Jump to content
dk-se-borger

Dagis med dansk modersmåls-undervisning

Recommended Posts

http://www.malmo.se/Medborgare/Forskola--utbildning/Forskola/Modersmal.html Min dreng på 3,5 år som er født og opvokset i sverige, taler og forstår både dansk og svensk. På dagis er alt svensk, og så snart han ser os slår han over i dansk. Med det mener jeg det kommer helt af sig selv. Men igen, hvis man planlægger at flytte til dk igen, er det selvfølgelig meget rart med det grammatiske.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, vores dreng taler også nogle ord på dansk, men flest på svensk, men han er jo kun 1 år og 8 måneder. På dagis er jeg blevet oplyst om at man kan søge om modersmålundervisning såfremt man er en lille gruppe fra samme modersmål. Malmö stads hjemmeside, siger jo noget lidt andet, nemlig at der er en række sprog som modersmålundervisning tilbydes inden for. Er der nogen i Malmö eller andre steder i Sverige som har haft held med at ansøge om denne modersmålundervisning? Er der nogle danskere der kunne være interesseret i at starte en gruppe i Malmö på en dagis enten centralt eller i limhamn?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Okay, vores dreng taler også nogle ord på dansk, men flest på svensk, men han er jo kun 1 år og 8 måneder. På dagis er jeg blevet oplyst om at man kan søge om modersmålundervisning såfremt man er en lille gruppe fra samme modersmål. Malmö stads hjemmeside, siger jo noget lidt andet, nemlig at der er en række sprog som modersmålundervisning tilbydes inden for. Er der nogen i Malmö eller andre steder i Sverige som har haft held med at ansøge om denne modersmålundervisning? Er der nogle danskere der kunne være interesseret i at starte en gruppe i Malmö på en dagis enten centralt eller i limhamn?
Tror altså først det er noget du kan få når han skal i skole, har aldrig hørt om det i dagis.. Vores børn kan begge sprog flydende, og vi har haft takket nej til modersmål undervisning i skolen. Så alt på dagis/skole har altid været svensk, og dansk derhjemme og det har været nok.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tror altså først det er noget du kan få når han skal i skole, har aldrig hørt om det i dagis.. Vores børn kan begge sprog flydende, og vi har haft takket nej til modersmål undervisning i skolen. Så alt på dagis/skole har altid været svensk, og dansk derhjemme og det har været nok.
Det troede jeg også, indtil jeg blev oplyst andet på den nye dagis. Det er jo fint hvis de kan lære dansk hjemme, men nu har vi lidt flere sprog end 2 i familien, nemlig 4-5 stykker, derfor er jeg lidt interesseret i at han får modersmålundervisning på dansk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er der nogen der kender en god dagis med dansk modersmål undervisning i Malmö? Gerne centralt eller i limhamn?
Vi bor i Trelleborg kommune, og vores børn har dansk undervisning i dagis. Jeres / dit barn har krav på dansk undervisning i dagis fra de er 3 år.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vi bor i Trelleborg kommune' date=' og vores børn har dansk undervisning i dagis. Jeres / dit barn har krav på dansk undervisning i dagis fra de er 3 år.[/quote'] Har du en kilde på dette? Det jeg er blevet oplyst er at undervisningen kun bliver tilbudt hvis der er flere børn som forespørger samme sprog??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Har du en kilde på dette? Det jeg er blevet oplyst er at undervisningen kun bliver tilbudt hvis der er flere børn som forespørger samme sprog??
Det har jeg desvære ikke da det var den besked jeg fik da vi flyttede til byen. Jeg skal prøve at undersøge det og så vender jeg tilbage

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har Sarah på 6 år. Jeg taler dansk til hende og hun taler svensk til mig :-) Hun taler flydende svensk - men taler ikke dansk - dog forstår hun alt dansk. Måske bliver hun senere i stand til at skifte mellem sprogene. Hvert år har jeg på dagis fået udleveret en blanket, som jeg skulle udfylde, hvis jeg ønskede modermålsundervisning til hende. Det har jeg gjort - men har aldrig fået noget. Der har sikkert ikke været nok børn med dansk som modersmål.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er det pudsigt at læse det her lige i dag. Vores datter på 5 har lige haft besøg af Kirsti i dag i sin Dagis. Hun er den nye modersmålunderviser i dansk. De næste 2-3 uger skal hun rundt til 60 børn( dem som har søgt i år ) i hele Malmø Stad for at vurdere hvem af de 60 har mest brug for modersmålundervisningen. Derefter skal hun drøfte det igennem med sin chef om hvem der skal have modersmålundervisning. Der er desværre kun hende i hele Malmø stad og hun er forholdsvis ny i faget. Desuden er hun heller ikke ansat fuldtid, men kun 60%. Så kan I selv regne ud hvor stor en chance man har. Det skal siges at det er 3 gange vi har søgt om modersmålundervisning. Så vi krydser virkelig fingre for at det lykkes for vores datter i år, eftersom hun skal starte i skole til næste år.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Endelig!!! Så er Malou kommet igennem nåleøjet. Nu får hun modersmålundervisning en gang om ugen. Til jer derude...Bliv ved med at søge, det skal nok lykkes på et eller andet tidspunkt. Held og lykke.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Sarah har nu for første gang fået tilbuddett (2 uger efter hun startede i børnehaveklasse). Desværre er det på en anden skole og man skal selv hente og bringe hende, så det var alligevel ikke en mulighed (jeg er på arbejde og hun er for lille til selv at tage bussen). Måske til næste år :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vi modtager også en liste hvor dansk ikke er på, skal man selv skrive det på eller ? Der er 27 andre sprog på og dialekter af et sprog
Det er ikke noget nyt. I Malous Dagis er der én pædagog som sørger for udfyldningen af skemaet til de børn der skulle have behov for modersmålundervisning, derfor har jeg ikke selv set skemaet. Men jeg ved at vores Dagis har søgt dansk til Malou i 3 år nu. I må bare skrive dansk på hvis det ikke fremgår i skemaet :-) Jo flere danske børn i samme Dagis der søger, jo større chancer er der for jer . Held og lykke.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sarah har nu for første gang fået tilbuddett (2 uger efter hun startede i børnehaveklasse). Desværre er det på en anden skole og man skal selv hente og bringe hende' date=' så det var alligevel ikke en mulighed (jeg er på arbejde og hun er for lille til selv at tage bussen). Måske til næste år :-)[/quote'] ja, og dét synes jeg er for dårligt! Skal man straffes, fordi man arbejder og ikke lige kan tage fri for at bringe og hente börnene (typisk kl 13)? Jeg ved, at der er andre foräldre med samme problem som dig, og de er blevet opfordret til at klage til dem, der står for modersmålsundervisningen her i Malmö.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Fra Grundskoleförordning (1994:1194): http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19941194.HTM Modersmålsundervisning Införd gm SFS 1997:599, ikraft 1997-08-01, överg.best. Upphävd gm SFS 1997:599, ikraft 1997-08-01, överg.best. 9 § Om en eller båda av elevens vårdnadshavare har ett annat språk än svenska som modersmål och språket utgör dagligt umgängesspråk för eleven, ska eleven få undervisning i detta språk som ett ämne (modersmålsundervisning), om 1. eleven har grundläggande kunskaper i språket, och 2. eleven önskar få sådan undervisning. Modersmålsundervisning i samiska, finska, meänkieli, romani chib eller jiddisch ska erbjudas även om språket inte är elevens dagliga umgängesspråk i hemmet. Detsamma gäller en elev som är adoptivbarn och som har ett annat modersmål än svenska. I 5 kap. 2 och 3 §§ finns bestämmelser om studiehandledning på elevens modersmål. Förordning (2008:97). Ändrad 2008-03-18 gm SFS 2008:97, ikraft 2008-07-01 10 § Modersmålsundervisning kan anordnas 1. som språkval, 2. som elevens val, 3. inom ramen för skolans val, eller 4. utanför timplanebunden tid. Modersmålsundervisning får inte omfatta mer än ett språk för en elev. Ändrad gm SFS 1995:207 Ändrad 2002-12-13 gm SFS 2002:1010, ikraft 2003-01-01, överg.best. 11 § Om modersmålsundervisning för en elev anordnas utanför timplanebunden tid, har eleven rätt att få sådan undervisning sammanlagt högst sju läsår under sin skoltid inom det offentliga skolväsendet. Eleven har dock rätt till undervisning under längre tid, om eleven har ett särskilt behov av sådan undervisning. Ändrad 2008-03-18 gm SFS 2008:97, ikraft 2008-07-01 12 § Om beslut fattas att modersmålsundervisning för en elev skall anordnas inom ramen för skolans val eller utanför timplanebunden tid skall samråd ske med eleven och elevens vårdnadshavare före beslutet. Förordning (1997:599). 13 § En kommun är skyldig att anordna modersmålsundervisning i ett språk, endast om det finns en lämplig lärare. En kommun är skyldig att anordna sådan undervisning om minst fem elever önskar undervisning i språket. Ändrad 2008-03-18 gm SFS 2008:97, ikraft 2008-07-01 Från Tema Modersmål http://modersmal.skolverket.se/thai/index.php/svenska Stöd, undervisning och studiehandledning. Modersmålet har stor betydelse för barnets identitet och självkänsla. Modersmålet är grunden för barnets förmåga till inlärning. Barnet lär sig sitt andraspråk och andra ämnen lättare. Det är en stor fördel för samhället att många människor är flerspråkiga. Vad är modersmålsstöd? Enligt förskolans läroplan ska barn med annat modersmål än svenska ges möjlighet att också utveckla sitt modersmål. En modersmålslärare träffar barnen någon gång varje vecka. Hon eller han kommer från samma kulturområde som barnen. Man leker, sjunger, ritar, spelar spel, klipper och klistrar och läser sagor på barnens modersmål. Modersmålsläraren kan också leda lekar och sånger för hela barngruppen och översätter på så sätt kulturen, samtidigt som de förstärker identiteten hos de barn de arbetar med. Om barnen kan träna sitt modersmål redan i förskolan visar undersökningar att de klarar skolan bättre. Det blir en bro mellan språket i förskolan och språket hemma. Her kan du læse om modersmålsundervisningen i Lunds Kommune http://www.modersmal.lund.se/

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm jeg vidste intet om modersmålsundervisning da vi valgte dagis, og den dagis vi har nu har desværre ikke andre danskere :(.... Er der nogen der kan anbefale en god dagis omkring folkets park med mange danske børn - endnu bedre som allerede har modersmålsundervisning i dansk?? Second best - hvilke dagis i Malmö har dansk som modersmålsundervisning??? Håber ikke jeg spørger om for meget... :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej I Lund er det i hele kommunen- at hvis der findes 5 tilmeldte elever til modersmålsundervisningen og hvis der findes en lærer, så kan der oprettes undervisning eller modersmålsstøtte i sproget. Fra Grundskoleförordning (1994:1194) http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19941194.HTM 13 § En kommun är skyldig att anordna modersmålsundervisning i ett språk, endast om det finns en lämplig lärare. En kommun är skyldig att anordna sådan undervisning om minst fem elever önskar undervisning i språket. Fra www.modersmal.lund.se: "Elevantalet i en språkgrupp måste vara minst fem och det måste finnas en lämplig lärare i modersmålet, för att kommunen ska vara skyldig att påbörja modersmålsundervisning." Altså ikke 5 på den enkelte skole eller førskola, men i kommunen. Det kan være en god idé at informere de berørte om dine rettigheder enligt Grundskoleförordningen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hmmm jeg vidste intet om modersmålsundervisning da vi valgte dagis, og den dagis vi har nu har desværre ikke andre danskere :(.... Er der nogen der kan anbefale en god dagis omkring folkets park med mange danske børn - endnu bedre som allerede har modersmålsundervisning i dansk?? Second best - hvilke dagis i Malmö har dansk som modersmålsundervisning??? Håber ikke jeg spørger om for meget... :)
Dit barn kan tidligst få det fra 3-års alder. Må jeg spörge, hvorfor du bekymrer dig om det allerede nu? Det er meget normalt, at börn, når de er små, taler eksempelvis svensk, da det er det sprog, de hörer til dagligt i dagis, og så fortsätter med svenske ord, når de kommer hjem. Det har begge mine börn gjort, men kan nu skelne mellem dansk og svensk. Ingen af dem har fået modersmålsundervisning i dansk. Det er ikke dagis'en som sådan, der har dansk som undervisningsmulighed, men det er en lärer (mere eller mindre kompetent), der körer rundt og er sammen med börnene én gang om ugen. edt: jeg glemte at nävne, at vores börn er tre-sprogede.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit barn er også tre-sproget, og vi har fået tilbudt modersmålsundervisning. Vi forsøgte at få til begge sprog, men fik nej til det ene. Bryder mig nu ikke om at man som forældre skal tvinges til at prioritere hvilken der er vigtigst for barnet. Hvordan har i gjort og hvad har i tænkt over? Kan se at i den lov tekst som Soalma har kopieret, at barnet kun kan deltage i et sprog. Men synes godt nok ikke det er fair. Nogen erfaringer?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mit barn er også tre-sproget, og vi har fået tilbudt modersmålsundervisning. Vi forsøgte at få til begge sprog, men fik nej til det ene. Bryder mig nu ikke om at man som forældre skal tvinges til at prioritere hvilken der er vigtigst for barnet. Hvordan har i gjort og hvad har i tænkt over? Kan se at i den lov tekst som Soalma har kopieret, at barnet kun kan deltage i et sprog. Men synes godt nok ikke det er fair. Nogen erfaringer?
Vi har fravalgt dansk alene af den grund, at det andet (eller rettere tredje sprog) skal prioriteres, da det er det, der tales mindst i hjemmet. Dansk taler de flydende, i henhold til deres alder, og jeg ser ikke noget behov for undervisning i dansk. Faderens sprog er derimod mere kompliceret og gramatikken er noget värre noget, så det skal der arbejdes med. Men allerede her har vi et andet problem, da der findes mange forskellige dialekter, og vi har tidligere väret udsat for, at vores datter fik en lärer, der ikke kunne tale hendes dialekt :(

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vi er lige blevet tilbudt modersmål undervisning i dagis/förskola.....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites