Jump to content
dk-se-borger

Investering i Sølv hos Nordnet?

Recommended Posts

Har kigget lidt efter den nemmeste måde at investere lidt i Sølv her i Sverige. Umiddelbart virker dette som en god løsning: SILVER H (hos Nordnet.se) Kan ikke helt gennemskue hvordan produktet er skruet sammen, er der en ekspert som kan forklarer produktet eller komme med alternative produkter til investering i Sølv?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Forskellige former for sølvinvestering Hej, Det er godt nok et gammel indlæg, men tillader mig at besvare det alligevel :) Der er en del måder hvorpå du kan investere i sølv; ETFs, mineaktier, futures og fysisk sølv. Der er fordele og ulemper ved alle, hvilket jeg har skrevet en artikel om på min blog: http://soelvinvestor.blogspot.com/ Jeg har dog ikke erfaring med Nordnet, men går ud fra at det virker på samme måde som normale handelsplatforme..? Den er helt nystartet så der er ikke så meget materiale på bloggen endnu, men det er vores hensigt at opdatere bloggen dagligt med nyheder og artikler der omhandler guld og sølv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej, Det er godt nok et gammel indlæg, men tillader mig at besvare det alligevel :) Der er en del måder hvorpå du kan investere i sølv; ETFs, mineaktier, futures og fysisk sølv. Der er fordele og ulemper ved alle, hvilket jeg har skrevet en artikel om på min blog: http://soelvinvestor.blogspot.com/ Jeg har dog ikke erfaring med Nordnet, men går ud fra at det virker på samme måde som normale handelsplatforme..? Den er helt nystartet så der er ikke så meget materiale på bloggen endnu, men det er vores hensigt at opdatere bloggen dagligt med nyheder og artikler der omhandler guld og sølv.
Reklame. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

True dat, omend vi stadig ikke helt ved hvad SILVER H er for noget. ;-) Men nu har jeg så af ren kedsomhed kigget hos Nordnet, hvilket ikke engang kræver en konto, og så står der "Silver H seeks investment results that correspond generally to the price and yield performance, before fees and expenses, of the price of the SI Silver Future." Handelsbanken står som forvalter, så formentlig findes der et prospekt eller lignende der som kan hentes. Men generelt reagerer den som en future. Ligner da iøvrigt en god investering. 46,64% op på 6 måneder!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Til dem der skulle være i tvivl, så sælger vi intet produkt, men i stedet tilbyder vores blog gratis viden :) For dem der overvejer at investere i sølv og guld, vil vi dog opfordre til at gøre sit hjemmearbejde grundigt, da der er store udsving i metalpriserne. Når man har sat sig ind i hvad guld og sølv i det hele taget er (ja det lyder måske banalt, men disse ædelmetaller er komplicerede størrelser der påvirkes af mange forskellige faktorer i verdensøkonomien) så kan man overveje hvilke former kan skal investere i. Som med alt andet, er det en god ide at sætte sig ind i prospektet hvis vi taler "papir" guld/sølv, og finde en troværdig forhandler hvis man vil købe fysisk. Og mht. tulipanløg og bobler (som de fleste hørte om for første gang i Wall Street 2 :D) så er guld og sølv noget helt andet. Der er andre bobler der med garanti vil sprænge før guld- og sølvboblen. Kom forbi vores blog og kommenter på artiklerne og lad os få en dialog igang. Da det er en nystartet blog er vi også meget interesserede i ris og ros. Håber vi ses derinde! Og her til sidst; hvad ville I helst proppe i jeres pengeskab i dag og først tage ud om 20 år - 10.000 kr i pengesedler eller for 10.000 kr. i guld?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet med investering i råvarer - herunder guld og sølv er det afkast man kan forvente på langt sigt. Følgende kommentar forklarer det meget godt: http://www.fundadvice.com/articles/investing-basics/why-we-still-dont-favor-commodities.html Basalt set kan man ikke forvente et afkast på meget over helt korte statsobligationer - minus omkostningerne ved investeringen - men med udsving der er lige så store som på en aktieportefølje. Så reelt set er det forkert at tale om investering - spekulation er det rigtige ord. Men det kan selvfølgelig godt lade sig gøre at tjene penge på - ligesom det kan lade sig gøre at tabe penge. Fordelen ved en bred aktieportefølje i forhold til en bred råvareportefølje er at med hensyn til aktieporteføljen er jeg næsten sikker på at få et positivt afkast der er højere end på obligationer, hvis bare jeg venter længe nok (en 30 år eller mere). Det er jeg ikke mht til råvarer - snarere tværtimod.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Lad mig lige gøre det klart; det er altid vigtigt at man diversificerer sin portefølge så den indeholder både aktier, obligationer, kontanter, guld, sølv, råvarer osv. Mht. forventet afkast, så kommer det da fuldstændig an på hvilket tidsinterval man måler på. Havde du købt guld og sølv på toppunktet i 1980erne er det tvivlsomt, at det har været en god investering. Omvendt, havde du købt aktier lige før dot com krisen, ville du måske have været even igen i nominelle termer i 2007, for så endnu engang at blive sat tilbage af sub-prime krisen. I samme periode fra 2001-nu ville du tilgengæld have fået et afkast på flere hundrede procent på guld og sølv. Vi er desuden af den opfattelse, at vi ikke har set det værste af krisen endnu, og endnu et tilbageslag i aktier og obligationer ville betyde for mange mennesker, at deres 20-30 år gamle investering stadig ikke ville have et realt positivt afkast. Husk på, at det kun er spekulation hvis du gearer dine guld/sølvinvesteringer eller køber aktier i junior mineselskaber. Hvis du derimod køber fysisk guld og sølv er det en langsigtet investering der bibeholder din købekraft og ikke bliver spist op af inflation. Guld og sølv afspejler i virkeligheden bare hvor stærk/svag fiatpenge er, og de sidste par års vilde prisstigninger i guld og sølv er blot resultatet af en uansvarlig pengepolitik i USA og EU. Kigger man på forholdet mellem dollaren og guldprisen vil man få en fin invers korrelation, hvilket man selvfølgelig også rent matematisk burde forvente da guld hovedsaglig prisfastsættes i dollar. Siden 1913 har dollaren mistet 95% af sin købekraft, men guld og sølv har bibeholdt deres købekraft da metallerne har været betragtet som SANDE PENGE i over 5000 år.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites