soalma 10 Anmeld indhold Besvaret September 16, 2010 Modersmålsundervisningen er gratis. I Lunds kommune kommer der en modersmålslærer ud til førskolan eller grundskolan og underviser eleven/eleverne 1 ugentlig lektion. Modersmålsundervisningen organiseres forskelligt i andre kommuner. I Danmark skal man i mange kommuner så vidt jeg er orienteret selv betale og måske endda selv organisere modersmålsundervisningen. ... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret September 17, 2010 Modersmålsundervisningen er gratis. I Lunds kommune kommer der en modersmålslærer ud til førskolan eller grundskolan og underviser eleven/eleverne 1 ugentlig lektion. Modersmålsundervisningen organiseres forskelligt i andre kommuner. I Danmark skal man i mange kommuner så vidt jeg er orienteret selv betale og måske endda selv organisere modersmålsundervisningen. ...At det kostede gratis vidste jeg (næsten) godt ;-) Jeg studsede mest af alt over Repeats indlæg, hvor han syntes det var unfair at hans barn kun kunne deltage i 1 sprog som modersmålsundervisning... Altså vi har trods at valgt at bo i et andet land, så er det fair at det land skal betale for alle udlændinges sprogundervisning? Det havde da været mere fair hvis der blev tilbudt ekstra SVENSKundervisning i så fald... Ja, jeg læste "tema modersmål"teksten om hvilke fordele der var med modersmålsundervisning, men tvivler på at det gælder børn fra danske forældre. Nu ved jeg godt at mange af jer heller ikke er danske og fair nok hvis I vil have ekstra sprogundervisning til jeres børn, men tænk dog lige over hvad I kræver... og kræver... og kræver... Vores dagis begyndte også at tale om at de nok skulle synge danske sange og på anden måde implementere danske ting i dagligdagen, men det takkede vi pænt NEJ TAK til! Det er fint at lære sig om andre kulturer, men al denne (misforståede) hensyntagen blir jeg sgu lidt træt af. Kom gerne med kommentarer og erfaringer, som viser at jeg tager fejl :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
repeat 0 Anmeld indhold Besvaret September 17, 2010 Hvad i al verden mener du med kræver og kræver og kræver? Har da ikke krævet noget som helst!!!! Jeg er blevet tilbudt modersmålsundervisning til min datter, og har taget i mod dette. Vidste ikke at man kunne det, men hende der er ansvarlig for børnenes sproglige udvikling fortalte os det og opfordrede os til at tage imod det. De fortæller os også, at det er meget vigtigt at vi kun taler vores eget sprog til vores datter. Dette er vigtigt for hendes Svensk sproget udvikling. Ja, jeg stiller faktisk spørgsmålstegn ved at man som forældre skal forfordele den ene. Er det underligt? Min datter er selvfølgelig klart bedst til det Svenske sprog, for hun har altid boet herovre. Derefter kommer min Kones sprog, som er Polsk. Vi har her i Sverige en ret stor vennekreds af Polske venner. Og til sidst kommer Dansk, som hun i øvrigt ikke snakker flydende, men forstår. Jeg snakker kun Dansk med hende, og min Kone kun Polsk med hende. Det gør ondt helt inde i hjertet i situationer hvor min datter ikke forstår hvad jeg siger til hende, og det gør det også på min kone. Men vi skal stadig vælge hvem der er vigtigst. Jeg synes faktisk at det er vigtigt at man som forældre snakker sit modersmål til sit barn, da det er en vigtig del af den vi er, og af vores kultur. Når min datter leger med børn af mine venner, så er det ikke altid de forstå hvad hun siger. Det er ikke altid lige fedt. Man vil jo altid det der er bedst for sine børn. Der hvor min datter går i dagis, har de sunget danske sange. De her også sunget Serbiske, Rumænske, Polske, Engelske og de andres sprog som børnene snakker dernede. Hvordan kan det være misforstået hensyntagen? Det viser den forskellighed som der er nede i Dagis, og børnene synes det er sjovt at høre. Kan godt forstå at der er penge involveret og hvis vi ikke havde fået det tilbudt, så ligger der jo helt klart et meget større arbejde foran forældrene. Jeg kan da også godt stille spørgsmålstegn ved om det egentlig er en god ide for min datter at have 2 gange modersmålsundervisning. Om hun ikke bare skal have lov til at lege med sine kompiser. Jeg synes dit indlæg bære præg af din berøringsflade kun er Dansk eller Svensk. Og som sådan ikke er specielt kompliceret. Og en afstandstagen til alt hvad der har med DK at gøre, så længe du er i Sverige. Der er ikke noget galt med at være Dansker i Sverige. Man skal bare ikke glemme hvor man bor, og nyde det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret September 17, 2010 Hvis du nu tager og læser mit indlæg ordentligt (!), så har jeg jo skrevet at det frem for alt er børn af danske forældre jeg ikke forstår kan være det store problem med ikke at få modersmålsundervisning... Har du tænkt over privat sprogundervisning? Jeg har en vennepar, som bor her i Sverige med 2 børn. Hun er kineser, han er belgier, de taler engelsk sammen, så jo jeg ved hvor "besværligt" det kan være for børnene (som går i svensk dagis), men! den ældste dreng på 3 klarer det fint! Det største problem de har er at moderen ikke altid forstår ham, da hans ordforråd på "belgisk" nu er meget bedre end hendes... Jeg synes også det er fint at der bliver sunget sange på fremmede sprog, men jeg synes ikke det SKAL være del af "virksomheden" at man skal tage hensyn til alle udlændinge. Men det er bare min personlige holdning... Det kan godt være du ikke "kræver" det, men det var din måde at skrive på, at du ikke syntes det var fair kun at blive tilbudt 1 sprog... Men frem for alt så var mit indlæg rettet mod den generelle holdning i denne tråd, der det virker som om at det er for dårligt at samfundet ikke stiller op og tilbyder alle mulige sprog til alle små poder (som ikke engang har lært at tale endnu...), det er måske bare mig der ikke synes det er samfundets opgave at lære vores børn vores modersmål. Det irriterer mig at så mange (og nu snakker jeg generelt) irriterer sig over udlændinge i DK som har specialundervisning i arabisk fx. og har ret til det, og hvordan er det så lige vi selv er? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
repeat 0 Anmeld indhold Besvaret September 17, 2010 Det kan godt være at du generelt er irriteret over de flestes holding til udlændinge i DK, og du rettede dit indlæg mod den generelle holding i denne tråd, men nu navngiver ret specifikt mit indlæg. Og derfor reagere jeg på det. Ganske logisk. Vi har lidt samme problemstilling som dit vennepar. Vi har lært hinanden at kende på Engelsk, og har ret så svært ved at bryde den vane. Specielt når det kommer til snak om følelser osv. Det gør jo, at vi taler ret så meget Engelsk herhjemme. Min datter er 4, og hun klare sig fint på Polsk, og Svensk. Men som sagt tidligere, så er Danske ikke så godt. I hvert fald ikke med mig. Hvilket piner mig, da jeg jo kun snakker Dansk med hende. Selvfølgelig SKAL det være en del af virksomheden i dagis at tage hensyn til udlændinge. Deres sproglige udvikling er jo ikke på samme niveau som dem der har Svenske forældre. Det er da naturligt. For ca. 1 år siden, fortalte de os i dagis at vores datter ikke havde så mange at lege med dernede. Netop fordi hendes Svenske ikke var så godt som dem på samme alder. De fortalte os at det er super vigtigt at man kun snakke sit modersmål til sine børn. Børnene skal så nok lære selv at "oversætte" det til Svensk. Det gør sgu ondt at høre. Det er da godt at høre at det går godt for dine venners børn. Men livet er ikke det samme for alle, du skulle måske respektere at situationen variere fra familie til familie. Hvis du nu læste mit originale indlæg ordentligt. Så kan du se at jeg skriver om erfaring med dette, og om der er andre der har oplevet dette og tænkt over det. Og ikke kun at jeg ikke synes det er fair. Ikke kun fokuser på det negative i et indlæg, men også i den fremstrakte hånd om hvordan andre oplever disse problemer. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret September 17, 2010 Altså, forstå mig ret, jeg synes det er fint nok at du reagerer på det jeg specifikt henvendte mig til dig personligt. Og nu har du forklaret det som du ser det og det har jeg så taget til mig:-) Jeg synes personligt bare ikke det er samfundets opgave at tage sig af alle udlændinges egne sprog, men snarere forældrenes. At man kan få modersmålsundervisning gratis synes jeg er en flot gestus fra samfundets side! Mit barn kan ikke sige så meget endnu, så jeg står måske selv med følgeproblemer af manglende sprogkundskaber en dag, men jeg har faktisk ikke hørt så mange der har problemer med dette. Ja, de fleste er danske forældre, så jeg bliver nok klogere, men jeg forstår ikke hvordan det kan hjælpe på dit barns svenske sprogkundskaber at hun bliver bedre til dansk (eller hvilket sprog der nu bliver talt hjemme)??? (sådan som du nævner i dit indlæg). Hvorfor ikke tilbyde dem ekstra svenskundervisning? De udlændinge jeg er vokset op med fik da tilbudt ekstra danskundervisning, hvilket er logisk i mine øjne... At du tror jeg baserer min "viden" ud fra ét vennepar er noget af en undervurdering:rolleye: Du skriver jo selv (:p) er det ikke ret kompliceret, når der kun er dansk og svensk involveret, så du forstår måske også min reaktion mod at "alle" kræver/ønsker modersmålsundervisning:) Tråden handler jo fra start om at visse vil vælge dagis efter om der findes dansk modersmmålsundervisning. Vil gerne høre fra folk hvor dette har hjulpet dem... P.S. jeg tager ikke afstand fra alt dansk herovre, men jeg synes det er min opgave at lære om det danske DERHJEMME og ikke en opgave for det svenske dagis. Jeg er IKKE imod at de synger sange på hvilket som helst hullabulla sprog og er kun glad hvis de lærer om mangfoldighed, men ja jeg synes det nogle gange bliver misforståede hensyn at tage sig af alles forskelligheder. Så er der én som ikke kan tåle nødder, så må ingen spise nødder, så er der én som ikke spiser gris, så skal ingen spise gris osv.osv. Har du set svenske sportsprogrammer med kommentoterer i studiet? I et fodboldstudie ser man jo knapt en hvid, ung gut kommentere længere. Næ nej, der skal helst sidde mindst én kvinde og en sort for at det skal politisk korrekt, det er til at brække sig over! Og alle firmaer vil være med i homoparader for at vise de er ih og åh så tolerante, okay nu kom jeg vidst lidt langt ud, men mit barn skal lære svensk i dagis og dansk hjemme. OG hvis han får problemer med det svenske sprog sender vi ham til ekstra svenskundervisning:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret September 17, 2010 Modersmålsundervisningen er gratis. Ja, ja.... "gratis". Inte för de som betalar skatt i Sverige. Oavsett om man har barn elle rinte. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Breznew 10 Anmeld indhold Besvaret September 17, 2010 du tror så ikke at der ikke bliver betalt "skat" af det "danskerne" tjener til sverige, som har børn i skole/SFO/dagis osv.? det fik vi da et brev om da vi spurgte til om vi ikke skulle betale for noget af det selv, med hensyn til sfo ordningen f.eks, der fik vi at vide at det danske skatte system betalte det ved at sende det til sverige, at det så nok ikke havner i malmø hvor der er brug for det, ja det er jo ikke "vores" skyld.. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
repeat 0 Anmeld indhold Besvaret September 17, 2010 Havde skrevet et langt indlæg som svar Sanne, men fik "siden kan ikke vises" da jeg trykkede send. Orker ikke at skrive det en gang til:-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret September 17, 2010 Jag har inte skyllt på danskarna, eller sagt att det är ert "fel". Men modersmålsundervisningen betals av skattepengar, det är inte gratis. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret September 17, 2010 Havde skrevet et langt indlæg som svar Sanne' date=' men fik "siden kan ikke vises" da jeg trykkede send. Orker ikke at skrive det en gang til:-)[/quote']Pisse Frustrerende når det sker!!! Men vi bliver nok heller ikke enige (og det gør heller ikke noget), så ha en go aften i stedet:-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites