Jump to content
KSR

Shopping i Malmø? Bliv hellere i DK og spar både tid og penge! Jakkesæt fra Olséns

Recommended Posts

Jeg blev forledt til at tro, at man kunne spare penge på dyre sager ved at handle i Malmö og købte et lækkert Cerruti-jakkesæt i gråt silke hos Olséns Herremode på Gustav Adolfstorget (er det ikke det, det hedder?). Pris 6.995 SEK = 5.500 DKK. (Dertil kom tilretning, hvor de skrev et større beløb på regningen end det aftalte) Det var nødvendigt med et par ture frem og tilbage - tre, når man inkluderer første kig, andet besøg hvor bestillingen blev foretaget og tilretninger aftalt og tredje besøg, hvor vi hentede sættet (og måtte vente på at få det strøget, fordi de tilrettede sømme i jakken krøllede og slet ikke så ud som de originale, hvilket eksplicit var stillet os i udsigt med deres "40 års erfaring" osv. osv. Til slut var resultatet i orden, men jeg vil til hver en tid anbefale så få ændringer som muligt, for resultatet bliver ikke så flot som det originale. Summa summarum: Tre ture over broen med BroPas (halv pris) plus bil-km løber op i over 1200 DKK. Efter at have hentet sættet ser jeg præcis samme sæt i Magasin: Listepris 5.000 DKK - altså 500 DKK under Olséns pris. Endvidere er der udsalg, og sættet er sat 30% ned, dvs. yderligere 1.500 DKK. I alt ender jeg således med at betale 2.000 DKK mere plus transport, dvs. et stykke over 3.000 DKK tabt i forhold til at købe hos Magasin, hvor jeg havde fået indtryk af, at der var fornuft i at handle hos Olséns. Målt på rene listepriser (som Olséns ikke var villige til at give samlerabat på ved køb af skjorte, slips, jakkesæt osv. i modsætning til alle danske herretøjsforretninger, jeg besøgte i min søgen) var Olséns Herremode 500 DKK dyrere end Magasin i København, og når transportomkostninger og -tid kommer dertil, viser det sig at være en særdeles dårlig idé at købe et fint jakkesæt i Malmö. Jeg fik efter mange forsøg fat på Leif Olsén i telefonen, og han bekræfter, at han ikke har ambitioner om at sælge varer billigere end i Danmark. Han tager til udlandet for at "hygge sig" og ikke for at spare penge, så konklusionen er: Spar tid og penge og køb dit eksklusive herretøj i Danmark! Den bedste betjening fik jeg forøvrigt hos Bjerno i Rungsted, der desværre ikke havde min størrelse hjemme i de ønskede modeller i ellers meget lækre jakkesæt fra Corneliani, Cerruti mm. Prøv ham :rose: Held og lykke til jer andre! Mvh. Karsten

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg blev forledt til at tro, at man kunne spare penge på dyre sager ved at handle i Malmö og købte et lækkert Cerruti-jakkesæt i gråt silke hos Olséns Herremode på Gustav Adolfstorget (er det ikke det, det hedder?). Pris 6.995 SEK = 5.500 DKK. (Dertil kom tilretning, hvor de skrev et større beløb på regningen end det aftalte) Det var nødvendigt med et par ture frem og tilbage - tre, når man inkluderer første kig, andet besøg hvor bestillingen blev foretaget og tilretninger aftalt og tredje besøg, hvor vi hentede sættet (og måtte vente på at få det strøget, fordi de tilrettede sømme i jakken krøllede og slet ikke så ud som de originale, hvilket eksplicit var stillet os i udsigt med deres "40 års erfaring" osv. osv. Til slut var resultatet i orden, men jeg vil til hver en tid anbefale så få ændringer som muligt, for resultatet bliver ikke så flot som det originale. Summa summarum: Tre ture over broen med BroPas (halv pris) plus bil-km løber op i over 1200 DKK. Efter at have hentet sættet ser jeg præcis samme sæt i Magasin: Listepris 5.000 DKK - altså 500 DKK under Olséns pris. Endvidere er der udsalg, og sættet er sat 30% ned, dvs. yderligere 1.500 DKK. I alt ender jeg således med at betale 2.000 DKK mere plus transport, dvs. et stykke over 3.000 DKK tabt i forhold til at købe hos Magasin, hvor jeg havde fået indtryk af, at der var fornuft i at handle hos Olséns. Målt på rene listepriser (som Olséns ikke var villige til at give samlerabat på ved køb af skjorte, slips, jakkesæt osv. i modsætning til alle danske herretøjsforretninger, jeg besøgte i min søgen) var Olséns Herremode 500 DKK dyrere end Magasin i København, og når transportomkostninger og -tid kommer dertil, viser det sig at være en særdeles dårlig idé at købe et fint jakkesæt i Malmö. Jeg fik efter mange forsøg fat på Leif Olsén i telefonen, og han bekræfter, at han ikke har ambitioner om at sælge varer billigere end i Danmark. Han tager til udlandet for at "hygge sig" og ikke for at spare penge, så konklusionen er: Spar tid og penge og køb dit eksklusive herretøj i Danmark! Den bedste betjening fik jeg forøvrigt hos Bjerno i Rungsted, der desværre ikke havde min størrelse hjemme i de ønskede modeller i ellers meget lækre jakkesæt fra Corneliani, Cerruti mm. Prøv ham :rose: Held og lykke til jer andre! Mvh. Karsten
Af skade bliver man klog, men sjældent rig.....:tongue2: Tillykke med din ny opnåede visdom!! De eneste klude jeg køber i Sverige er dem til at pudse bilen. Tøj skal købes i Danmark..... Men så mange andre ting er billige i Sverige, det kræver lidt recearch, men sådan er det at ville spare penge:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja' date=' eller man kan sørge for at undersøge markedet selv - inden man farer ud og bruger så mange penge på en vare :-)[/quote'] Du har principielt helt ret, men kan være meget lettere sagt end gjort. Jeg var rundt i 7 - 10 forretninger, men de har ikke meget udvalg hjemme i det ønskede segment, så det var forskellige mærker og modeller i forskellige farver, så markedets gennemsigtighed er meget lille. Man finder det sæt, der får én til at sige wauw og hvis man kender til andre forhandlere, så forespørger man dér.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg var rundt i 7 - 10 forretninger, men de har ikke meget udvalg hjemme i det ønskede segment, så det var forskellige mærker og modeller i forskellige farver, så markedets gennemsigtighed er meget lille. Man finder det sæt, der får én til at sige wauw og hvis man kender til andre forhandlere, så forespørger man dér.
Se nu svarer du så selv på, hvorfor ting ka være dyrere nogle steder ift. andre -> udvalget, kvalitet samt serviceniveau. Jeg har også købt et Cerutti-sæt ved Olséns (samt en masse andet) og modtog i den forbindelse en 1. klasses ekspedition af ejeren himself. Det er ringe, at I skulle køre efter tøjet flere gange - også dét (oplægning/tilpasning) var lige i øjet ifm. min handel. Jeg havde min Porsche-shirt på den dag - måske dét var årsagen :) (Hr. Olsén er lidenskabelig bil-entusiast og kører bl.a. en 911'er fra 60'erne - bilen er stadig som ny)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg har forstået det ret, så var der udsalg i Magasin og ikke noget udsalg hos Olsén. Man kan jo aldrig sammenligne slagtilbud med listepriser... Og at desuden drøne frem og tilbage over broen, hvis man ikke alligevel ligger og pendler til og fra arbejde, er jo også for egen regning og risiko. Olsén markedsfører sig vist ikke i Danmark, hvorimod det da hænder, at Magasin har haft annoncer henvendt til det sydsvenske marked.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Folk ser på det, som et stort mysterium at priserne er forskellige når der er en valutakurs involveret. Helt ærligt - kom nu ind i kampen - så svært er det heller ikke. Det handler om hvad valutakursen har gjort i løbet af de seneste måneder. Den svenske krone er steget fra omkring kurs 0,69 SEK/DKK til 0,79 SEK/DKK fra nytår og frem til nu. Derfor er importerede varer, som hverken stammer fra Danmark eller Sverige, nu dyrere i Sverige end i Danmark. Grossister og butikker indkøber deres varer flere måneder i forvejen i forhold til hvornår kunderne ender med at købe dem. Dermed har de svenske butikker købt udenlanske varer til et bestemt SEK-beløb og forsøger med nogen måneders forsinkelse at sælge dem til det samme SEK-beløb (plus deres profit-margin). En dansk butik gør det samme bare i DKK. Når SEK så er steget med 15% overfor DKK i den mellemliggende periode, ja så bliver tingene bare dyrere i Sverige end i Danmark. Såre simpelt. Og grunden til at det var så billigt i Sverige for et års tid siden set fra en danskers øjne var at valutakursen netop havde taget en kraftig bevægelse den modsatte vej i forhold til nu. Lige for tiden er stort set al elektronik og formentlig også stort set alle former for mærkevaretøj lidt billigere i Danmark end i Sverige. Da jeg selv købte et digitalkamera for nyligt tjekkede jeg prisen på websites på begge sider og fandt det billigst i Danmark. Det kan godt være at svenskernes officielle inflationsindeks ikke har rykket sig særligt meget under krisen, men på netop disse varekategorier har der altså reelt været inflation.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites