Jump to content
JakobH

"forsvunden" harddisk

Recommended Posts

Nu er der så mange computer-kyndige herinde, så jeg håber en af jer har en ide til mit lille problem. Jeg har mistet min ene interne harddisk. har kigget under sengen og der er den ikke... Min pc er en Packard bell easynote lj61 med windows 7 home edition. Harddisken på sådan en fætter er delt op i 2 på hver ca 320 gb. En C og en D lige som på de fleste andre maskiner Og nu mangler den ene. min D er simpelthen forsvundet. Vises ikke i "Computer", "kontrolpanel", "diskhåndtering" eller nogen som helst andre steder. Det er ikke sket mens systemet har opdateret eller noget lign. Computeren gik i dvale under morgenmaden og da jeg kom ind til den igen var skidtet forsvundet. Er der nogen der har en lille ide om hvordan pokker jeg finder den harddisk igen? På forhånd mange tak jakob

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

hejsa. Har prøvet det der med drevbogstavet, men jeg kan slet ikke finde harddisken inde under diskhåndtering. det eneste jeg fandt var en ukendt der hed "system reserved" på ca 100 mb, så jeg antager at det er en eller anden windows har gemt for at man ikke skal bruge den til andet end noget windows-halløj.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
hejsa. Har prøvet det der med drevbogstavet, men jeg kan slet ikke finde harddisken inde under diskhåndtering. det eneste jeg fandt var en ukendt der hed "system reserved" på ca 100 mb, så jeg antager at det er en eller anden windows har gemt for at man ikke skal bruge den til andet end noget windows-halløj.
Ok - din partition/diskplads burde vises i diskhåndtering under alle omstændigheder. System Reserved skal du ikke røre ved, enig. Lidt underligt at du ikke kan se en smidt partition, når resten (læs: C-drev) er som det plejer og fungerer fint - nå vi snakker om samme fysiske drev delt op i to partitioner. Havde det været to forskellige fysiske diske, så havde det nok været lidt nemmere at diagnosticere. Nu er vi ude i ét drev som også indeholder dit system - og så skal der gås lidt mere varsomt til værks *gg* Kan du finde ud af at gå i BIOS? I så fald, hvad rapporterer BIOS af størrelse på drevet?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

uhh nu fanger du mig måske i at have sagt noget forkert. for på computeren står der 640 gb harddisk, men jeg mener faktisk at der i annoncen stod at den havde dobbelt harddisk, så måske har den 2 fysiske harddiske inde i sin lille krop? jeg har lige googlet det der bios og det er ikke noget jeg nogensinde har prøvet at rode rundt i. Men så vidt jeg kan læse mig frem til er det noget med at genstarte den og så trykke på del-tasten på det rigtige tidspunkt eller skal jeg bare holde fingrene væk og lade en prof fikse det??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
uhh nu fanger du mig måske i at have sagt noget forkert. for på computeren står der 640 gb harddisk, men jeg mener faktisk at der i annoncen stod at den havde dobbelt harddisk, så måske har den 2 fysiske harddiske inde i sin lille krop? jeg har lige googlet det der bios og det er ikke noget jeg nogensinde har prøvet at rode rundt i. Men så vidt jeg kan læse mig frem til er det noget med at genstarte den og så trykke på del-tasten på det rigtige tidspunkt eller skal jeg bare holde fingrene væk og lade en prof fikse det??
Det giver også mere mening at der er to diske - og i så fald kan din sekundære disk let være stået af - når vi tager i betragtning, at C-drevet fint spinner afsted uden problemer. Jeg vil sige, at hvis der er garanti på maskinen, så er det vejen at gå. Vær dog opmærksom på, at du jo kan have mistet data. Og hvis maskinen nu ryger ind til rep, så kan du være ret sikker på ikke at se den gamle disk igen. Derimod, hvis du har vigtige data på den, så ville det måske være en idé at lade en kyndig nørd-ven tage et kig på den. Når det så er sagt, så er det ikke svært at hoppe i BIOS og se hvad denne kan se af enheder ved opstart. Ja, du taster en tast ved opstart - oftest listet på skærmen når du tænder maskinen. Når du er derinde kan du fint browse rundt og kigge - bare du ikke laver ændringer og gemmer disse. I værste fald kan du gøre det hele meget sværere for dig selv, hvis du ikke liiiige ved hvad der gik galt ;) Jeg gider ikke spille bagklog og nævne "har du taget backup?" *gg*

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

back-hvad-for-noget??? nej ikke noget rigtig vigtigt, bankkoder og alt det ligger på mit c-drev, så det burde være nogenlunde sikkert indtil videre. Jeg ved godt du ikke kan spå, men er der mulighed for at man kan genoplive sådan en disk eller er det bare byt til nyt?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg ved godt du ikke kan spå' date=' men er der mulighed for at man kan genoplive sådan en disk eller er det bare byt til nyt?[/quote']Der er altid en mulighed - men hvis disken slet ikke spinner op og/eller genkendes af BIOS ved opstart, så er chancerne små. Indeholder drevet uvurderlige data, så kan man forsøge med firmaer som IBAS o.l. Men det koster spidsen af en jetjawer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hiv den evt. ud og kobl den op med et USB kabel. Så kan du lynhurtigt se om den lever.....eller om det er pc der er gået kold på strømmen eller andet....
Jeg er ikke sikker på Jakob er den rette at bede om sådan noget - derfor mine råd som skrevet. At vi andre går til nerdy yderligheder er jo noget andet ;) Hvis maskinen er dækket af garanti, så vil jeg anbefale Jakob at gå den vej.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

naa jeg holder lige fingrene fra at splitte min bærbare ad så lang tid der stadig er garanti på skidtet. Jeg fandt det der bios og ved første harddisk skriver den at det er en hitatchi og så et meget langt nummer. og ved anden harddisk skriver den bare "none"... det er jeg ikke sikker på er rigtig godt. Så nu tror jeg at der lige skal overflyttes lidt småting til den gamle og så må jeg forbi netonnet med den.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

spoooky. Jeg var inde i bios, og ud igen, og genstartede for 8 gang og nu er min harddisk dukket op igen. Jeg tror lige jeg skynder mig at lave noget af det der back-ting :-) og så må vi se hvor lang tid den holder...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
spoooky. Jeg var inde i bios, og ud igen, og genstartede for 8 gang og nu er min harddisk dukket op igen. Jeg tror lige jeg skynder mig at lave noget af det der back-ting :-) og så må vi se hvor lang tid den holder...
God idé. Nu tyder noget dog på at din disk er ok, og at det "bare" er en løs forbindelse, eller strømforsyning til disken der er fishy. Afsted med den til rep, når du har hevet dine ting ud. Så blev lørdagen da ikke helt væltet ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites