Jump to content
thenicegirl

Link til regler for sygesikring for os - deriblandt frit læge- og sygehusvalg?

Recommended Posts

Hey alle. Står lige i lidt af en knibe. Skal bruge en attest på, at jeg som dansker med fast bopæl i udlandet og ret til dansk sygesikring, har ret til frit at vælge egen læge, sygehus, etc. HVOR jeg vil og at jeg ikke er tilknyttet nogen fast region i og med, at jeg er "grænsegænger". Jeg har ledt en del steder efter disse oplysninger efterhånden, og kun én gang er jeg kommet tæt på disse oplysninger, og da endte sporet blindt. Så nu er jeg lidt fortabt og håber, nogen herinde ved lige præcis på hvilken hjemmeside, det står :) Jeg vil behandles et sted i Roskilde, og nu har jeg fast bopæl her jo. Som altid er de ikke inde i reglerne for os herovre, og siger derfor til mig, at jeg skal have fast bopæl i Region Sjælland for at kunne blive henvist til dem. Det ved jeg, ikke er rigtigt, men kan ikke finde det nogen steder og spørger derfor jer nu for back up ;) Håber på hurtige svar og kurante linx ;) Beklager eventuelle typos og dårligt dansk - er MEGET træt ;) Much love, Lise.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ring til Patientvejlederen på det hospital hvor du ønsker behandling. De er jurister. De er ikke ansat AF hospitalet, så de er uvildige. Hun, eller han, kan vejlede dig om dine rettigheder og evt. klagemuligheder.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har aldrig haft problemer. Jeg har blot vist mit sygesikringsbevis' date=' som jeg har fået fra den kommune, hvor jeg arbejder. Et par links: [/quote'] Hey. Dine linx henviser til regler for sygesikringsbeviset (sundhedskortet), og det er IKKE det, jeg har brug for. Det er et sted, hvor der står, at jeg netop IKKE har de samme rettigheder som en "almindelig" dansker (så vidt jeg ved, har danskere med bopæl i DK kun ret til at skifte læge, når denne har åbent for tilgang og desuden skal betale 160 kr. for skiftet. Jeg kan tage hvilken som helst læge, jeg vil, behandles hvilket som helst sted, jeg vil så der gælder andre regler for os herovre. Det er dét, jeg har behov for på skrift.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror det du leder efter er sygesikringsgrupper https://www.borger.dk/EMNER/SUNDHED-OG-SYGDOM/SYGESIKRING-OG-LAEGEVALG/Sider/vaelg-laege-og-sygesikringsgruppe.aspx#RichHtmlField2Bookmark5 Du har nu ikke ret til at vælge og vrage som du har lyst til Sundhedskortet giver dig ret, hvis du betaler ATP, at få behandling på lige fod med andre danskere der bor i danmark jvf. reglerne for sygesikringsgruppe 1 eller 2 (altefter hvad der står på dit sundhedskort) Hvis der står "forkert" grupper, skal du ansøge om at skifte, det er heller ikke anderledes Jeg kan ikke se hvorfor man skulle have mere ret til læge-ydelserne når man bor i sverige Nu skriver du ikke hvad du skal have en henvisning til, men i flere tilfælde skal du have en henvisning, både i den ene eller anden gruppe

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Du har nu ikke ret til at vælge og vrage som du har lyst til
Det tror jeg faktisk, jeg har. Har flere gange været hos forskellige læger efter at være flyttet til Malmø. OGSÅ hos dem med lukket for tilgang - det kan "de normale danskere" IKKE.
Sundhedskortet giver dig ret' date=' hvis du betaler ATP, at få behandling på lige fod med andre danskere der bor i danmark[/quote'] Som skrevet - så har vi flere rettigheder. Jeg har i hvert fald aldrig hørt nogen læge brokke sig over, at jeg lige pludselig kommer til dem i stedet for en anden. Og jeg skifter jævnligt - alt efter, hvilken læge der ligger tættest på, når jeg skal bruge én ;) Og jeg skal ikke betale de 160, det koster at skifte læge, ej heller melde det til nogen læge, og det skal man som "normal dansker". Så jeg er ret overbevist om - uden at kunne dokumentere det - at vi HAR flere rettigheder. Se på dit gamle sundhedskort - fra da, du boede i Danmark. Hvis du stadig har et. Øverst står der, hvilken læge du har. På vores særlige sundhedskort står der INGEN tilknyttet. Det tror du vel ikke, er et tilfælde? Men nej, jeg kan heller ikke se, hvorfor vi har mere ret til lægeydelserne, men det har vi altså :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det tror jeg faktisk, jeg har. Har flere gange været hos forskellige læger efter at være flyttet til Malmø. OGSÅ hos dem med lukket for tilgang - det kan "de normale danskere" IKKE. Som skrevet - så har vi flere rettigheder. Jeg har i hvert fald aldrig hørt nogen læge brokke sig over, at jeg lige pludselig kommer til dem i stedet for en anden. Og jeg skifter jævnligt - alt efter, hvilken læge der ligger tættest på, når jeg skal bruge én ;) Og jeg skal ikke betale de 160, det koster at skifte læge, ej heller melde det til nogen læge, og det skal man som "normal dansker". Så jeg er ret overbevist om - uden at kunne dokumentere det - at vi HAR flere rettigheder.
Faktisk har alle danskere ret til at gå til enhver læge, så længe de har et sygesikringsbevis - det kræver blot at lægen har tid. Så vi har hverken mere eller mindre rettighed end almindelige danskere. De har blot fortrinsret til at få tid hos en læge - der er forvalgt - men de kan vælge blandt alle læger i Danmark. Bor du i Lyngby, og er på ferie i Vejle giver dit sygesikringskort dig ret til at gå til en læge der. Sådan er det! De fleste danskere er blot for autoritetstro til at bruge kortet til andre læger end "deres egen".
Se på dit gamle sundhedskort - fra da, du boede i Danmark. Hvis du stadig har et. Øverst står der, hvilken læge du har. På vores særlige sundhedskort står der INGEN tilknyttet. Det tror du vel ikke, er et tilfælde? Men nej, jeg kan heller ikke se, hvorfor vi har mere ret til lægeydelserne, men det har vi altså :)
Nej, det har vi ikke. Vælger du en vilkårlig læge kan de afvise dig fordi de ikke har tid til andre patienter edn dem de er tildelt. Men du har "ret" til at ringe videre, til du finder en der har tid. Og du har helt frit valg i hele Danmark. Og du har endda udvidet frit lægevalg - du kan ringe videre i Sverige. Og nej, det er kun hospitalerne der har patientvejledere tilknyttet. Men hver region har et antal "praksiskonsulenter" ansat. Det er praktiserende læger der rådgiver om forholdet mellem de forskellige sektorer indenfor plejen. Evt. kan en dem hjælpe dig? Find dem her: https://www.sundhed.dk/Artikel.aspx?id=62994.218

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det tror jeg faktisk, jeg har. Har flere gange været hos forskellige læger efter at være flyttet til Malmø. OGSÅ hos dem med lukket for tilgang - det kan "de normale danskere" IKKE. - Lise.
Jo, det kan de ;-) Og nej, der stod ikke at jeg var tilknyttet en læge på mit gamle sygesikringskort, da jeg var i sygesikringsgruppe 2 hvor man ingen fast har....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa er en forvirret en. nogen der kan skære det ud i pap? Jeg bor p.t i sverige og er nu gravid, og føler mig SÅ meget mere tryg ved en læge i dk. Jeg har stadig mit gamle sygesikringskort fra før jeg flyttede, men er ikke tilknyttet nogen dansk læge længere. nu vil jeg gerne til læge i dk, hvad gør jeg? tropper jeg bare op/ringer og bestiller tid, og stikker dem mit danske sygesikringskort??? jeg arbejder i dk. eller skal jeg søge om et bestemt kort først eller? Håber på svar, mvh Carina

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke :-) Lige et spørgsmål... du bor i sverige, men arbejdder du i danmark ? Du skal kontakt din kommune (enten den du arbejder i, eller din fraflytterkommune), sender en lønseddel (kan gøre via mail f.eks) og få "det særlige sundhedskort" først Du ringer og hører om den læge du vælger har en tid..... Vælg en der ligger tæt på din transportvej ;-) https://www.sundhed.dk/Applikation.aspx?id=111.1&soegefunktion=FindNaermeste Bemærk at du har ret til lægehjælp på lige fod som alle andre danskere, dvs. at hvis der er lukket for tilgang, så er der lukket :-) Og forvent at komme bagerst i køen når du er hos lægen, da du ikke er fast tilknyttet...... Hvis du ikke arbejder danmark skal du påregne at skulle betale ca. 40.000 kr for en fødsel i danmark...... (hvis du arbejder de,r er det gratis da du betaler ATP og dermed har ret til at få betalt dine ydelser af en danske stat)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan anskaffe dig et særligt sundhedskort (ligner et almindeligt sygesikringsbevis), hvis du arbejder i Danmark. Med dette kort har du samme muligheder som med dit gamle sygesikringsbevis. Jeg oplevede at mit gamle sygesikringskort ikke kunne anvendes, da man i folkeregisteret står anført som udrejst af Dk, så jeg tvivler på der er "liv" i dit, hvis det ellers ikke er meget nyligt du er flyttet til Sverige. Sakset fra borger.dk: Det særlige sundhedskort for pendlere Hvis du arbejder i Danmark, men bor i et andet EU/EØS-land, kan du få et særligt sundhedskort, der giver dig ret til behandling i Danmark på lige vilkår med alle andre. Det kræver dog, at du: - arbejder minimum ni timer pr. uge, 18 timer pr. 14 dage eller 39 timer om måneden i Danmark - indbetaler til ATP - ikke arbejder i dit bopælsland. Har du børn, er de ikke dækket af dit sundhedskort, men skal behandles i det land, hvor I har bopæl. Det særlige sundhedskort udstedes med højst 2 års gyldighed.Du kan søge om at få et særligt sundhedskort i borgerservicecenteret i den kommune, hvor du arbejder.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

ok. tak for svar. har fundet ud af det. man sender sin kontrakt eller sidste lønseddel sammen med sine informationer fra sverige (adresse mm.) og så udfylder man et skema der udleveres. ogf det skulle være det. hun fortalte mig på borgerservice at jeg også havde adgang til de læger der var lukket for... underligt. orv, ja og arbejder i dk. er man også berettet til at bruge læge i dk når man læser og modtager su, for man betaler jo ikke skat af sin su når man bor i sverige.... ?????????????

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Rica - hvis du betaler ATP i danmark så har du ret til hjælp der.... SU = ingen ATP = ingen læge i danamark Dagpenge fra danmark = ATP = læge i danmark

Obligatorisk indbetaling. ATP beregnes pr. time, der udbetales dagpenge. Beløb kommunen skal indbetale til ATP i alt 3,84 kr. pr. time Kommunens del af betalingen 2,56 kr. pr. time Ydelsesmodtagerens del af betalingen 1,28 kr. pr. time Ydelsesmodtagerens del af ATP-bidraget for en uge skal afrundes til nærmeste hele antal kroner. Kommunen betaler det dobbelte af ydelsesmodtagerens del.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Læste du enitsirk's post ?

Sakset fra borger.dk: Det særlige sundhedskort for pendlere Hvis du arbejder i Danmark, men bor i et andet EU/EØS-land, kan du få et særligt sundhedskort, der giver dig ret til behandling i Danmark på lige vilkår med alle andre. Det kræver dog, at du: - arbejder minimum ni timer pr. uge, 18 timer pr. 14 dage eller 39 timer om måneden i Danmark - indbetaler til ATP - ikke arbejder i dit bopælsland. Har du børn, er de ikke dækket af dit sundhedskort, men skal behandles i det land, hvor I har bopæl. Det særlige sundhedskort udstedes med højst 2 års gyldighed.Du kan søge om at få et særligt sundhedskort i borgerservicecenteret i den kommune, hvor du arbejder.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites