Jump to content
ruslapigen

Ingen Feriedagpenge.

Recommended Posts

Hej ! Kunne virkelig godt tænke mig nogle indputs angående ferie dagpenge. Jeg har lige modtaget afslag fra a-kassen på mine ferie dagpenge :cry: . Jeg har boet og optjent dagene, mens jeg boede i Danmark og gik hjemme på forældre orlov.... nu har jeg søgt om dagene og fået afslag grundet bopæl i sverige :mad: . Er der nogen andre der har stået i samme situation og i så fald fik i jeres penge og hvordan? Jeg mener det er totalt urimeligt..... og der må da være en del der har stået i samme situation ??? HELP ME :(

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jakriborg - Man kan ikke få mithe status længere og dem som har fået før, får ikke igen..... Ruslapigen - Mht. feriedagpenge mangler der noget af din historie.... Du har fået afslag fordi? Du skal have feriedagpenge fra dem fordi? Hvis historien er at du har gået på akasse, derefter på barsel og så er flyttet til sverige og efterfølgende, da din barsel ophørte, ikke har arbejde i danmark, så forstår jeg godt afslaget fra dem

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit afslag er begrundet med at jeg bor i sverige og i tilfælde af arbejdsløshed skal modtage degpenge fra en svensk a-kasse. Jeg skal modtage penge fra min a-kasse da jeg har optjent dem under min forældre orlov og ikke modtager mere end 14 dage fra arbejdsgiver. Jeg er i arbejde i danmark og blev færdig med min barsel i februar. Mener bare i bund og grund at feriedagpenge ikke er det samme som dagpenge..... Jeg er jo ikke arbejdsløs.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv at søg på Mithe, både her på forum og på nettet. Der er skrevet masser af indlæg om det emne. Desværre blev reglerne ændret i foråret, så det nu er langt mere besværligt og nærmest umuligt at blive anerkendt som person med Miethe-status. Men de af os, der har været hele bureaukratiet igennem og har nået at blive anerkendt som havende Mithe-status, inden reglerne blev ændret i foråret, kan altså stadig nyde godt af den mulighed, det giver for at få dagpenge og feriedagpenge fra Danmark, selv om vi bor i Sverige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvor har du det fra, at man ikke kan få det igen, hvis man først er tilkendt mithestatus? Jeg kan sagtens få både dagpenge og feriedagpenge fra dk. Bekræftet af a-kassen.
Der er flere der har nævnt det for dig i andre tråde.... :-)
Sådan er reglerne Hvis man bor i Sverige og arbejder i Danmark, skal man være medlem af en dansk a-kasse. Så snart man bliver ledig, skal man dog tilmelde sig den svenske arbejdsformidling og søge om optagelse i en svensk a-kasse. Herefter overgår man til det svenske dagpengesystem. Tidligere var det muligt at søge dispensation for disse regler igennem Miethe-dommen, hvis man kunne påvise, at man havde større tilknytning til det danske arbejdsmarked end det svenske. På den måde kunne man blive tilmeldt som ledig i Danmark i stedet for i Sverige og dermed få dagpenge fra Danmark. I maj 2010 trådte en ny EU-forordning i kraft, som gør det muligt for grænsependlere både at være tilmeldt som ledig i arbejdslandet og bopælslandet. Men det er stadig bopælslandet, som udbetaler dagpengene. Forordningen er i Danmark blevet tolket sådan, at alle ansøgninger om Miethe-status i fremtiden vil blive afvist, oplyser Arbejdsdirektoratet i Danmark.
Din akasse får penge et sted fra, hvilket de ikke gøre mere efter den 1 maj. (hvis du bliver arbejdsløs igen) Dvs. at det kan være at din akasse udbetaler fordi de tror du har den gamle status, men når de ikke får deres penge fra videre i systemet, så stopper pengene hurtigst muligt..... Der er ingen der har fået miethe-status efter 1 maj. og dem som blev anerkendt før datoen, har fået frataget status igen, til næste gang de bliver arbejdsløse, de fortsætter selvfølgelig indtil de finder arbejde, men så er det slut... Men.... Lad os se, når du når til det i praksis :th2: rusla - hvilken fagforening har du?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Der er flere der har nævnt det for dig i andre tråde.... :-)
Jeg har ikke hørt det fra nogen, der var tilkendt Miethe-status. Derimod er jeg udmærket klar over, at det nu er noget nær umuligt at opnå Miethe-status, medmindre man er parat til at gå til domstolene og anlægge sag. Men folk der nu en gang er blevet anerkendt, kan ikke bare uden videre fratages den anerkendelse, blot fordi Danmark vælger at lægge en ny fortolkning af EU-regler.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har ikke hørt det fra nogen, der var tilkendt Miethe-status. Derimod er jeg udmærket klar over, at det nu er noget nær umuligt at opnå Miethe-status, medmindre man er parat til at gå til domstolene og anlægge sag. Men folk der nu en gang er blevet anerkendt, kan ikke bare uden videre fratages den anerkendelse, blot fordi Danmark vælger at lægge en ny fortolkning af EU-regler.
Nej, skriver jeg heller ikke Men når du får arbejde igen og efterfølgende mister det ,skal du ansøge om miethe-status igen, hvilket ikke gives længere.....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Der er flere der har nævnt det for dig i andre tråde.... :-) Din akasse får penge et sted fra, hvilket de ikke gøre mere efter den 1 maj. (hvis du bliver arbejdsløs igen) Dvs. at det kan være at din akasse udbetaler fordi de tror du har den gamle status, men når de ikke får deres penge fra videre i systemet, så stopper pengene hurtigst muligt..... Der er ingen der har fået miethe-status efter 1 maj. og dem som blev anerkendt før datoen, har fået frataget status igen, til næste gang de bliver arbejdsløse, de fortsætter selvfølgelig indtil de finder arbejde, men så er det slut... Men.... Lad os se, når du når til det i praksis :th2: rusla - hvilken fagforening har du?
Er det ikke ligegyldigt? Det burde jo være de samme regler for alle a-kasser.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er det ikke ligegyldigt? Det burde jo være de samme regler for alle a-kasser.
ja, men det er noget nemmere når man har en fagforening som ved lidt om emnet ;-) Så skal man ikke sidde og rode med tingene selv med mulighed for ikke at komme nogen steder.....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige fået min feriedagpenge udbetalt :-) Jeg udfyldte ansøgningen på nettet for et par uden siden (HK). Udbetalingsblanketten er blevet sendt til min svenske adresse :-) Det kan være reglerne er anderledes hvis man ER i arbejde når man skal have dem udbetalt, forstået på den måde at man måske ikke kan få dem hvis man går og er ledig og samtidig bor i Sverige?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej ! Kunne virkelig godt tænke mig nogle indputs angående ferie dagpenge. Jeg har lige modtaget afslag fra a-kassen på mine ferie dagpenge :cry: . Jeg har boet og optjent dagene, mens jeg boede i Danmark og gik hjemme på forældre orlov.... nu har jeg søgt om dagene og fået afslag grundet bopæl i sverige :mad: . Er der nogen andre der har stået i samme situation og i så fald fik i jeres penge og hvordan? Jeg mener det er totalt urimeligt..... og der må da være en del der har stået i samme situation ??? HELP ME :(
Hej Igen. Ville lige sige at jeg efter skriftlig klage til min a-kasse, har modtaget mine ferie dagpenge, Samt at de beklager fejlien de hart gjort.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Igen. Ville lige sige at jeg efter skriftlig klage til min a-kasse, har modtaget mine ferie dagpenge, Samt at de beklager fejlien de hart gjort.
Fedt! Tak for tilbagemeldingen. Jeg var lidt nervøs for at jeg havde fået pengene ved en fejl og at de ville "opdage" det før eller siden hehe. Det er jeg ikke bange for længere...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites