Jump to content
Kjensen

Hvad sker der med öresundstoget vinter 2010 (ombygninger) ?

Recommended Posts

Hej Alle Er der nogen der ved hvad der skal ske til vinter. Høre alverdens rygter om at Svågertorp stopper med at være stop for öresundstoget, men at det i stedet vil stoppe i Hyllie og at der derfra skal høre metro. At Parkering ved Hyllie bliver indendørs og kommer til at koste mindst 800 sek pr måned. hvis ovenstående er rigtigt - bliver Svågertorp så bare udskiftet med Hyllie eller kommer der flere stop på den svenske side? Er der nogen der ved noget / mener at vide noget? Har læst og læst på forskellige hjemmesider - men synes ikke det er klart.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Citytunneln åbner midt i december 2010. Det betyder nye stationer i Hyllie og ved Triangeln. Svågertorp bliver en station for stop med pågatåg. Er der i øvrigt nogen, der har set, hvordan køreplanerne kommer til at se ud, når citytunneln åbner? Er specielt interessant for de af os, der normalt bytter tog på Malmö C og/eller i København. Jeg kunne forestille mig, at minuttallene ændres, når turen efter sigende kortes af med 10 minutter...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Citytunneln åbner midt i december 2010. Det betyder nye stationer i Hyllie og ved Triangeln. Svågertorp bliver en station for stop med pågatåg. Er der i øvrigt nogen, der har set, hvordan køreplanerne kommer til at se ud, når citytunneln åbner? Er specielt interessant for de af os, der normalt bytter tog på Malmö C og/eller i København. Jeg kunne forestille mig, at minuttallene ændres, når turen efter sigende kortes af med 10 minutter...
Ja kortes med 10 min.. men alligevel forsinket 10 min.. Jeg sætter ikke for højt håb om kortere transporttid endnu.. jeg skal have det bevist først :P Er ret spændt på køreplanen.. Bliver det mon de samme stop i DK som det plejer at være?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Er der i øvrigt nogen, der har set, hvordan køreplanerne kommer til at se ud, når citytunneln åbner? Er specielt interessant for de af os, der normalt bytter tog på Malmö C og/eller i København. Jeg kunne forestille mig, at minuttallene ændres, når turen efter sigende kortes af med 10 minutter...
10 minutter kan de umuligt korte af transportiden fra Malmø C til Kbh H. Jeg har hørt nogen sige 5 minutter. Ærlig talt tvivler jeg på at det overhovedet kan komme til at tage kortere tid. Godt nok skal de ikke længere køre i en bue udenom ned til Malmø Syd, men i en mere ret linie mod broen - men til gengæld kommer der jo 2 stop inden broen i stedet for som nu kun 1 stop. Men rygterne siger også noget om 10 minutters drift i stedet for 20 minutters drift - DET vil være en klar forbedring fordi man så ikke bliver ligeså påvirket NÅR et enkelt af togene bliver forsinket/aflyst.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

De 10 minutter er måske på strækningen fra Lund videre over broen. I hvert fald slipper toget for at stå 10 minutter stille på Malmö C, når det kommer fra Lund og skal videre mod København og modsat. Men eftersom strækningen stadig kun er 2-sporet, så vil forsinkelser på et tog stadig kunne bringe en hale af forsinkelser efter sig for efterfølgende tog. 10 minutters drift ville klart være en forbedring, men det lyder mere som ønsketænkning i mine ører. Det ville jo kræve indkøb af mange ekstra togsæt, og det har jeg i hvert fald ikke hørt noget om...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor ikke køre hvert 20. minut fra Malmö C og hvert 20. minut fra Svågertorp (naturligvis så det er med forskel på 10 minutter i afgangstider) og tilsvarende i modsat retning fra København. Så slipper man for at lukke Svågertorp med deres parkeringsanlæg og flytte folk til Hyllie, man kan jo udnytte begge - infrastrukturen er der jo. Så burde der måske være en mulighed for, at togene ikke bliver vildt overfyldte.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Alle Er der nogen der ved hvad der skal ske til vinter. Høre alverdens rygter om at Svågertorp stopper med at være stop for öresundstoget, men at det i stedet vil stoppe i Hyllie og at der derfra skal høre metro. At Parkering ved Hyllie bliver indendørs og kommer til at koste mindst 800 sek pr måned.
Har fået parkering på mark, 580 sek. Ligesom i dag på Svågertorp..

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ja kortes med 10 min.. men alligevel forsinket 10 min.. Jeg sætter ikke for højt håb om kortere transporttid endnu.. jeg skal have det bevist først :P Er ret spændt på køreplanen.. Bliver det mon de samme stop i DK som det plejer at være?
Hvad jeg har fået at vide, så er det dem som kommer med toget nord om Malmö, som spare 10 minuter til Kbh. Da toget ikke skal ind og ud samme vej mere. Tog turen Malmö - Kbh skulle blive 2 minuter kortere.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hvorfor ikke køre hvert 20. minut fra Malmö C og hvert 20. minut fra Svågertorp (naturligvis så det er med forskel på 10 minutter i afgangstider) og tilsvarende i modsat retning fra København. Så slipper man for at lukke Svågertorp med deres parkeringsanlæg og flytte folk til Hyllie' date=' man kan jo udnytte begge - infrastrukturen er der jo. Så burde der måske være en mulighed for, at togene ikke bliver vildt overfyldte.[/quote'] Fordelen ved ikke at bruge svågertorp til øresundstoget er at man ikke er afhængige af den 'nedslidte' Kontinentalbane, og derved burde få færre forsinkelse på mellem broen og Malmö. Derudover forventer jeg da at alt gods trafik stadig kører over Svågertorp, og derved heller ikke sløver trafikken yderligere.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ak ja, hvis de nu bare havde forlænget den københavnske metro hele vejen til Malmø, så ville vi da i det mindste have et lukket system, hvor alle mulige andre tog ikke kan indvirke på systemet. Men så længe godstogene stadig skal over den ene bro med kun to eksisterende spor, så kan et godstog stadig sætte en prop i broforbindelsen, uanset at godstogene sendes via Svågertorp.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Havde politikerne bare været visionære nok havde det været genialt at føre metroen videre fra lufthavnen til Malmø Central. Ren verdensklasse. Det er jo trods alt Sveriges 3. Største by der ligger der og ikke bare en provinsflække.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Broen er stadig et problem med henblik på godstogene, men jeg ser det nu stadig som noget positivt at øresundstoget i stigende omfang ikke skal dele spor med godstransporten. Ang. Svågertorp, så lad os nu se hvor slemt det bliver, før vi opfinder et nyt problem :) Men enig det kunne da være interessant at der kørte aflastningstog fra Svågertorp (f.eks. i myldretiden) ligesom de gør nu. Det ville dog nok blive lidt besværligt at administere, især hvis en pendler har sin bil på Svågertorp, men kun kan komme til Hyllie :) Metroen til Malmø kunne ha' været genialt, men jeg turde godt nok ikke udsætte de skrøbelige italienske føreløsetog for øresund. Plus jeg tror heller ikke det ville være toppen at stå midt på øresund når toget pludselig går istå :D Man kan da håbe de gider at lave en sænke tunnel eller noget hen ...under ... øresund og med et par svenske stationer. Så kunne vi få noget konkurrence :D

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ang. Svågertorp, så lad os nu se hvor slemt det bliver, før vi opfinder et nyt problem :) Men enig det kunne da være interessant at der kørte aflastningstog fra Svågertorp (f.eks. i myldretiden) ligesom de gør nu. Det ville dog nok blive lidt besværligt at administere, især hvis en pendler har sin bil på Svågertorp, men kun kan komme til Hyllie :)
Der kommer til at køre en buslinje fra Hyllie til Svågertorp. Ikea skal jo også have sine kunder transporteret derud.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Metroen til Malmø kunne ha' været genialt, men jeg turde godt nok ikke udsætte de skrøbelige italienske føreløsetog for øresund. Plus jeg tror heller ikke det ville være toppen at stå midt på øresund når toget pludselig går istå :D Man kan da håbe de gider at lave en sænke tunnel eller noget hen ...under ... øresund og med et par svenske stationer. Så kunne vi få noget konkurrence :D
Metroen havde sine indkøringsvanskeligheder, men den går da langt mere regelmæssig end noget øresundstog. Og så kunne vi slippe for problemerne med "personalemangel" på øresundstogene, der er skyld i, at togene også forsinkes eller helt aflyses. Gad vide, hvad der kommer til at ske med alle de loko-førere, der normalt skifter tog på Malmö C, nu hvor togene kommer til at køre lige igennem Malmö C og derfor ikke får noget langt ophold på stationen. Mon ikke de helt dropper udskiftningen af loko-førere på Malmö C? Og måske også af de såkaldte train managers?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Som andre også er inde på bliver rejsetiden til Danmark for os Malmö-boere marginalt kortere. 2-3 minutter maks. Dem der sparer lidt tid (hvis toget altså ikke er forsinket hehe) er dem der kommer højere oppe fra Skåne, Lund osv, og det er fordi bufferen på 10 min. på Malmö C forsvinder. Og netop fordi bufferen på 10 minutter forsvinder, tror jeg at os der normalt tager toget fra Malmö/Svågertorp vil opleve FLERE forsinkede tog, startende fra den dag City Tuneln åbner! Bufferen på 10 min. er jo netop til gavn for os da den immervæk eliminerer mange små-forsinkelser fra det øvrige Skåne mod Danmark. Men den buffer forsvinder jo. Så mere rettidige tog efter City Tunnellen åbner? Naaah, tværtimod.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Som andre også er inde på bliver rejsetiden til Danmark for os Malmö-boere marginalt kortere. 2-3 minutter maks. Dem der sparer lidt tid (hvis toget altså ikke er forsinket hehe) er dem der kommer højere oppe fra Skåne, Lund osv, og det er fordi bufferen på 10 min. på Malmö C forsvinder. Og netop fordi bufferen på 10 minutter forsvinder, tror jeg at os der normalt tager toget fra Malmö/Svågertorp vil opleve FLERE forsinkede tog, startende fra den dag City Tuneln åbner! Bufferen på 10 min. er jo netop til gavn for os da den immervæk eliminerer mange små-forsinkelser fra det øvrige Skåne mod Danmark. Men den buffer forsvinder jo. Så mere rettidige tog efter City Tunnellen åbner? Naaah, tværtimod.
Jeg tror den buffer lige så meget bruges til at vende toget, samt at få tildelt et spor. Vending af toget kræver et par sikkerhedsprocedurer og tager en del tid (jeg vil mene op til 5-10 minutter). Eftersom toget får sit eget dedikeret og gennemgående spor så _BURDE_ et stop på Malmö C minde om en blanding mellem Nørreport S-tog og KBH H Øresundstog :) Jeg håber i hvert fald, men hvis jeg finder et ordenligt job, så tager jeg sku nok også bilen :P

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Eftersom toget får sit eget dedikeret og gennemgående spor så _BURDE_ et stop på Malmö C minde om en blanding mellem Nørreport S-tog og KBH H Øresundstog :)
Hvor har du fra, at øresundstogene får deres egne dedikerede spor? Citytunneln skal også deles med i hvert fald pågatåg. Og måske SJ's X2000 til København?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hvor har du fra' date=' at øresundstogene får deres egne dedikerede spor? Citytunneln skal også deles med i hvert fald pågatåg. Og måske SJ's X2000 til København?[/quote'] Jeg mente nu dedikerede spor på stationen, så toget ikke skulle vente på at få tildelt et spor. Det med pågatågene og en ringbane var dog gået helt forbi min næse, så spørgsmålet bliver om de kører fra samme perron som øresundstogene, eller hur.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Seneste nyt om den nye Citytunneln, bla bekræftelse af myldretids tog Malmö C-KBH hver 10. minut. Tågtrafiken: Resenärer som reser från en station norr om Malmö till orter söder om Malmö t ex Köpenhamn sparar ungefär 10 minuter. Mellan Malmö C och Köpenhamn blir det i rusningstid 10 minuterstrafik. Många tåg som tidigare hade Malmö C som slutstation fortsätter nu vidare b la gäller detta Köpenhamnstågen. Det innebär att Lund- Köpenhamn får 10 minuterstrafik i rusningstid. Övriga tider går det ett tåg var 20 minut mellan Lund och Köpenhamn. Lund C till Triangeln tar ca 15 minuter och man slipper byta. Helsingborg får två nya direkttåg till Köpenhamn i rusningstid, vilket innebär tre tåg i timmen på sträckan. 10 minuters kortare restid med Öresundstågen mellan Malmö och Kristianstad.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Seneste nyt om den nye Citytunneln, bla bekræftelse af myldretids tog Malmö C-KBH hver 10. minut. Tågtrafiken: Resenärer som reser från en station norr om Malmö till orter söder om Malmö t ex Köpenhamn sparar ungefär 10 minuter. Mellan Malmö C och Köpenhamn blir det i rusningstid 10 minuterstrafik. Många tåg som tidigare hade Malmö C som slutstation fortsätter nu vidare b la gäller detta Köpenhamnstågen. Det innebär att Lund- Köpenhamn får 10 minuterstrafik i rusningstid. Övriga tider går det ett tåg var 20 minut mellan Lund och Köpenhamn. Lund C till Triangeln tar ca 15 minuter och man slipper byta. Helsingborg får två nya direkttåg till Köpenhamn i rusningstid, vilket innebär tre tåg i timmen på sträckan. 10 minuters kortare restid med Öresundstågen mellan Malmö och Kristianstad.
Uha, det lyder som et glimrende udgangspunkt for forsinkelser og aflysninger!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

10 minutters driften bliver rigtig godt. I teorien burde det jo betyde at de max kan blive 10 minutter forsinket........Nej - jeg tror ikke også på Julemanden - hvorfor spørger I pludseligt om det?? ;) Men - når der går mudder i den så burde det ikke kunne akkumulere op til lige så lange forsinkelser for passagererne, når der afgår dobbelt så mange tog. Dog undtaget ved følgende hændelser, som lige falder ud af hukommelsen, : Signalproblemer, skinnebrud, nedfaldne køreledninger, stømsvigt, tog som bryder sammen i lufthavnen og blokerer for alle de andre tog, godstog som bryder sammen, mangel på togvogne, is og sne, løvfald om efteråret, fugt i tunellen og solkurver om sommeren.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...