Jump to content
lenebidstrup

Hjælp til journalist (A-kasse, Miethe)

Recommended Posts

Virkeligheden Virkeligheden, i alle fald i min kommune er at det er folk der er fuldständig håblöse at placere. Folk der stort set aldrig har arbejdet i deres liv. Og heller ikke vil. De starter så på noget uddannelse de ikke gennemförer. Men selvom de ikke passer uddannelsen har de taget et af de FÅ aktivitetsstöd der findes i hver kommune. Det var virkeligheden i Skurup for 2 år siden. Men det ser godt ud på papiret. Men gik spörgsmålet ikke oprindelig på noget A-kasse noget?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Har man været så uheldig at være arbejdsløs i 1 år så man ikke længere får dagpenge, så får man SEK 223 pr dag i aktivitetsstöd har jeg fundet ud af. Det er jo helt grotekst. Det er virkelig på tide at der kommer fokus på problemet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

"Har man været så uheldig at være arbejdsløs i 1 år så man ikke længere får dagpenge, så får man SEK 223 pr dag i aktivitetsstöd har jeg fundet ud af. Det er jo helt grotekst. Det er virkelig på tide at der kommer fokus på problemet. " Det er ikke helt rigtigt, du får max støtte, faktisk samme antal skr, som hvis du var på a-kassan, hvis du er i aktivitetsstöd Johnzi

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
"Har man været så uheldig at være arbejdsløs i 1 år så man ikke længere får dagpenge, så får man SEK 223 pr dag i aktivitetsstöd har jeg fundet ud af. Det er jo helt grotekst. Det er virkelig på tide at der kommer fokus på problemet. " Det er ikke helt rigtigt, du får max støtte, faktisk samme antal skr, som hvis du var på a-kassan, hvis du er i aktivitetsstöd Johnzi
Nej, aktivitetsstöd er SEK 223 pr dag. For at få den høje sats skal du have arbejdet 6 måneder under de 300 dage som man får bevilliget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

"Nej, aktivitetsstöd er SEK 223 pr dag. For at få den høje sats skal du have arbejdet 6 måneder under de 300 dage som man får bevilliget" Nu sidder jeg med et beslut fra försäkringskassan, der Aktivitetsstöd ändat belopp, du får 680,00 kr pr. dag og jeg har ikke været i job siden 30 april 2009. Jeg starter på Lernia, i Malmö, hvor jeg starter CNC kursus på mandag. Johnzie

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
"Nej, aktivitetsstöd er SEK 223 pr dag. For at få den høje sats skal du have arbejdet 6 måneder under de 300 dage som man får bevilliget" Nu sidder jeg med et beslut fra försäkringskassan, der Aktivitetsstöd ändat belopp, du får 680,00 kr pr. dag og jeg har ikke været i job siden 30 april 2009. Jeg starter på Lernia, i Malmö, hvor jeg starter CNC kursus på mandag. Johnzie
Ja, så er det store spørgsmål hvorfor jeg får et andet svar.!? Står der en begrundelse for afgørelsen?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja' date=' så er det store spørgsmål hvorfor jeg får et andet svar.!? Står der en begrundelse for afgørelsen?[/quote'] Nu ved jeg ikke om du er/skal starte på et kursus igennem AF, hvis du skal det får du forhåbenligt også et ændret beslut. Mit første brev fra försäkringskassan, var beslut om at jeg kun kunne få 223,00 pr dag, det var d. 13 aug 2010, d. 16 aug 2010 får jeg så et ændret beslut fra försäkringskassan om at nu ville jeg få 680,00 Kr pr dag. Vh Johnzie

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu ved jeg ikke om du er/skal starte på et kursus igennem AF, hvis du skal det får du forhåbenligt også et ændret beslut. Mit første brev fra försäkringskassan, var beslut om at jeg kun kunne få 223,00 pr dag, det var d. 13 aug 2010, d. 16 aug 2010 får jeg så et ændret beslut fra försäkringskassan om at nu ville jeg få 680,00 Kr pr dag. Vh Johnzie
Nej jeg skal ikke på noget kursus. Var det den eneste grund til at du fik den høje sats?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Har man været så uheldig at være arbejdsløs i 1 år så man ikke længere får dagpenge' date=' så får man SEK 223 pr dag i aktivitetsstöd har jeg fundet ud af. Det er jo helt grotekst. Det er virkelig på tide at der kommer fokus på problemet.[/quote'] Jeg vil igen påpege at man får dagpenge i 300 dage, og det er ikke kun 1 år eftersom man kun tæller hverdage (de dage man faktisk får penge for). Så 300 dage svarer til ca. 1 år og 4 måneder.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg vil igen påpege at man får dagpenge i 300 dage' date=' og det er [u']ikke kun 1 år eftersom man kun tæller hverdage (de dage man faktisk får penge for). Så 300 dage svarer til ca. 1 år og 4 måneder.
ja utroligt lidt, ikke sandt. Det er på tide at der kommer fokus på problemet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ja utroligt lidt' date=' ikke sandt. Det er på tide at der kommer fokus på problemet.[/quote'] Hvis man har børn under 18 år er det 450 dage (arbejdsdage) hvilket er det samme som 2 år, og da perioden nu i Danmark også er sat ned til 2 år er det jo helt det samme i de to lande. Jeg har barn under 18 så for mig er der ingen forskel, men jeg synes da bestemt stadig af princip man bør få ydelser efter det man har betalt til.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen, her er hvad arbetsförmedlingen skriver på Deres hjemmeside http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Hitta-lediga-jobb/Jobba-utomlands/Norden/Rattigheter-for-arbetssokande-mellan-de-nordiska-landerna-.html Gränsarbetare Du som arbetar i ett land och bor i ett annat och går över gränsen minst en gång per vecka betraktas som gränsarbetare. Gränsarbetare omfattas av särskilda regler. Vid hel arbetslöshet ska du som gränsarbetare anmäla dig till Arbetsförmedlingen och ansöka om arbetslöshetsersättning i bosättningslandet. Vid delvis eller periodvis arbetslöshet ska du anmäla dig till Arbetsförmedlingen och ansöka om arbetslöshetsersättning i arbetslandet. Gränsarbetare har rätt till direkt inträde i en a-kassa i bosättningslandet utan att ha arbetat där. Oäkta gränsarbetare (sällanhemvändare) Du som arbetar i ett land och bor i ett annat men inte går över gränsen minst en gång per vecka kan betraktas som oäkta gränsarbetare, så kallade sällanhemvändare. Vid hel arbetslöshet kan en oäkta gränsarbetare välja om anmälan om arbetslöshet och ansökan om arbetslöshetsersättning ska ställas till Arbetsförmedlingen respektive arbetslöshetskassan i bosättningslandet eller det före detta arbetslandet. Reglerna för gränsarbetare är ibland rätt så komplicerade. Det är därför viktigt att tala med berörda myndigheter för att få en klar bild över vad som gäller i just din situation. Så er vi vist dømt tilbage til start, 2 lande 2 forskelige fortolkninger af EU reglerne = fucked dagpengemodtagere ;) Mvh.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Og her på Europa kommisionen fandt jeg følgende tekst http://ec.europa.eu/social/main.jsp?langId=da&catId=862 Hvis du er bosat i et andet land Hvis du er bosat i et andet EU-land, Island, Liechtenstein, Norge eller Schweiz, og du vender tilbage hver dag eller mindst en gang om ugen, skal du lade dig registrere hos arbejdsformidlingen og ansøge om understøttelse der. Dette er tilfældet for visse af de arbejdstagere, der rejser over grænserne, og som i EU-forordningerne benævnes "grænsearbejdere". Du kan også lade dig registrere hos arbejdsformidlingen i det land, hvor du arbejdede, og søge efter arbejde i dette land, men dine ydelser vil stadig kun blive udbetalt af dit bopælsland. Hvis du er bosat i et andet EU-land, Island, Liechtenstein, Norge eller Schweiz, men vender tilbage mindre end en gang om ugen, kan du enten vælge at lade dig registrere hos arbejdsformidlingen og ansøge om understøttelse i det land, hvor du arbejdede, eller i det land, hvor du er bosat. Det er typisk tilfældet for sæsonarbejdere. Hvis du er delvist arbejdsløs Hvis du kun er delvist arbejdsløs, er det altid det land, hvor du er delvist beskæftiget, der er ansvarligt for at udbetale din arbejdsløshedsunderstøttelse. Der må man da sige at reglerne er skrevet så all burede kunne forstå dem, inklusiv danske akasser ;) Mvh.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

... lidt tilbage til titlen: Jeg har kontakt med en journalist der ønsker at skrive om problemet i HK Magasinet. Er der nogen HK'ere her der har været igennem møllen med arbejdsløshed og vil lade sig interviewe?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Hvis det stadig er aktuelt vil jeg meget gerne deltage. Jeg har lige sendt en klage til forvaltningsretten i Stockholm, da A-kassen i Sverige nægter at udbetale indkomstrelateret erstatning fordi jeg har arbejdet gratis for at færdiggøre min PhD. Så hvis i laver PhD, så aflever til tiden eller flyt til DK. Gitte

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Gitte, Det er desværre for sent. Journalisten havde deadline i sidste uge. Han måtte nøjes med at tale med mig, og jeg har ingen personlig erfaring - ihvertfald ikke med en HK'er. Der kommer en artikel om problemet i HK magasinet. Han havde bl.a. fundet ud af at der er 2.220 HK grænsegængere i Danmark. Desværre bliver konklusionen på artiklen "ja, men sådan er reglerne jo...:sick: ", men der er åbnet for debat.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Allesammen, Jeg er nu nået så langt med myndighederne på begge sider af sundet, at jeg må gøre som vores tidligere statsminister og erklærer unionen "stendød" specielt i forbindelse med arbejderens fri bevægelighed, årsagen til dette er at jeg har modtaget 2 breve fra Alfakassan, hvori der står brev 1: du kan ikke optages i alfakassan, da du aldrig har arbejdet i Sverige, og brev 2: du kan ikke modtage dagpenge i Sverige da du ikke overholder hovedreglerne for dette, derudover nævner de at jeg i de sidste 12 måneder kun ar arbejdet i sep - okt 2009 og igen feb - mar. 2010. Hvis ikke det var fordi ens økonomi er ved at ramle sammen ville man jo tage en flere ugers druktur for at "forstå" hvad der forgår. Jeg har været i et tilskudsjob fra maj til novembember 2009, derefter nov, dec og jan på dagpenge også fra feb til aug 2010 på deltid med supplerende dagpenge, ud af dette kan de kun akreditere de 4 nævnte måneder som arbejde ? Straks er jeg i røret til min danske akasse ASE, for at høre hvad pokker der gik galt i "dataoverførelsen" de fortæller mig at de skam har sendt al relevant information, tilbage fra jan 2009 + at de har talt personligt med damen fra alfakassan der udelukker mig, ASE hævder at de endog har gjort et stort arbejde i at fortælle alfakassan at jeg både har fået dagpenge og lønindkomst og udbenet for dem hvad der var hvad. HVAD FANDEN SKER DER ???

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har nu fået en telefonisk forklaring fra alfakassan på hvorfor de ikke medregner de måneder jeg har fået supplerende dagpenge, årsagen er at jeg i disse måneder ikker har arbejdet i 80 pr. måned, og at de IKKE anerkender supplerende dagpenge som lønindkomst, men hvis det havede været et tilskuds job, så var det blevet anerkendt, det er et virkeligt sygt system, så i skal virkelig passe på. Jeg fik jo at vide af både akasse og arbejdsformidling at når man var fuldtidsforsikret og havde fuld dagpengeret i Danmark, skal denne ret viderføres til Sverige, i Sverige mener de noget andet, der skal man "prøves" på ny om man kan godkendes der, så hele denne "smøre" om at man kan viderføre sin oparbejdede anciennitet fra Danmark, er ikke muligt i praksis. Jeg ved ærlig talt ikke hvor jeg skal gå videre ? og er meget åben for forslag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
så hele denne "smøre" om at man kan viderføre sin oparbejdede anciennitet fra Danmark' date=' er ikke muligt i praksis.[/quote']Det lyder simpelthen helt forkert! Hvis ikke man kan overføre anciennitet fra DK til S, så burde man jo starte med at få et stort rundt nul efter overførsel til S (og xx antal års oparbejdet anciennitet i DK) - altså en decideret anciennitets-mulstilling. Og hvad så når man finder på at flytte hjem igen? Har man så anciennitet "i banken" hos den gamle A-kasse, eller...osv osv & bla bla. Med andre ord: Står vi svenskboende med arbejde i DK pludselig ledige, så er vi at betegne som 100% nye på arbejdsmarkedet i S!? I think not! (læs: jeg nægter at tro på det! )

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er desværre sådan ifølge alfakassan, Jeg havde da heller ikke i min vildeste fantasi forestillet mig at man skulle opfylde et nyt arbejdskrav, det betyder jo reelt at man kan ikke flytte som værende arbejdsløs, kun i forbindelse med en nylig opsigelse. Det er helt grotesk !!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites