Jump to content
Immanuel Mio

Svensk ID Hvordan?

Recommended Posts

Hej, jeg har nu boet i Malmø i over 2 år, og stadig ikke gjort noget ved at få Svensk ID. Jeg har en førstehåndskontrakt lejlighed, hvor jeg har nu boet i 1 år og 3 mdr. Her i slutningen af Juli, kunne jeg godt tænke mig at købe en bil, og derfor skal jeg vel bruge Svensk ID, så jeg kan få forsikring. Hvor skal jeg ansøge om svensk id? hvad skal jeg tænke over når jeg skal købe bil her i sverige? mht forsikring osv. Takker mange gange på forhånd.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Har også boet i Sverige i et par år - stadig uden ID. Bestilte forsikring til bilen via nettet. Har ikke haft behov for et ID kort. Selvfølgelig ville det være nemmere end at man skal have sit kørekort/pas med til læge osv.... Men en af årsagerne til at jeg endnu ikke har taget mig sammen til at få lavet et ID kort - er at det koster penge. Stor modstander af at jeg skal betale for et kort som jeg alt andet lige, ikke behøver. Så intet kort her - men bilen er da forsikret.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har konen og jeg boet i malmö siden 2003, og har aldrig ejet eller haft brug for et svensk id kort... Boligkøb, banksager, bilkøb, forsikringer osv har ikke været noget problem... Men personnummeret har dog været oplyst nogle gange...:thumbup:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu har konen og jeg boet i malmö siden 2003, og har aldrig ejet eller haft brug for et svensk id kort... Boligkøb, banksager, bilkøb, forsikringer osv har ikke været noget problem... Men personnummeret har dog været oplyst nogle gange...:thumbup:
Hvordan får man pakker eller rekommanderede breve udleveret hos posten, hvis man ikke har svensk id? Hvis man er fastboende i Sverige, kræver posten jo, at man også skal forevise svensk id.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
I Limhamn (Malmborg) er EU pas defineret som gyldig legitimation.
Har nu været udefor der at jeg ikke kunne hente et rekommanderet brev der, så måtte have en med svensk ID med ned for at skrive under på at jeg var den jeg sagde jeg var......men det var kun 1 gang. Havde kørekort og pas med...men kommer nok også an på hvem der står der og hvilket humør de er i :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er muligt, jeg bare har været uheldig, de gange jeg har forsøgt, men det er aldrig lykkedes mig at få udleveret pakker eller rekommanderede breve i Sverige med dansk id ud over de første 3-6 måneder, lige da jeg ankom til Sverige og kunne slippe af sted med at sige, at jeg ikke boede fast i Sverige. Men efter nogle måneder var det ikke længere tilstrækkeligt, og så kunne jeg jo dårligt blive ved med at sige, at jeg kun var i Sverige midlertidigt. Nu har jeg heldigvis fået svensk id, så det problem ikke længere opstår. Men det kan selvfølgelig være, at posten også har slækket på reglerne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ica maxi Henter selv mine pakker i en Ica maxi. dansk kørekort gik fint indtil engang i 2007, hvor de besluttede sig for at dansk kørekort ikke længere var ok, men at de skulle bruge pas. (det står eller har stået på et skilt bag disken også)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror de slækker lidt på reglerne rundt omkring. I de små samfund jeg har boet har jeg aldrig skulle vise Svensk ID ved postudlevering (heller ikke i Hjärup, Lars) og har aldrig brugt andet end mit Danske kørekort. Har ingen planer om at anskaffe mig Svensk ID.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har netop været ude for en sjov sag. Vi har nu boet i Sverige i 3 år. Lånte 2.5 mill hos Swedbank til hus da vi flyttede her over. For 2 månder siden var jeg så på besøg hos Swedbank for at låne 150.000,- til en bil. Den samme kæl... nej, den samme DAME som sidst, siger nu at jeg da ikke kan låne nogle penge, når jeg ikke har et svensk ID. Jeg har selvfølgelig lidt svært ved at se hvordan de kan låne mig 2.5 mill på mit danske pas, men ikke 150.000 . Men jeg fortæller hende det ikke er noget problem, jeg skal nok få lånet i en anden bank. Men efter at havde snakket med en eller anden, så går det alligevel,men KUN DENNE GANG. Ak ja, utroligt hvad man skal igennem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg henter også post osv. i en ica.. Pas skal bruges.. Dansk kørekort går ikke..
Henter i Coop. Viser dansk kørekort. Det sjove er at de enda siger at de vælger udenlands kørekort i systemet, hvor de så sætter cpr nr ind.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Og for at svare på spørgsmålet om hvordan man laver et ID kort, så gik jeg ned i Nordea i foråret med et billede og skrev under på en erklæring, og en anden skal skrive under på at jeg er den jeg er (og det var min bankdame der skrev under på det, for jeg har været kunde der i snart 7 år) og så gik der vist 2 uger så fik jeg kortet vistnok udleveret nede i Nordea, men det kan jeg ikke engang huske. Det er jo flere måneder siden. ID kostede ingenting. Jeg har i 7 år klaret mig uden, men jeg var også træt af Post udleverings problematikkerne i ICA Maxi (og at min danske EU kørekort ikke er godkendt ID i det svenske postsystem, selvom det rigeligt dur overfor fx. nydelige politi betjente der mener man har kørt for stærkt), og jeg går ikke med mit pas altid, så jeg bestilte ID kort.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa. Jeg synes det er lidt svært at få fat i et Svensk ID kort, med mindre man kender en svensker som vil stå inde for en. Hvordan fungere det med de folk som henvender sig til ens svenske bank? Kan man få et kort fra dem eller siger de bare god for en? Jeg har danske bank i DK og gennem netbanken oprettet mig en svensk konto (Skånes Provins Bank ) Men de kender mig jo ikke i sverige, er det muligt at jeg kan få arrangeret et bank møde med en rådgiver og så igennem ham/hende få fat i det eftertragtede kort uden at ha været kunde i 100 år? Det bliver i Helsingborg, så måske nogen herinde med erfaringer derfra??? Mvh H

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke, at det er muligt, at få ens bankrådgiver til "at sige god for en". Det burde være nok at have pas med chip (udstedt efter 2006). En regel som er så ulogisk, at den er idiotisk.. Jeg mener, de giver en indrejse og opholdstilladelse på et pas, men dette pas er ikke gyldigt ID, når man søger om ID. Hvordan hænger det sammen?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg tror ikke, at det er muligt, at få ens bankrådgiver til "at sige god for en". Det burde være nok at have pas med chip (udstedt efter 2006). En regel som er så ulogisk, at den er idiotisk.. Jeg mener, de giver en indrejse og opholdstilladelse på et pas, men dette pas er ikke gyldigt ID, når man søger om ID. Hvordan hænger det sammen?
Hvis du har et EU pas - er det gyldig ID når du søger om svensk ID kort hos Skatteverket. http://www.skatteverket.se/privat/idkort/villkorforattfaansoka/godkandaidhandlingar.4.76a43be412206334b89800035836.html
Dessutom är ett giltigt s.k. EU-pass utfärdat från och med den 1 september 2006 en godkänd id-handling för att styrka din identitet. Med EU-pass avses ett pass utfärdat av ett EU-land och som omfattas av den gemensamma EG-förordningen 2252/2004. Det innebär att det uppfyller en rimlig säkerhetsstandard;

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der nogen der har prøvet at få ID kort via en intygsgivar som er ens sambo jvf dette her: Även den som räknas som sambo enligt sambolagen kan vara intygsgivare. För att du och din intygsgivare ska räknas som sambor måste samtliga av följande villkor vara uppfyllda: * Ni bor tillsammans stadigvarande eller har gemensamma barn. Ett riktmärke är att ni har bott ihop minst sex månader. * Ni har ett parförhållande. * Ni har gemensamt hushåll, vilket innebär att ni delar på sysslor och utgifter. fra http://www.skatteverket.se/privat/idkort/villkorforattfaansoka/godkandaintygsgivare.4.76a43be412206334b89800035849.html. Hvordan sandsynliggør man de to sidste punkter i praksis når man søger? Skriver man blot under på at det faktisk er tilfældet at man bor sammen og har fælles husholdning - og så selvsagt det faktum at man har samme folkeregisteradresse - eller kræves der mere end det?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er jeg også den heldige ejer af et stk svensk ID kort fra Skatteverket... Så kan passet blive hjemme :) Og for at svare på mit eget spørgsmål pkt 2 og 3 ovenfor - ikke noget andet end samme folkeregisteradresse - så det var ret simpelt og ligetil. Fin service på Skatteverketes servicekontor i Malmö i øvrigt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites