Markowitch 12 Anmeld indhold Skrevet June 15, 2010 Jeg faldt over denne artikel i Politiken. Den handler om en gravid islandsk pige, der er røget på støtten. For at spare penge, beder kommunen Udlændingeservice om at smide hende ud af landet inden for 30 dage! Hun klarer dog frisag da hun fraskriver sig retten til støtte! http://politiken.dk/indland/article988796.ece Selv om Danmark er det eneste land i Norden, der smider sine nordiske medborgere ud, så mener Birthe Rønn Hornbech er Danmark i sin gode ret til sin praksis - sikkert meget muligt, men hvor fedt er det lige? http://politiken.dk/indland/article988622.ece Så, hvordan pakker man det så ind i bløde vendinger, at man mener at Danmark virker ekstremt ubehagelig i denne sag? Hvor er den nordiske ånd, blandt de borgerlige? Og i særdeleshed hos Dansk Folkeparti, der længe har ønsket en broklap på Øresundsbroen, så man kan holde horderne af asylansøgere, der kommer til Sverige, ude af dannevang. Her er der endnu en - denne gang en gravid kvinde, der blev smidt hjem til Norge. Velkommen til Danmark og smut så! http://www.dr.dk/P3/P3Nyheder/2010/04/16/131208.htm http://www.norden.org/no/nordisk-raad/saker/spoersmaal-og-svar/2010/e-11-2010/e-11-2010-skriftligt-spoergsmaal-til-danmarks-regering-om-udvisning-af-nordiske-statsborgere Island, Norge og Finland udelukkende udviser personer, der enten er dømt for strafbar kriminalitet eller, som udgør en trussel for samfundets sikkerhed og den offentlige orden. I Danmark og Sverige kan nordiske borgere udvises enten på grund af kriminelle hand- linger og hensynet til den offentlige orden, eller hvis de udgør en social belastning. I Sverige er det dog aldrig sket. Bravo Danmark. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret June 15, 2010 Der er ingen, der bliver smidt ud. De får bare ingen penge. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Markowitch 12 Anmeld indhold Besvaret June 15, 2010 Jo, jo - de bliver skam smidt ud. Artiklerne skriver tydeligt at der er tale om udvisninger. Man kan så undgå udvisningen ved at leve på luft eller af famillie og venners godgørenhed, men det ændrer ikke ved at ingen andre nordiske lande udsætter danskerne for samme behandling. Tænk engang hvor lavt det er at stille nordiske medborgere i en sådan situation. Det er jo helt galt! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret June 15, 2010 Jo' date=' jo - de bliver skam smidt ud. Artiklerne skriver tydeligt at der er tale om udvisninger. Man kan så undgå udvisningen ved at leve på luft eller af famillie og venners godgørenhed, men det ændrer ikke ved at ingen andre nordiske lande udsætter danskerne for samme behandling. Tænk engang hvor lavt det er at stille nordiske medborgere i en sådan situation. Det er jo helt galt![/quote'] Præcis som jeg sagde, og som du siger. De bliver ikke udvist, men får ingen penge. Nu må man sikkert også tage med, at bevægelsen mest går mod Danmark, hvor ydelserne er i top, og der må man nok også se lidt på, hvor meget man kan forlange af danske skatteydere vedrørende solidaritet med hele nordkalotten. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret June 15, 2010 At danskerne i Danmark lukker sig om sig selv og er sig selv nok er jo ikke noget nyt, hvis man ser, hvordan Danmark omtales i udlandet. Og nu er "de fremmede" så også blevet vores nordiske brødre og søstre. Rent formelt skal der jo foretages en vurdering af pågældendes tilhørsforhold til Danmark, så de omtalte eksempler er vist alle personer, der enten ikke har boet i Danmark særligt længe, eller som ikke har familie eller kærester, som er danske. Man kan også læse, hvordan kommunerne skal forholde sig i en forholdsvis ny håndbog om grænsegængeres rettigheder, der er lavet af KL. Den har vist ikke været omtalt herinde før, men kan jo være nyttig læsning for grænsegængere på begge sider af sundet - http://www.kl.dk/ImageVault/Images/id_40265/ImageVaultHandler.aspx Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret June 15, 2010 Nu må man sikkert også tage med, at bevægelsen mest går mod Danmark, hvor ydelserne er i top, og der må man nok også se lidt på, hvor meget man kan forlange af danske skatteydere vedrørende solidaritet med hele nordkalotten. Starthjælp er vist ikke ligefrem en topydelse, og desuden skal der jo betales skat af kontanthjælp og andre sociale ydelser i Danmark i modsætning til her i Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret June 15, 2010 At danskerne i Danmark lukker sig om sig selv og er sig selv nok er jo ikke noget nyt' date=' hvis man ser, hvordan Danmark omtales i udlandet.[/quote'] Jeg tror faktisk godt du ved, at billedet af Danmark i udlandet - herunder Sverige - har mere med politiske positioner at gøre end med fakta, og jeg tror også, at du godt ved at denneher historie ikke har så meget kød på benene. Du tror næppe på dine egne klicheer, men du har tillid til, at en pæn procentdel derude køber dem, hvilket formentlig er en korrekt vurdering. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Markowitch 12 Anmeld indhold Besvaret June 19, 2010 Jeg tror faktisk godt du ved' date=' at billedet af Danmark i udlandet - herunder Sverige - har mere med politiske positioner at gøre end med fakta, og jeg tror også, at du godt ved at denneher historie ikke har så meget kød på benene. Du tror næppe på dine egne klicheer, men du har tillid til, at en pæn procentdel derude køber dem, hvilket formentlig er en korrekt vurdering.[/quote'] Uanset om Sverige benytter Danmark som skræmmebillede i den politiske debat, så handler dette her ikke blot om signalpolitik. Der er 46 nordiske statsborgere, der er blevet sendt hjem pga. Danmarks praksis og enegang, og for dem har der sandsynligvis være tale om en større hændelse i deres liv. Så kan man mene om det hvad man vil. Det er dog lidt tankevækkende at denne ikke-historie dukker op nu. Det har trods alt stået på siden 2004. Nuvel, medgivet - det er "kun" 46 personer på 6 år. Det er ikke mange - men signalet det sender til resten af Norden (hvis nogen har taget notits af historien rundt omkring) kan godt falde ud til ulempe for Danmark. Folk vil måske være mere forsigtige med at flytte til landet, pga. diverse frygtforestillinger og dårligt image. Men her er denne historie blot en af mange - desværre. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
elbilen 10 Anmeld indhold Besvaret June 19, 2010 Der var jo engang i halvfemserne hvor hvor åbenhed og tollerence var noget jeg med stolthed kunne repræsentere DK for når jeg var ude i det til tider køligere udland. Dengang var der mange af vores medeuropæiske borgere som ofte kommenterede noget positivt om Danmark det kunne være sig noget de havde oplevet på et besøg i Danmark eller noget de bare ville have bekræftet om var sandt. Sorry, men det sker ikke mere og jeg er stadig lige så berejst og møder stadig lige så mange mennesker som dengang og engangimellem de samme som for 10 år siden. Attituden er ganske enkelt ændret til mere neutral, men det er vel bare pollitik da vi jo oftest har en forretningsagenda at gennemfører. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
RS6 10 Anmeld indhold Besvaret June 19, 2010 Der var jo engang i halvfemserne hvor hvor åbenhed og tollerence var noget jeg med stolthed kunne repræsentere DK for når jeg var ude i det til tider køligere udland. Dengang var der mange af vores medeuropæiske borgere som ofte kommenterede noget positivt om Danmark det kunne være sig noget de havde oplevet på et besøg i Danmark eller noget de bare ville have bekræftet om var sandt. Sorry, men det sker ikke mere og jeg er stadig lige så berejst og møder stadig lige så mange mennesker som dengang og engangimellem de samme som for 10 år siden. Attituden er ganske enkelt ændret til mere neutral, men det er vel bare pollitik da vi jo oftest har en forretningsagenda at gennemfører. Enig, jeg er også af den overbevisning om at der skulle sættes en dæmper på indvandringen, og de stigende krav til dem der har fået asyl er på sin plads, bestemt. Men når vores handelskontorer og ambassader i udlandet er begyndt af fraråde højtuddannede at rejse til DK for at arbejde, ja så har DK er STORT problem! Om ganske få år går de store efterkrigsårgange på hhv. efterløn og pension. Se er vi færre til at tjene de "eksport penge" der skal sikre at vi fortsat har råd til at købe importerede varer. Der er en ganske stor flugt af arbejdspladser til de lavtuddannede. Og hvis der ikke er nogen ingenører eller ander med mellemlange uddannelser, hvem skal så sikre velfærden? Og ikke mindst, hvem skal behandle de syge når der ikke er nok læger? Skal Danmark i fremtiden gældssætte sig for at få danskere behandlet i udlandet? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mr. PPP 10 Anmeld indhold Besvaret September 12, 2010 fy for den Enig, jeg er også af den overbevisning om at der skulle sættes en dæmper på indvandringen, og de stigende krav til dem der har fået asyl er på sin plads, bestemt. Men når vores handelskontorer og ambassader i udlandet er begyndt af fraråde højtuddannede at rejse til DK for at arbejde, ja så har DK er STORT problem! ja der har vi den igen - stop invandringen har virkelig fået vind i sejlene - alle de der laverstående proletarer - nej nej dem vil vi ikke ha - kun intelektuelle ! højt uddannede ! sig mig li er vi andre måske ikke mennesker ? har vi ingen ret bare fordi vi ikke er universitetsuddannede eller så ! Jeg stemmer på Piratpartiet Hans Donnerborg nr 15 i region Skåne den blå seddel. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Markowitch 12 Anmeld indhold Besvaret September 22, 2010 Her er den omdiskuterede paragraf! I artikel 7 i 'Nordisk konvention om social bistand og sociale tjenester' står følgende: En nordisk statsborger kan ikke hjemsendes på grund af vedkommendes behov for social bistand såfremt hans familieforhold, tilknytning til bopælslandet eller omstændighederne i øvrigt taler for at han bør forblive der, og i alle tilfælde ikke såfremt han i de sidste 3 år har haft lovlig bopæl i landet. Det er tydeligt for enhver at paragraffen giver rum til fortolkning. Birte Rønn Hornbech har valgt at fortolke ordlyden på en sådan måde, at nordiske statsborgere kan og bliver smidt hjem, i fald de søger om sociale ydelser. Dramaet er nu kommet op i anden gear, efter at Nordisk Råds Medborger- og Forbrugerudvalg havde inviteret ministeren til Malmø for at drøfte sagen, men i stedet fik et lakonisk afslag. I udvalget føler man sig så fortørnet over det manglende fremmøde, at man nu har kastet sig ud i den diplomatisk farefyldte færd, at bede Danmark om at stoppe udvisningerne. http://www.norden.org/da/aktuelt/nyheder/udvisningssagen-2013-regeringerne-skal-laegge-pres-paa-danmark Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites