martinc 10 Anmeld indhold Skrevet July 13, 2010 Hej Jeg er ansvarlig for transportafdelingen (køretøjer) i et flyttefirma. Vi forsøger nu at implentere en sund holdning til miljøet og vil mindske forbruget af benzin i alle henseender under flytninger og søger derfor information her på hjemmesiden. Da vi arbejder med en del international transport, har vi overvejet, hvor vidt det er mest miljørigtigt at tage færgen eller at køre over broen. Ifølge undersøgelser udleder færger mere CO2 end biler. Men gælder det også større lastvogne? Vi har ikke kunne finde svar på dette, så vi håber at et klogt hovede kan besvare dette spørgsmål. Eller endnu bedre - Poste et link hvor dette er beskrevet detaljeret. Med venlig hilsen Martin Dit Flyttefirma Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret July 13, 2010 Hej Martin, Hvor kan man se det med biler vs færger henne? Ellers er der lidt læsestof her http://www.nipponexpress.com/hq/csr/environment/modal-shift.html Man kan vel også sige at hvis færgen under alle omstændigheder sejler - ja så bruger den jo ikke ekstra brændstof fordi du har en bil med den. Derimod udleder bilen ikke noget CO2 mens den er ombord på færgen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
martinc 10 Anmeld indhold Besvaret July 13, 2010 Hej Lars Lige præcis. Spørgsmålet er hvor stor en forskel der er på lastbiler og biler. Hvis vi er nede i småtingsafdelingen, er det måske ikke så interessant at inddrage i vores grønne tankegang. For at tage et hurtigt eksempel, kan man herunder læse, at færger er deciderede CO2-bomber. Spørgsmålet er så om de også er bomber i forhold til lastvogne. http://www.ligetil.nu/indland/vis/artikel/hurtige-faerger-i-stedet-for-bro/ Som flyttefirma mener vi dog, at det er et positivt signal at sende til vores kunder i en tid, hvor der efterhånden er megen snak omkring CO2. Tak for svaret. Jeg kigger på dit link. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret July 13, 2010 VAR nånstans har du det valet? Finns det något ställe man kan välja bro eller färja för att komma över samma vatten? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
martinc 10 Anmeld indhold Besvaret July 13, 2010 Der er mange der flytter fra Sverige til Danmark og omvendt. Jeg arbejder for et flyttefirma, som især klarer flytning mellem København og Malmö. I den forbindelse skal man jo over Øresund - hvorfor jeg stiller dette spørgsmål. Vores flyttefirma flytter selvfølgelig primært med lastvogne, som jo bruger langt mere benzin (diesel) end biler. Man kan dog vælge at tage færgen over sundet i stedet for broen. Hvis det kan betale sig både økonomisk og i forhold til CO2-udledning, vil det måske være interessant for vores flyttefirma at skifte over til færgerne. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret July 13, 2010 Vilken färja går mellan København och Malmö? Om du ska åka båt får du köra upp till Helsigør-Helsingborg och det kan ju knappast bli mer miljövänligt än att köra över bron. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
martinc 10 Anmeld indhold Besvaret July 13, 2010 Good point Det har du ret i. Det var heller ikke så velovervejet at nævne Malmö. Vi har dog andre tilfælde, hvor folk flytter til/fra Stockholm. Med venlig hilsen Martin Dit Flyttefirma Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Peter M 10 Anmeld indhold Besvaret July 18, 2010 jeg synes det er vigtigt at skelne mellem "forurening" og "klimapåvirkning". Forurening er i min verden den udledning som direkte påvirker mennesker, dyr og planters helbred. For dieselbiler (og færger) er det primært sodpartikler, svovl og NOx, og forureningen sker lokalt (en lastbil eller bus der blæser en ladning sodpartikler i hovedet på en cyklist fx). CO2 er der ikke nogen der tager skade af lokalt, men det giver jo (formentlig) en global påvirkning af klimaet (opvarmning). Derfor synes jeg at i skal sætte partikelfiltre på jeres lastbiler og promovere jer på den måde. De vil da i min verden være langt mere "miljøvenlige" end færgerne. Er der overhovedet miljøkrav til færger, udover svovlindholdet i dieselen/fuelolien ? Mener at kunne huske at Californien er den eneste havn der har miljøkrav til dem. Dvs de blæser stadig skidt og møg lige op til vorherre og giver den dejlige gulbrune atmosfære man af og til kan se som en dyne ude over Øresund... /Peter Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites