bonne 16 Anmeld indhold Skrevet July 4, 2010 Se, nu har jeg boet her i snart 3 år, men jeg har endnu ikke fundet ud af, hvordan vigepligten i to-sporede rundkørsler er - f.eks. de tre, der kommer i rap efter frakørsel Limhamn mod byen. Når man skal ud af rundkørslen - f.eks. (men ikke kun) de steder, hvor den tilstødende vej også er tosporet - hvem skal så holde tilbage for hvem? Lad mig udpensle: En rundkørsel har to spor. Jeg skal ud af vej. nr. to (altså "ligeud"). Alle tilstødende veje er to-sporede. Dvs. at man kan køre i den venstrevognbane i en tilstødende vej og ind i venstrevognbane i rundkørslen. Når man så skal ud af rundkørlsen, kan man igen køre i venstre vognbane. Men såfremt en bil kører i højre vognbane - hvem har da vigepligt for hvem? Antager man, at alle, der kører i højre bane skal ud af rundkørslens nærmede exit og ind i højre bane, eller? Vh, Lars. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Flemming40 10 Anmeld indhold Besvaret July 4, 2010 Se, nu har jeg boet her i snart 3 år, men jeg har endnu ikke fundet ud af, hvordan vigepligten i to-sporede rundkørsler er - f.eks. de tre, der kommer i rap efter frakørsel Limhamn mod byen. Når man skal ud af rundkørslen - f.eks. (men ikke kun) de steder, hvor den tilstødende vej også er tosporet - hvem skal så holde tilbage for hvem? Lad mig udpensle: En rundkørsel har to spor. Jeg skal ud af vej. nr. to (altså "ligeud"). Alle tilstødende veje er to-sporede. Dvs. at man kan køre i den venstrevognbane i en tilstødende vej og ind i venstrevognbane i rundkørslen. Når man så skal ud af rundkørlsen, kan man igen køre i venstre vognbane. Men såfremt en bil kører i højre vognbane - hvem har da vigepligt for hvem? Antager man, at alle, der kører i højre bane skal ud af rundkørslens nærmede exit og ind i højre bane, eller? Vh, Lars. Håber, at dette kan hjælpe http://www.korkort.se/rondell/ Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sune 10 Anmeld indhold Besvaret July 4, 2010 Flemming40s link giver svaret;"Om du kör ut ur cirkulationen från vänster körfält måste du vara extra uppmärksam på fordonen i höger körfält eftersom du inte vet om de ska fortsätta att köra i cirkulationen. Tänk också på att du gör ett körfältsbyte." Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MissCath 10 Anmeld indhold Besvaret July 4, 2010 Sjovt nok er svenskere idioter i rundkørsler! Ingen af dem overholder fx. dette: När du kör ut ur cirkulationen ska du ge tecken till höger. Altid meget spændende ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret July 4, 2010 Sjovt nok er svenskere idioter i rundkørsler! Ingen af dem overholder fx. dette: När du kör ut ur cirkulationen ska du ge tecken till höger. Altid meget spændende ;)Jeg oplever dem dagligt, de tegngivende Jönsson'er. Endda i samme rundkørsel. Så jeg vil ikke give dig helt ret. Er dog enig i at det ikke er flertallet - desværre. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret July 4, 2010 Tilgengæld er de gode til at ligge sig inderst inde, hvis de skal ud af 3. eller senere vej i rundkørslen. Noget danskere er ufattelige dårlige til. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bonne 16 Anmeld indhold Besvaret July 4, 2010 Håber, at dette kan hjælpe http://www.korkort.se/rondell/ Ah - godt link. Tak! Vh, Lars. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bonne 16 Anmeld indhold Besvaret July 4, 2010 Tänk också på att du gör ett körfältsbyte." Det gør man jo så ikke altid, idet nogle afkørsler har vejstriber, der følger dig ud af afkørslen. Mener bl.a. at den nær Hyllie Vandtårn gør dette. Vh, Lars. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jpc 10 Anmeld indhold Besvaret July 5, 2010 Det gør man jo så ikke altid, idet nogle afkørsler har vejstriber, der følger dig ud af afkørslen. Mener bl.a. at den nær Hyllie Vandtårn gør dette. Vh, Lars. Jo, det gør man, fordi man krydser over den højre bane, inden man kommer til sidevejens venstrebane. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites