Jump to content
martinc

CO2 udledning - Hvad er mest miljørigtigt?

Recommended Posts

Hej Jeg er ansvarlig for transportafdelingen (køretøjer) i et flyttefirma. Vi forsøger nu at implentere en sund holdning til miljøet og vil mindske forbruget af benzin i alle henseender under flytninger og søger derfor information her på hjemmesiden. Da vi arbejder med en del international transport, har vi overvejet, hvor vidt det er mest miljørigtigt at tage færgen eller at køre over broen. Ifølge undersøgelser udleder færger mere CO2 end biler. Men gælder det også større lastvogne? Vi har ikke kunne finde svar på dette, så vi håber at et klogt hovede kan besvare dette spørgsmål. Eller endnu bedre - Poste et link hvor dette er beskrevet detaljeret. Med venlig hilsen Martin Dit Flyttefirma

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Martin, Hvor kan man se det med biler vs færger henne? Ellers er der lidt læsestof her http://www.nipponexpress.com/hq/csr/environment/modal-shift.html Man kan vel også sige at hvis færgen under alle omstændigheder sejler - ja så bruger den jo ikke ekstra brændstof fordi du har en bil med den. Derimod udleder bilen ikke noget CO2 mens den er ombord på færgen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Lars Lige præcis. Spørgsmålet er hvor stor en forskel der er på lastbiler og biler. Hvis vi er nede i småtingsafdelingen, er det måske ikke så interessant at inddrage i vores grønne tankegang. For at tage et hurtigt eksempel, kan man herunder læse, at færger er deciderede CO2-bomber. Spørgsmålet er så om de også er bomber i forhold til lastvogne. http://www.ligetil.nu/indland/vis/artikel/hurtige-faerger-i-stedet-for-bro/ Som flyttefirma mener vi dog, at det er et positivt signal at sende til vores kunder i en tid, hvor der efterhånden er megen snak omkring CO2. Tak for svaret. Jeg kigger på dit link.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Der er mange der flytter fra Sverige til Danmark og omvendt. Jeg arbejder for et flyttefirma, som især klarer flytning mellem København og Malmö. I den forbindelse skal man jo over Øresund - hvorfor jeg stiller dette spørgsmål. Vores flyttefirma flytter selvfølgelig primært med lastvogne, som jo bruger langt mere benzin (diesel) end biler. Man kan dog vælge at tage færgen over sundet i stedet for broen. Hvis det kan betale sig både økonomisk og i forhold til CO2-udledning, vil det måske være interessant for vores flyttefirma at skifte over til færgerne.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

jeg synes det er vigtigt at skelne mellem "forurening" og "klimapåvirkning". Forurening er i min verden den udledning som direkte påvirker mennesker, dyr og planters helbred. For dieselbiler (og færger) er det primært sodpartikler, svovl og NOx, og forureningen sker lokalt (en lastbil eller bus der blæser en ladning sodpartikler i hovedet på en cyklist fx). CO2 er der ikke nogen der tager skade af lokalt, men det giver jo (formentlig) en global påvirkning af klimaet (opvarmning). Derfor synes jeg at i skal sætte partikelfiltre på jeres lastbiler og promovere jer på den måde. De vil da i min verden være langt mere "miljøvenlige" end færgerne. Er der overhovedet miljøkrav til færger, udover svovlindholdet i dieselen/fuelolien ? Mener at kunne huske at Californien er den eneste havn der har miljøkrav til dem. Dvs de blæser stadig skidt og møg lige op til vorherre og giver den dejlige gulbrune atmosfære man af og til kan se som en dyne ude over Øresund... /Peter

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...