder? Jeg vil selvfølgelig gerne have så meget som muligt for min bil, dog vil jeg ikke komme i klammeri med loven. I tilfælde af jeg skulle sælge det nyere bedre bud, får 1. køber selvfølgelig sit fulde depositum tilbage. Kan det lade sig gøre? Eller afhænger det kun af ens samvittighed?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er absolut ikke ekspert på jura osv., men i kontrakten, som jeg kan finde på Blockets hjemmeside, står der blandt andet "Bil och utrustning förblir säljarens egendom till dess full betalning erlagts.". Baseret på dette, så må du vel handle som du vil med "din ejendom"? Om det er moralsk korrekt eller ej, det er nok op til den enkelte.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Udfra almindelig kontraktlovgivning vil jeg umiddelbart mene at kontrakten er gældende indtil en af jer misligeholder den. Dvs. hvis ikke du får penge fra køber kan du ophæve kontrakten, men indtil det aftalte betalingstidspunkt har du indgået en forpligtigelse til at aflevere bilen. Sælger du den til anden side misligeholder du kontrakten (kva din manglende evne til at levere bilen som aftalt). Hvis man misligeholder en kontrakt er man som regel forpligtiget til at betale skadesgodtgørelse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites