Jump to content
annaogmichael

Hvor betaler man skat

Recommended Posts

Jeg har siden jeg flyttede til Sverige i 2006 været af den opfattelse, at man betaler skat i det land man arbejder, men efter at have læst BT fra i går, er jeg blevet lidt i tvivl. Specielt efter at have læst denne artikel, hvor BT snakker med Skatteekspert Tommy V. Christiansen Skatteekspert Tommy V. Christiansen anbefaler Helle Thorning-Schmidt, at ægtemanden bliver gjort skattepligtig i Danmark. - Så viser de, at de har vilje til at betale skat. Når han ikke betaler skat i Danmark i dag, er det fordi, de ikke har set problemstillingen. Men nu bliver det åbent for dem, at det godt kan virke en smule smart, fordi han er gift med en statsminister in spe, siger han til JP. Det vil nok glæde de fleste herinde, at man endelig kan betale skat i Sverige. Til gengæld bliver BT nok ikke så populære i skatteministeriet, efter at de måske har tilføjet en ny skatteborger til Danmark og fjernet et par tusind :th2: Jeg har selvfølgelig sendt en mail til BT og Tommy Christiansen, for at høre om jeg har forstået det rigtigt, at vi er alt for mange der betaler skat til Danmark :laugh: God Midsommer folkens :thumbup:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har siden jeg flyttede til Sverige i 2006 været af den opfattelse' date=' at man betaler skat i det land man arbejder, men efter at have læst BT fra i går, er jeg blevet lidt i tvivl. Specielt efter at have læst denne artikel, hvor BT snakker med Skatteekspert Tommy V. Christiansen Skatteekspert Tommy V. Christiansen anbefaler Helle Thorning-Schmidt, at ægtemanden bliver gjort skattepligtig i Danmark. - Så viser de, at de har vilje til at betale skat. Når han ikke betaler skat i Danmark i dag, er det fordi, de ikke har set problemstillingen. Men nu bliver det åbent for dem, at det godt kan virke en smule smart, fordi han er gift med en statsminister in spe, siger han til JP. Det vil nok glæde de fleste herinde, at man endelig kan betale skat i Sverige. Til gengæld bliver BT nok ikke så populære i skatteministeriet, efter at de måske har tilføjet en ny skatteborger til Danmark og fjernet et par tusind :th2: Jeg har selvfølgelig sendt en mail til BT og Tommy Christiansen, for at høre om jeg har forstået det rigtigt, at vi er alt for mange der betaler skat til Danmark :laugh: God Midsommer folkens :thumbup:
Hvis jeg ikke tager meget fejl så betaler vi indirekte skat i Sverige. Danmark og Sverige har en skatteaftale på tværs af grænserne som gør at du kan betale skat i dit arbejdsland og så afregner staterne i baggrunden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

På sin vis korrekt. Der sker en udligning af et beløb som beregnes ud fra en gennemsnitlige primærkommuneskat for arbejdstagere i 'det andet land'. Problemet for Sverig i forbindelse med dette, er bare at Danmark var bare så snu at få undtaget alle offentlig ansatte, så statistisk set er det kun hver anden der betaler skat til sverige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har siden jeg flyttede til Sverige i 2006 været af den opfattelse' date=' at man betaler skat i det land man arbejder, men efter at have læst BT fra i går, er jeg blevet lidt i tvivl. Specielt efter at have læst denne artikel, hvor BT snakker med Skatteekspert Tommy V. Christiansen Skatteekspert Tommy V. Christiansen anbefaler Helle Thorning-Schmidt, at ægtemanden bliver gjort skattepligtig i Danmark. - Så viser de, at de har vilje til at betale skat. Når han ikke betaler skat i Danmark i dag, er det fordi, de ikke har set problemstillingen. Men nu bliver det åbent for dem, at det godt kan virke en smule smart, fordi han er gift med en statsminister in spe, siger han til JP. Det vil nok glæde de fleste herinde, at man endelig kan betale skat i Sverige. Til gengæld bliver BT nok ikke så populære i skatteministeriet, efter at de måske har tilføjet en ny skatteborger til Danmark og fjernet et par tusind :th2: Jeg har selvfølgelig sendt en mail til BT og Tommy Christiansen, for at høre om jeg har forstået det rigtigt, at vi er alt for mange der betaler skat til Danmark :laugh: God Midsommer folkens :thumbup:
Er enig med de andre i at du skal passe på med at læse for meget BT ;) For lige at give det faktuelle svar også: Hvor man betaler skat henne er et spørgsmål om dobbeltbeskatningsaftalen mellem de 2 lande, som man har rodet sig ud i at bevæge sig imellem. For alle de nordiske lande, er det aftalt en fælles dobbeltbeskatningsaftale, der bevirker at man betaler INDKOMSTskat i det land, hvor man arbejder. Hvad der gælder af dobbeltbeskatningsaftaler mellem Danmark og Schweiz aner jeg ikke.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites