Jump to content
hrohibil

Andre danskere i Helsingborg?

Recommended Posts

Det er dejligt at høre venner. Vi har været en tur på skatteverket i tirsdags og blev folkeregistreret. Nu mangler jeg bare vores personbevis. Kan ikke bestille noget uden dette. Ingen strøm eller internet, telefon osv uden det bevis. Jeg har hellere ikke været i Helsingborg siden i tirsdags for at tjekke postkassen da vi først flytter alle vores ting næste søndag, men hun sagde os at der kunne gå 2-3 uger før vi modtager noget. Jeg vil meget gerne ha fat i et svensk ID kort, så jeg derefter kan få lavet et til min kone, så hun ikke skal rende rundt med PAS hele tiden. Jeg har jo PAS, kørekort, 5 kreditkort osv. Kan min svenske bank afdeling hjælpe mig med det tror i?? Ellers kan jeg kun sige F.... hvor jeg glæder mig til at flytte til Helsingborg og nyde alt dens herligheder. Måske hvis folk var interesseret, kunne man engang imellem mødes over en øl eller 2 :-) Jeg er altid frisk, når jeg ikke sover.. Mvh HRB

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er dejligt at høre venner. Vi har været en tur på skatteverket i tirsdags og blev folkeregistreret. Nu mangler jeg bare vores personbevis. Kan ikke bestille noget uden dette. Ingen strøm eller internet, telefon osv uden det bevis. Jeg har hellere ikke været i Helsingborg siden i tirsdags for at tjekke postkassen da vi først flytter alle vores ting næste søndag, men hun sagde os at der kunne gå 2-3 uger før vi modtager noget. Jeg vil meget gerne ha fat i et svensk ID kort, så jeg derefter kan få lavet et til min kone, så hun ikke skal rende rundt med PAS hele tiden. Jeg har jo PAS, kørekort, 5 kreditkort osv. Kan min svenske bank afdeling hjælpe mig med det tror i?? Ellers kan jeg kun sige F.... hvor jeg glæder mig til at flytte til Helsingborg og nyde alt dens herligheder. Måske hvis folk var interesseret, kunne man engang imellem mødes over en øl eller 2 :-) Jeg er altid frisk, når jeg ikke sover.. Mvh HRB
Det er da ikke nødvendigt med et ID kort..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det er måske ikke nødvendigt, men efter at ha læst en fra en del personer og lidt research, gør det livet lidt nemmere i sverige. Og som skrevet før, så vil min kone godt ha et personligt kort eller ligende for at kunne identificere sig uden et PAS.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nej det er måske ikke nødvendigt' date=' men efter at ha læst en fra en del personer og lidt research, gør det livet lidt nemmere i sverige. Og som skrevet før, så vil min kone godt ha et personligt kort eller ligende for at kunne identificere sig uden et PAS.[/quote'] Vi har nu aldrig haft problemer med noget som helst... Okay..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det kan godt være det ikke er nok, men det er tilstrækkeligt at til at færdes rundt med i sverige til diverse små ærinder. Men ellers ja, så tager vi selvfølgelig PAS med. Men nu har vi os tænkt os at blive boende LANG tid i sverige, så det meget rart at ha et kort som i det mindste kan forstærke ens identitet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Til brug i Sverige er et svensk ID-kort helt klart det lettste - så der er ikke rigtig nogen grund til at lade være med at skaffe jer sådan et. Alternativt kan et pas også bruges. Men du kan sagtens risikere bøvl/brok hvis du kun har et dansk kørekort med dig, f.x.... Det er ikke banken, men Skatteverket der kan hjælpe jer med ID kort. Hvis du har et dansk pas af nyere dato (med biometriske data) er det ret ligetil at få.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Forresten selvom mit pas først udløber en del tid senere' date=' kan jeg så stadig be om få nyt pas, selvfølgelig et EU pas med chip? Om man kan forny før tid, jeg ved sku ikke..[/quote']Det kan du sagtens.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Godt at høre.. Og hvis jeg ikke har et pas af nyere dato' date=' (mit pas er fra 2002 og udløber først engang i 12), hvad kan jeg så ellers gøre for at få et ID kort?[/quote'] Så skal du som udgangspunkt have en sambo, arbejdsgiver eller anden "troværdig" person der kan stå inde for at du er den du siger du er. Der står mere på http://www.skatteverket.se/privat/idkort.4.6f9866931215a607a4f80002591.html om hvordan det gøres. Det nemmeste hvis du ikke har en kæreste med svensk ID eller svensk arbejdsgiver vil nok være at få fornyet dit danske pas - så er det lige til. Jeg arbejder på den lidt mere omstændige metode - min kæreste som for nyligt er flyttet herver til mig har et af de nye danske pas - og hun er så igang med at få et ID kort nu. Når det så er på plads kan hun stå inde for at jeg er mig - og så skulle det være på plads... ;) Jeg har så i øvrigt boet herovre i over 5 år nu uden svensk ID, og det kan altså sagtens lade sig gøre...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er ikke banken, men Skatteverket der kan hjælpe jer med ID kort. .
Svenske banker kan nu stadig godt udstede id-kort. Men de gør det jo kun, når de kender kunden godt. Så det er som regel lettere at få det lavet på Skatteverket.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja... Nu prøver jeg mig lige frem uden at bestille et nyt pas, måske kan jeg igennem banken og måske som nogel af jer siger, så får jeg måske slet ikke brug for det. Så må vi jo snart mødes over nogle fælles grønne venner, Tuborg og Carls :-) HRB

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites