Archer12 10 Anmeld indhold Skrevet July 1, 2010 Jeg er en af dem der mistede job i maj sidste år og siden har gået ledig i 12 mdr. Jeg fandt så et nyt job her for 2½ md siden men nu går der pludselig ikke særlig godt og der går rygter blandt kolleger at nogen af os måske ryger af. Min kæreste bor i malmø, og vi har sat plan om at jeg skal flytte ind her den 1 august. Mit spørgsmål er hvis jeg bliver fyret inden jeg flytter til malmø, kan jeg flytte min a-kasse fra Dk til SE og få dagpenge eller gælder det kun hvis jeg først mister jobbet efter flytning til malmø? Er der nogen der kan hjælpe? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret July 1, 2010 Der er desværre en mangel på det område. Hvis du har en dansk A-kasse og bor i Sverige, så overføres du til den svenske A-kasse såfremt du skal have dagpenge. Men svenskerne har en ordning så du kun får 680 SEK om dagen. Men søg herinde via google (under forum siden), så har det været nævnt her. Det 'smarteste' du kan gøre at have adresse hos venner eller familie i DK og så besøge din kæreste ofte. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret July 2, 2010 Du kan tage dine danske dagpenge med dig til Sverige i op til 3 måneder, men så er det også slut. Hvis du derimod bliver fyret, mens du bor i Sverige, så skal du søge om svenske dagpenge, medmindre du har en chance for at få Miethe-status. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Ann 10 Anmeld indhold Besvaret July 2, 2010 Miethe-status findes ikke mere. Der er en ny EU afgørelse der er blevet tolket således i Danmark. Det ville være rart hvis der snart faldt nogen afgørelser til fordel for borgerne.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret July 2, 2010 Jeg har selv ankenævnets ord for, at jeg har Miethe-status, så hvad så næste gang jeg bliver arbejdsløs? Det må jo stadig være gældende, hvis forholdene er uændret. Desuden har jeg forstået det sådan, at man kan anlægge sag ved domstolene for at få Miethe-status fremover, er det ikke korrekt? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kiwi 10 Anmeld indhold Besvaret July 10, 2010 Jeg fik nej med baggrund i de nye regler selvom jeg søgte inden de trådte i kraft, så jeg ville ikke føle mig sikker hvis jeg var dig. Jeg har selv ankenævnets ord for' date=' at jeg har Miethe-status, så hvad så næste gang jeg bliver arbejdsløs? Det må jo stadig være gældende, hvis forholdene er uændret. Desuden har jeg forstået det sådan, at man kan anlægge sag ved domstolene for at få Miethe-status fremover, er det ikke korrekt?[/quote'] Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret July 10, 2010 Nej til Miethe-status? Eller nej til at du kunne få dagpenge, selv om du havde opnået Miethe-status? Der er jo en lille, men væsentlig forskel. Men ja, kommer sikkert til at rådføre mig med min a-kasse næste gang, det bliver aktuelt. A-kassen har heldigvis altid været dygtig og hjælpsom i mit tilfælde. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites