tigaz87 10 Anmeld indhold Skrevet August 16, 2010 Hej alle. jeg er en 23-årig ingeniørstuderen (DTU) som gerne vil flytte til Sverige. Grundene til at jeg gerne vil flytte til Sverige er pga familiesammenføring. jeg vil høre om jeres råd eventuelt erfaringer. Følgende spørgsmål jeg vil gerne have hjælp til at blive besvaret. - Hvad ska jeg betale i skat hvis jeg arbejder i DK men bosat i Sverige? - Hvor meget er der at spare rent økonomisk hvis man flytter til Sverige (i mit tilfælde) - Nogen der kender til hvordan reglerne er i Sverige vedr. familiesammenføring især hvis den ene part dvs. min kæreste er bosat udenfor EU - altså Kenya (Nairobi) lidt info om mig. - Alder 23 år - Er dansk statsborger - Er på SU (4500 DKK) og derudover har jeg et studiejob (2900 DKK). - Overvejer at få SU lån. men klare mig fint indtil videre. på forhånd tak. tigaz87 :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret August 16, 2010 Først og fremmest vil du slippe for at betale skat af din SU... Så du kan bruge dit fradrag på dit studiejob... Men præcis hvad du henter på det, skal du selv regne på da du kun selv kender din egen økonomi... Et pendler kort mellem lyngby og malmö kunne jeg forestille mig lå i en 1200-1500 dkk pr. måned, uden at vide det præcist... Reglerne for familiesammenføring skal du nok prøve at kigge på Ægteskab uden grænser's hjemmeside og se hvad du kan finde der... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thsk 11 Anmeld indhold Besvaret August 16, 2010 Skat skal stadig betales i DK så ingen forskel på den front. Opholdstilladelse for din kæreste kan være et problem hvis i ikke kan bevise > 2 år på fælles bopæl. Hvis ikke er i nød til at blive gift først. Som ægtefæller er det nemt at får opholdstilladelse i SE for din (kommende) kone, men måske er dit rådighedsbeløb lidt for lavt. Søg mere om ophold i Sverige som EU-borger på Ægteskab uden grænser's hjemmeside så tror jeg at alle dine spm kan besvares. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret August 16, 2010 Hej Tigaz Pendlingen fra Malmø til DTU tager mellem 2½-3 timer samlet om dagen (med den gennemsnitlige forsinkelse) og det koster maksimal 1250 DKK om måneden med SU rabat kort (alle zoner i KBH + Malmø). Økonomien er dog et meget individuelt emne. Som studerende vil der som udgangspunkt ikke være den store økonomiske forskel på at bo i DK eller SE, eftersom skattefradraget alligevel går til den øget transportudgift. Jeg tror dit største problem nok bliver at finde noget passende at bo i =/ Hvis din kæreste også har en tilsvarende indtægt (eller bedre) så burde det være ganske overkommeligt for jer uden et SU lån. Hilsen Civilingniøren som havde 2½ 'fornøjelige' år med Øresundstoget (Malmø-Lyngby) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dk-se-borger 10 Anmeld indhold Besvaret August 16, 2010 Du skal som udgangspunkt ikke betalte skat af din SU når du bor i Sverige. Jeg tror godt i kan få opholdstilladelse i Sverige, men der skal du over hos ægteskab uden grænser. Det er et kompliceret emne, så se jer godt for inden i tager en beslutning. Det lyder på mig lidt optimistisk at pendle fra Malmö til lyngby med toget, have lav indkomst og slå sig ned med en kvinde fra Afrika, men måske det bare er mig, det kan godt lade sig gøre, men kan blive lidt stramt hvad angår penge og tid. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites