hrohibil 10 Anmeld indhold Skrevet July 22, 2010 Hejsa. Jeg skal til at flytte til Helsingborg. Ville høre om der er andre som står i samme situation? Mvh H Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Christopher 10 Anmeld indhold Besvaret July 28, 2010 Hey H Jeg planlægger at gøre det samme indenfor et stykke tid, kunne være herligt lige at høre lidt om de udfordringer du møder på din vej :-) Hilsen Christopher Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hrohibil 10 Anmeld indhold Besvaret July 28, 2010 Hej C. Helt sikkert, det skal jeg nok holde dig opdateret med. Vi rykker om 2 uger :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Liam´s 10 Anmeld indhold Besvaret August 5, 2010 Vi bor ca 15 km fra Helsingborg, lidt udenfor Ekeby, flyttede hertil for ca 4 mdr siden, i er velkommen til at spørge om noget i evt er i tvilvl om... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
chaospilot 10 Anmeld indhold Besvaret August 6, 2010 Har boet i Helsingborg siden 2004. En rigtig dejlig by! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hrohibil 10 Anmeld indhold Besvaret August 6, 2010 Det er dejligt at høre venner. Vi har været en tur på skatteverket i tirsdags og blev folkeregistreret. Nu mangler jeg bare vores personbevis. Kan ikke bestille noget uden dette. Ingen strøm eller internet, telefon osv uden det bevis. Jeg har hellere ikke været i Helsingborg siden i tirsdags for at tjekke postkassen da vi først flytter alle vores ting næste søndag, men hun sagde os at der kunne gå 2-3 uger før vi modtager noget. Jeg vil meget gerne ha fat i et svensk ID kort, så jeg derefter kan få lavet et til min kone, så hun ikke skal rende rundt med PAS hele tiden. Jeg har jo PAS, kørekort, 5 kreditkort osv. Kan min svenske bank afdeling hjælpe mig med det tror i?? Ellers kan jeg kun sige F.... hvor jeg glæder mig til at flytte til Helsingborg og nyde alt dens herligheder. Måske hvis folk var interesseret, kunne man engang imellem mødes over en øl eller 2 :-) Jeg er altid frisk, når jeg ikke sover.. Mvh HRB Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Troejborg 10 Anmeld indhold Besvaret August 6, 2010 Det er dejligt at høre venner. Vi har været en tur på skatteverket i tirsdags og blev folkeregistreret. Nu mangler jeg bare vores personbevis. Kan ikke bestille noget uden dette. Ingen strøm eller internet, telefon osv uden det bevis. Jeg har hellere ikke været i Helsingborg siden i tirsdags for at tjekke postkassen da vi først flytter alle vores ting næste søndag, men hun sagde os at der kunne gå 2-3 uger før vi modtager noget. Jeg vil meget gerne ha fat i et svensk ID kort, så jeg derefter kan få lavet et til min kone, så hun ikke skal rende rundt med PAS hele tiden. Jeg har jo PAS, kørekort, 5 kreditkort osv. Kan min svenske bank afdeling hjælpe mig med det tror i?? Ellers kan jeg kun sige F.... hvor jeg glæder mig til at flytte til Helsingborg og nyde alt dens herligheder. Måske hvis folk var interesseret, kunne man engang imellem mødes over en øl eller 2 :-) Jeg er altid frisk, når jeg ikke sover.. Mvh HRB Det er da ikke nødvendigt med et ID kort.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hrohibil 10 Anmeld indhold Besvaret August 6, 2010 Nej det er måske ikke nødvendigt, men efter at ha læst en fra en del personer og lidt research, gør det livet lidt nemmere i sverige. Og som skrevet før, så vil min kone godt ha et personligt kort eller ligende for at kunne identificere sig uden et PAS. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Troejborg 10 Anmeld indhold Besvaret August 6, 2010 Nej det er måske ikke nødvendigt' date=' men efter at ha læst en fra en del personer og lidt research, gør det livet lidt nemmere i sverige. Og som skrevet før, så vil min kone godt ha et personligt kort eller ligende for at kunne identificere sig uden et PAS.[/quote'] Vi har nu aldrig haft problemer med noget som helst... Okay.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret August 6, 2010 Et svensk Id-kort er ikke i sig selv tilstrækkelig dokumentation, hvis man krydser den dansk-svenske grænse som ikke-nordisk statsborger. Pas eller id, hvor nationalitet fremgår, skal altid medbringes Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hrohibil 10 Anmeld indhold Besvaret August 7, 2010 Nej det kan godt være det ikke er nok, men det er tilstrækkeligt at til at færdes rundt med i sverige til diverse små ærinder. Men ellers ja, så tager vi selvfølgelig PAS med. Men nu har vi os tænkt os at blive boende LANG tid i sverige, så det meget rart at ha et kort som i det mindste kan forstærke ens identitet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret August 7, 2010 Til brug i Sverige er et svensk ID-kort helt klart det lettste - så der er ikke rigtig nogen grund til at lade være med at skaffe jer sådan et. Alternativt kan et pas også bruges. Men du kan sagtens risikere bøvl/brok hvis du kun har et dansk kørekort med dig, f.x.... Det er ikke banken, men Skatteverket der kan hjælpe jer med ID kort. Hvis du har et dansk pas af nyere dato (med biometriske data) er det ret ligetil at få. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hrohibil 10 Anmeld indhold Besvaret August 7, 2010 Godt at høre.. Og hvis jeg ikke har et pas af nyere dato, (mit pas er fra 2002 og udløber først engang i 12), hvad kan jeg så ellers gøre for at få et ID kort? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hrohibil 10 Anmeld indhold Besvaret August 7, 2010 Forresten selvom mit pas først udløber en del tid senere, kan jeg så stadig be om få nyt pas, selvfølgelig et EU pas med chip? Om man kan forny før tid, jeg ved sku ikke.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret August 7, 2010 Forresten selvom mit pas først udløber en del tid senere' date=' kan jeg så stadig be om få nyt pas, selvfølgelig et EU pas med chip? Om man kan forny før tid, jeg ved sku ikke..[/quote']Det kan du sagtens. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret August 7, 2010 Godt at høre.. Og hvis jeg ikke har et pas af nyere dato' date=' (mit pas er fra 2002 og udløber først engang i 12), hvad kan jeg så ellers gøre for at få et ID kort?[/quote'] Så skal du som udgangspunkt have en sambo, arbejdsgiver eller anden "troværdig" person der kan stå inde for at du er den du siger du er. Der står mere på http://www.skatteverket.se/privat/idkort.4.6f9866931215a607a4f80002591.html om hvordan det gøres. Det nemmeste hvis du ikke har en kæreste med svensk ID eller svensk arbejdsgiver vil nok være at få fornyet dit danske pas - så er det lige til. Jeg arbejder på den lidt mere omstændige metode - min kæreste som for nyligt er flyttet herver til mig har et af de nye danske pas - og hun er så igang med at få et ID kort nu. Når det så er på plads kan hun stå inde for at jeg er mig - og så skulle det være på plads... ;) Jeg har så i øvrigt boet herovre i over 5 år nu uden svensk ID, og det kan altså sagtens lade sig gøre... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Liam´s 10 Anmeld indhold Besvaret August 9, 2010 Dit kørekort er rigeligt, det bruger vi som ID.... Vi er da altid friske på en øl eller 2 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret August 9, 2010 Det er ikke banken, men Skatteverket der kan hjælpe jer med ID kort. . Svenske banker kan nu stadig godt udstede id-kort. Men de gør det jo kun, når de kender kunden godt. Så det er som regel lettere at få det lavet på Skatteverket. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hrohibil 10 Anmeld indhold Besvaret August 10, 2010 Ja... Nu prøver jeg mig lige frem uden at bestille et nyt pas, måske kan jeg igennem banken og måske som nogel af jer siger, så får jeg måske slet ikke brug for det. Så må vi jo snart mødes over nogle fælles grønne venner, Tuborg og Carls :-) HRB Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites