Jump to content
Junkeren

Swedbank muger ud i sundspendlere

Recommended Posts

Swedbank drejer skruen endnu engang for os sundspendlere. For et par måneder siden røg renten helt umotiveret op, hvis man havde lån i DKK. Nu varsler de gebyrer på overførsler mellem danske og svenske konti: http://www.swedbank.dk/privat/index.htm?contentid=CID_136447 Ser også ud som om sundspendlerpakken koster penge nu. I min verden er der ikke langt fra umotiverede gebyrer til lommetyveri. Jeg gider ikke det sigøjner-fis. Skal ud og ha fundet mig en mere medgørlig bank i en fart - hvad kan anbefales pt.?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nordea overfører stadig gratis hvis du har nordea på begge sider af sundet - også selv om du laver manuel overførelse. Dog koster visakort mv. årsgebyr, men er du fordel+ og tilsvarende i SE, så koster det 288 sek - og det er så vidt jeg ved stadig gratis i DK, under fordel+ programmet. Renter ved jeg ikke med, har et fastforrentet lån, så kigger ikke så meget på renter....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg har også sat afdragene voldsomt op på toplånet der fik hævet renten med 2% og overførslerne se-dk bliver flyttet til Nordnet. Den svenske Swedbank beholder jeg så.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nordea overfører stadig gratis hvis du har nordea på begge sider af sundet - også selv om du laver manuel overførelse. Dog koster visakort mv. årsgebyr, men er du fordel+ og tilsvarende i SE, så koster det 288 sek - og det er så vidt jeg ved stadig gratis i DK, under fordel+ programmet. Renter ved jeg ikke med, har et fastforrentet lån, så kigger ikke så meget på renter....
I Nordea-sverige koster et visa-kort formånskunder = 144 pluskunde = 216 standardkunde = 288 Du kan dog få et visa guld som formånskunde (svarer til fordel+ i dk) gratis Hvis du har "produkter" begge steder, så husk at vis dem du har i sverige, til danmark og omvendt, så registrere de dine udenlandske produkter

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis du har "produkter" begge steder' date=' så husk at vis dem du har i sverige, til danmark og omvendt, så registrere de dine udenlandske produkter[/quote']Præcis! De registrerer ikke kunde-status over sundet - og derfor skal kunder selv gøre deres afdeling opmærksom på at de har ret til den og den status, grundet engagement i firmaet på-den-anden-side. Tosset - men nu engang sådan bank-reglerne er skruet sammen, omkring udveksling af finansiel info over landegrænser.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har fra januar 2011 valgt Swedbanks pendlerpakke i stedet for at betale 10 kr. pr. overførsel (se nedenfor). Med denne slipper jeg for gebyr på visa m.m. Jeg betaler i forvejen ikke gebyr på mit svenske visa og mastercard. Jeg synes stadig, at 300 kr. om året er tyveri - men jeg kan leve med det, indtil jeg orker skifte bank. Jeg er super tilfreds med den svenske Swedbank - det er den danske, som er nogle banditter :-) Sundspendlerpakke Extra, for dig der som sundspendler ønsker en komplet bankpakke Pris dkk 25 pr. mdr. Dette indgår i Sundspendlerpakken Ekstra: o Gebyrfri overførsel, via netbanken, fra Danmark til din egen konto i Swedbank, eller Sparbank i Sverige. o Betaling af danske regninger/tilmeldning til PBS. o Gebyrfrie overførsler mellem de danske konti. o Opsparingskonto ( kontakt os for yderligere information ) o Personlig kontaktperson for hjælp og råd. o Nyhedsbrev to gange om året. o Ingen etableringsgebyrer ved oprettelse af forbrugslån ( dkk 1.000 ) eller kassekredit ( dkk 500 ) * o Intet årsgebyr på VISA/Dankort ( dkk 150 ) *

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Den danske swedbank har i lang tid været helt håbløse og den svenske ikke meget bedre. Har skiftet ALT til handelsbanken DK/SE. Det som umiddelbart er positivt i handelsbanken i forhold til swedbank er følgende: - Decentrale beslutningsprocesser. Min nye bankrådgiver er en Supermand i forhold til min tidligere. Kan ordne det hele uden alt for meget bureaukrati. - Kan ordne det hele over telefonen fordi hun kender mig (og min stemme) i nødstilfælde. I swedbank får du fingeren og der henvises til en masse interne regler. - Bedre favorable renter. - God personlig kundepleje. Man er ikke bare nummer 7xxxxxxx på en kold telefonbank. Det er muligt at deres netbank koster en smule mere, men jeg får så bedre renter og en deluxe service i forhold til swedbank.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske er det afhængigt af den bankrådgiver, som man er uheldig eller heldig at få. Jeg er yderst tilfreds med min svenske Swedbank - ingen gebyrer på visa, mastercard eller netbank, super hurtig service og beslutninger, svarer på mail indenfor få timer, rabat på renter osv. Den danske prøver til gengæld at skræmme mig væk med gebyrer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har indtil videre haft Danske Bank / skånes Provinsbank. Men nu har jeg besluttet mig for at skifte, for jeg har ikke oplevet så ringe service som hos provinsbanken. Generelt syntes jeg ikke at de gør noget for deres kunder længere. Sidste problem jeg havde som de nægter at hjælpe med er at et Dansk firma hævede penge fra et køb som jeg havde bestilt, men de efterfølgende reserverede samme beløb på kontoen. Dvs først hævede de ca 9.200 SEK fra kontoen og efterfølgende reserverede 9.200 SEK på kontoen OGSÅ. Jeg snakkede selvfølgelig med firmaet og de kunne godt at de var reserveret, men kunne ikke finde ud af at frigive dem. Så jeg kontakter banken og beder dem om at frigive pengene, nå nu firmaet ikke kan finde ud af det. Desværre er svaret der NEJ det vil banken ikke hjælpe med, selvom jeg pointere at det er en ikke godkendt reservation. Så som jeg ser det, varetager de ikke bankkundens interresser :(. Så jeg skal til at kikke på andre banker.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sidste problem jeg havde som de nægter at hjælpe med er at et Dansk firma hævede penge fra et køb som jeg havde bestilt, men de efterfølgende reserverede samme beløb på kontoen. Dvs først hævede de ca 9.200 SEK fra kontoen og efterfølgende reserverede 9.200 SEK på kontoen OGSÅ. Jeg snakkede selvfølgelig med firmaet og de kunne godt at de var reserveret, men kunne ikke finde ud af at frigive dem. Så jeg kontakter banken og beder dem om at frigive pengene, nå nu firmaet ikke kan finde ud af det. Desværre er svaret der NEJ det vil banken ikke hjælpe med, selvom jeg pointere at det er en ikke godkendt reservation. Så jeg skal til at kikke på andre banker.
Bankens svar er korrekt. Det er firmaet, der skal sende en fax til din bankafdeling og bede dem om at frigive beløbet. Fax skal også indeholde dit navn og kortnummer (de 16 cifre). Hvordan bankens service så ellers er, skal jeg ikke blande mig i.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Virkelig ?.. Så hvis en firma stjæler mine kort oplysninger og hæver penge ulovligt, skal forbryderne sende en fax til banken om at de gerne må give pengene tilbage ?. Vi snakker jo ikke om en handel der er foregået, som jeg vil ophæve eller stoppe.. Men om et firma der forsøger at hæve/reservere penge på min konto uden min viden eller tilladelse. Jeg ville kunne forstå det hvis der var tale om at jeg bestiller et eller andet på en hjemmeside og de efterfølgende ikke kan levere, eller jeg ikke syntes at leverings tiden er i orden. Men vi snakker om en ulovlig/forkert/ikke bestilt reservering af mine penge på kontoen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er forskel på "hæve" og "reservere". I sidstnævnte tilfælde findes pengene stadig på din konto, selv om du ikke kan bruge dem, så længe de er reserveret. Hvis du derimod får "hævet" et beløb ulovligt fra din konto, skal banken selvfølgelig tilbageføre dem. Reserverede beløb frigives dog igen efter en periode (så længe de ikke er hævet). Hvis firmaet sender en fax, går det temmelig meget hurtigere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det betyder stadig at et firma kan genere en person så meget de vil uden mulighed for stoppe det ?.. Når de allerede har mine kort oplysninger kan de jo bare hele tiden foretage reservertioner på min konto ? Det lader til at du kender en del til bank verden og deres arbejdsprocedure. Vil denne låsning også gælde hvis jeg nedlægger mine konti hos banken ?. Fra mit synspunkt har jeg ikke disse penge. Dermed ser jeg det som en hævning. Jeg ved så godt at jeg stadig får renter af disse og at de er tilbage når reservationen er ophævet. Men for mig at se er det det samme som at firmaet har hævet pengene og giver dem tilbage igen (selvom firmaet i dette tilfælde ikke har haft fingerne i pengene). umiddelbart kan jeg ikke forstå hvordan et firma (eller hvem som helst for den sags skyld) kan reservere penge på en andens konto uden mulighed for brugeren har mulighed for at få pengene frigivet. Hvis vi havde snakket om 400-500 SEK havde jeg nok også selv været ligeglad, men det er nu næsten 10.000 SEK som jeg ikke kan bruge på min konto.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men det betyder stadig at et firma kan genere en person så meget de vil uden mulighed for stoppe det ?.. Når de allerede har mine kort oplysninger kan de jo bare hele tiden foretage reservertioner på min konto ? Det lader til at du kender en del til bank verden og deres arbejdsprocedure. Vil denne låsning også gælde hvis jeg nedlægger mine konti hos banken ?
Ja til de to første, men så er det jo en politisag. Det tredie spørgsmål kan en bankansat bedre svare på - eller spørg din bank, hvad der vil ske i det tilfælde.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Virkelig ?.. Så hvis en firma stjæler mine kort oplysninger og hæver penge ulovligt, skal forbryderne sende en fax til banken om at de gerne må give pengene tilbage ?. Vi snakker jo ikke om en handel der er foregået, som jeg vil ophæve eller stoppe.. Men om et firma der forsøger at hæve/reservere penge på min konto uden min viden eller tilladelse. Jeg ville kunne forstå det hvis der var tale om at jeg bestiller et eller andet på en hjemmeside og de efterfølgende ikke kan levere, eller jeg ikke syntes at leverings tiden er i orden. Men vi snakker om en ulovlig/forkert/ikke bestilt reservering af mine penge på kontoen.
Hej Cronatus Jeg arbejder hos PBS, og kan fortælle dig meget kort at en transaktion kan deles op i 2. 1. Autorisationen 2. Capturen. 1. Autorisationen reserverer et beløb på dit kort som er knyttet til din konto (for sveriges tilfælde og dit tilfælde. Reglerne kan variere fra kortselskab til kortselskab (Visa/Mastercard/Dankort mm.)) I danmark har vi ret klare regler for hvor lang tid en transaktion kan reserveres på dit kort, disse regler burde også findes i sverige. Hvis der er gået meget mere en 3 dage ville jeg få banken til at tvangsophæve reservationen da det er dem som er issuer (udsteder) af kortet til dig. 2. Capturen hæver beløbet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Takker for info. Jeg opgav at få min egen bank til at ophæve det. Jeg fik istedet modtager banken til at faxe ophævelsen derind (da deres elektroniske ophævelse ikke var gået igennem efter 3 dage). Og selv med en Fax OG en klar aftale med en person i modtager banken tog det yderlige 2 dage. Ialt var pengene reserveret i mere end 14 dage, og min bank nægtede at tvangsophæve reservationen :(..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Cronatus Nu når jeg nærlæser at det var en dansk butik du købte i: PBS Open Terminal Requirements:

If it is realized that the Token from a previous Authorization transaction will never be used or if the pre-authorized amount ismuch higher than the expected amount for a Capture transaction, a Reversal (Authorization) may be initiated. The purpose of this is to adjust the cardholder’s spending limit in the issuer system..
Så det er vældigt dårlig stil af forretningen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vi helt enige om. Forretningen var nu flinke nok, bare dybt inkompetente og kunne ikke finde ud af hvordan de laver releasen. Derfor kom jeg i kontant med deres transaktions gateway forhandler (eller hvad sådan en nu kaldes). De forsøgte lidt og satte mig også i forbindelse med modtager banken. er bare stadig skræmt over at min egen bank nægtede at lave en release efter 14 dage.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Cronatus Læren i det her er at man altid har 2 kort. Et Visa/Dankort og et mastercard. Går det helt af helvede til på det ene kort af den ene eller den anden ulykkelige årsag har du dit mastercard du kan trække på indtil alt bliver normalt igen. \Tom

Det er vi helt enige om. Forretningen var nu flinke nok, bare dybt inkompetente og kunne ikke finde ud af hvordan de laver releasen. Derfor kom jeg i kontant med deres transaktions gateway forhandler (eller hvad sådan en nu kaldes). De forsøgte lidt og satte mig også i forbindelse med modtager banken. er bare stadig skræmt over at min egen bank nægtede at lave en release efter 14 dage.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites