matti 10 Anmeld indhold Skrevet July 13, 2010 Hejsa. Jeg er (desværre) en af dem der vil købe en racer mc i sverige, og jeg har nu talt med både Insplanet.com samt ringet rundt til de fleste selskaber. Først lidt faktuelt, Mig: 32 år, kørt mc uden skade i 13 år, bor i egen villa, aflåst garage, kun mig der køre cyklen. Cyklen: Yamaha R6 2008 Jeg får priser fra 10k om året for halvforsäkring (absolut billigste) til 60k for helforsækring (i den dyre ende ;)) Inden jeg lægger på hos Insplanet, siger gutten jeg taler med, at jeg skal vælge året rundt forsikring og så afmelde den når sommeren er forbi, sælge den til min mor (far, kat nabo whatever). Her forsikres den så som noget stilstand. Når sæsonen så starter igen, køber den tilbage, ringer til selskabet og beder om året rundt forsikring. Mit spørgsmål er til jer, er der nogen der har kendskab til om dette rent faktisk fungere i praksis? Hvis det gør, vil jeg sige med det samme at jeg ikke har moralske skrupler over at bruge dette, da jeg synes at 60k for en forsikring til en mc til 75k, grænser sig efter min mening til svineri. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret July 13, 2010 MC forsikringer er dyre - sådan er det bare tror jeg. Men du behøver nu ikke ejerbytte MCen for at spare i forsikring, du kan nøjes med at avmelde den hos transportstyrelsen - så betaler du bare avbestillings forsikring, som er væsentlig billigere. Du kan dog ikke køre på den i den periode, men det er vel heller ikke planen hehe. Mener da yamaha har sin egen mærkesforsikring ? De plejer da at have en ok pris, syns jeg at kunne huske noget om. Kører ikke selv på mc mere, og har ikke ejet mc i SE - bruger det for lidt til det kan betale sig at betale for. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
RS6 10 Anmeld indhold Besvaret July 13, 2010 Hejsa. Jeg er (desværre) en af dem der vil købe en racer mc i sverige, og jeg har nu talt med både Insplanet.com samt ringet rundt til de fleste selskaber. Først lidt faktuelt, Mig: 32 år, kørt mc uden skade i 13 år, bor i egen villa, aflåst garage, kun mig der køre cyklen. Cyklen: Yamaha R6 2008 Jeg får priser fra 10k om året for halvforsäkring (absolut billigste) til 60k for helforsækring (i den dyre ende ;)) Inden jeg lægger på hos Insplanet, siger gutten jeg taler med, at jeg skal vælge året rundt forsikring og så afmelde den når sommeren er forbi, sælge den til min mor (far, kat nabo whatever). Her forsikres den så som noget stilstand. Når sæsonen så starter igen, køber den tilbage, ringer til selskabet og beder om året rundt forsikring. Mit spørgsmål er til jer, er der nogen der har kendskab til om dette rent faktisk fungere i praksis? Hvis det gør, vil jeg sige med det samme at jeg ikke har moralske skrupler over at bruge dette, da jeg synes at 60k for en forsikring til en mc til 75k, grænser sig efter min mening til svineri. Det er nogle vilde priser du har fået tilbudt, forstår det ikke helt....jeg giver pt. 6.500,- for Honda-IF forsikring, for min 1998 Blackbird der er vurderet til ca. 50.000 for helforsikring, og jeg må køre året rundt. Jeg får en ny BMW R1200GS Adventure til August, den skal jeg give 4.500,- om året i helforsikring. Ved ikke helt hvorfor en R6 skal koste 60kg.......vildt....find en anden mc siger jeg bare......hvis det skal koste 55.000 om året ville jeg ikke engang kigge på en R6....! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
matti 10 Anmeld indhold Besvaret July 13, 2010 @Basse Korrekt, det var ikke meningen jeg skulle køre de måneder :) Men hvis det er så simpelt, så forstår jeg måske ikke helt konceptet i at der findes på/avstälningsforsikringer her i sverige. Men tak for info, jeg ringer til transportstyrelsen i morgen :D @ RS6 Jeg kontaktede Honda-IF for et par måneder siden med en CBR600RR, da du skrev i en anden tråd hvad du gav for din BB. Det var stort set samme pris som de andre selskaber vil have for en R6. Jeg nu også forholdsvis sikker på at priserne ligger meget tæt, uanset om cyklen hedder R6, CBR, ZXR eller GSXR. Jeg kan også undre mig over prisen på din BB, for hverken jeg eller insplanet har endnu ikke fundet noget lignende, til racere vel og mærke. Kan det tænkes at din BB kategoriseret som sportstourer og ikke racer? Eller at noget af forskellen ligger i 1998 vs. 2008? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret July 13, 2010 Det er nogle vilde priser du har fået tilbudt, forstår det ikke helt....jeg giver pt. 6.500,- for Honda-IF forsikring, for min 1998 Blackbird der er vurderet til ca. 50.000 for helforsikring, og jeg må køre året rundt. Jeg får en ny BMW R1200GS Adventure til August, den skal jeg give 4.500,- om året i helforsikring.Altså, hvor tit skal vi diskutere det? :) Det ER dyrt med sporthoj (=hvad forsikringsselskaberne definerer som sporthoj), så du kan komme med alle dine maskiner, men Blackbird og BMW er bare ikke sportsmaskiner (hos forsikringsselskaberne). Du har da ret i, at man bare kan vælge noget andet, men hvis det nu ikke er det man vil (ja, så må man bide i det sure æble:sick:) Jeg må indrømme at fosikringen for min ZX636R var en stor grund til at den nu er solgt. Det blev simpelthen for dyrt! Og jeg kom endda ned på knap 5000,- i halvforsikring (fordi jeg er pige!) Betalte 8-10000,- i den del år:scared: Nå, men til trådstarter: det går sikkert fint med din plan, men hold da op en masse bøvl med papirarbejdet! Well, hvis det sparer dig for en del penge, så... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
matti 10 Anmeld indhold Besvaret July 13, 2010 @SanneJ Enig, man kunne jo bare vælge noget andet... men det vil man jo ikke. Kærlighed gør blind som de siger ;) Ked af at høre du har solgt. Kan godt huske dig fra min første tråd herinde... da jeg fik prischokket første gang. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret July 13, 2010 @SanneJ Enig, man kunne jo bare vælge noget andet... men det vil man jo ikke. Kærlighed gør blind som de siger ;)Jep! Men jeg har ikke fortrudt mine år med ninjaen et sekund :D Alle mine mc-venner som prøvede den var også imponerede, så du bliver helt sikkert også super glad for din R6'er:thumbup: Ked af at høre du har solgt.Tja, det var en svær beslutning, men det var ikke kun forsikringen, der kom også en hund og et barn ind i billedet:) I'll be back om nogle år Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
matti 10 Anmeld indhold Besvaret July 13, 2010 Godt at høre :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
RS6 10 Anmeld indhold Besvaret July 13, 2010 @Basse Korrekt, det var ikke meningen jeg skulle køre de måneder :) Men hvis det er så simpelt, så forstår jeg måske ikke helt konceptet i at der findes på/avstälningsforsikringer her i sverige. Men tak for info, jeg ringer til transportstyrelsen i morgen :D @ RS6 Jeg kontaktede Honda-IF for et par måneder siden med en CBR600RR, da du skrev i en anden tråd hvad du gav for din BB. Det var stort set samme pris som de andre selskaber vil have for en R6. Jeg nu også forholdsvis sikker på at priserne ligger meget tæt, uanset om cyklen hedder R6, CBR, ZXR eller GSXR. Jeg kan også undre mig over prisen på din BB, for hverken jeg eller insplanet har endnu ikke fundet noget lignende, til racere vel og mærke. Kan det tænkes at din BB kategoriseret som sportstourer og ikke racer? Eller at noget af forskellen ligger i 1998 vs. 2008? Der er nok noget med hvad kategori den er i....men man kan undre hvorfor den vanvittige store forskel. Og nej, en R1200GSA er ikke en sportsmaskine....! Men langsom er den ikke.....! Og ja, der er nok forskel på en 1998 og en 2008... Men ville aldrig køre uden helforsikring, og ville ikke betale 60kg om året for en forsikring! Så ville jeg køre et par år på en maskine og optjene noget "kredit" hos forsikringen.....og så købe en anden maskine... Ingen mc kærlighed er 60kg værd......vinden i ansigtet er 60kg værd, men den kan man få på andre maskiner også.....der skulle jo gerne være råd til weekendturen på mc'en. Og crach bobbins.....ja nogle mener de er en fordel andre mener de skader mere end de gavner, de er jo gode til "lige at fange et hul eller kantsten".....så det ikke bliver en kåbeskade men et nyt stel......det bliver et fald ikke billigere af! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret July 14, 2010 Der er nok noget med hvad kategori den er i....men man kan undre hvorfor den vanvittige store forskel. Og nej, en R1200GSA er ikke en sportsmaskine....! Men langsom er den ikke.....! Og ja, der er nok forskel på en 1998 og en 2008... Men ville aldrig køre uden helforsikring, og ville ikke betale 60kg om året for en forsikring! Så ville jeg køre et par år på en maskine og optjene noget "kredit" hos forsikringen.....og så købe en anden maskine... Ingen mc kærlighed er 60kg værd......vinden i ansigtet er 60kg værd, men den kan man få på andre maskiner også.....der skulle jo gerne være råd til weekendturen på mc'en. Og crach bobbins.....ja nogle mener de er en fordel andre mener de skader mere end de gavner, de er jo gode til "lige at fange et hul eller kantsten".....så det ikke bliver en kåbeskade men et nyt stel......det bliver et fald ikke billigere af!Og hveldigvis er mennesker forskellige :) Jeg klarede det FINT med halvforsikring -men har også adgang til værksted og venners hjælp til at udbedre skader. Men du kan altså komme langt med en værkstedsregning for 60k ;-) Så stadig ville jeg anbefale halv (aldrig mindre end det pga. tyveri og brand inkl. i halv). Og anbefaler også stadig crashpads! Kender til mange tilfælde hvor de har reddet kåben osv. men INGEN hvor stellet er blevet skadet! Det er altid "jeg har hørt om nogen"... Så et styrt en dag jeg var flagvagt på Knutstorp (i venstresvinget efter hårnålen), en lowsider hvor cyklen glider langs asfalten og ud i græsrabatten -og der er der fyldt med huller! så først der begynder cyklen at "hoppe og danse" og vælte rundt på den anden side også. Cyklen har crashpads på -men stellet blev ikke skadet! Så selv om risikoen er der for at stellet bliver beskadiget med crashpads, hvis man er MEGET uheldig, vil jeg stadig påstå at de kan redde din cykel i langt de fleste tilfælde (specielt hvis du kører med fuldkåbe!) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
matti 10 Anmeld indhold Besvaret July 14, 2010 Hvis jeg vil køre racer, så er der ikke nogen let vej uden om ser det ud til. Jeg forklarede jeg havde 13 års skadefri kørsel, og dette regnede de med i prisen, hvis jeg kunne fremvise en eller anden form for Anciennitetsbevis. Som jeg forstår det, er den høje pris, et følge af flere ting; Racer mc, jeg bor i malmø, jeg er under 35 år... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret July 14, 2010 En tanke: Du har tjekket at deres oplysninger om dit kørekort er korrekte? Altså hvor længe du har haft kortet. Jeg har været ude for et par selskaber der ville sætte mig på Klassetrin 6/7 ved opstart, fordi de ikke havde de korrekte data, og kun mente jeg havde haft mit kørekort i tre år. Muligvis en detalje - men værd at tage med. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ClausN 10 Anmeld indhold Besvaret July 14, 2010 Enig' date=' man kunne jo bare vælge noget andet... men det vil man jo ikke. Kærlighed gør blind som de siger ;)[/quote'] Prøv, om du kan finde noget andet. Både BMW, Honda og Triumph kan du mærkeforsikre hos If, (http://www.if.se/web/se/Privat/Forsakringar/MC/Pages/Oversikt.aspx) til nogle ok priser. Alternativt er en KTM 990 SM, som jeg selv ejede for et par år siden. SUPER sjov cykel. Den havde jeg forsikret gennem Bilsport & MC som en offroader. Rigtig god deal. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Bjarne233 10 Anmeld indhold Besvaret July 15, 2010 Jeg har altid fået gode priser hos Folksam (som medlem af SVMC) og SalusAnsvar (som medlem af MHF)..... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
matti 10 Anmeld indhold Besvaret July 20, 2010 Hej og undskyld mit sene svar, jeg har haft travlt med at købe MC hehe. Jeg har i dag villa og bil forsikring hos Folksam og de tilbød mig 60.000 skr. i hel forsikring og noget heller ikke særlig interessant i halv forsikring, kan ikke lige huske det da jeg har fået så mange priser. Har dog fået tilbud fra Länsforsikring på 10.000 skr. for halv forsikring, som jeg har takket ja til. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites