Jump to content
lenebidstrup

Hjælp til journalist (A-kasse, Miethe)

Recommended Posts

Der er jo meldt ud af tidligere miethe-status ikke gælder længere selvom det er præcis samme sitaution som gør sig gældende
Hvem har meldt det ud? Har stadig ikke set det utvetydigt på skrift nogen steder. Det er jo et spørgsmål om, hvordan man fortolker reglerne, og så længe det ikke er krystalklart i teksten, og så længe der ikke er nogen domspraksis, så er der jo stadig håb om, at ret kan være ret.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
guk, hvis du har fået supplerende dagpenge i 30 uger, så forstår jeg simpelthen ikke, at der skulle være opstået en ny situation i forhold til din a-kasse, bare fordi du ikke længere har en form for indkomst. Du har jo så i alle 30 uger udfyldt dagpengekort, været aktiv jobsøgende via Jobnet, osv. Hvis du derimod ikke havde fået supplerende dagpenge, men havde arbejdet deltid i mere end ca. 30 timer om ugen, så ville jeg bedre kunne forstå a-kassens ræsonnement med baggrund i de nye danske regler, men jeg vil stadig mene, at din tidligere Miethe-status burde aktiveres igen i det øjeblik, du bliver ledig igen. Men der er jo ikke andet for end at klage over afgørelsen. Hvilken a-kasse er det i øvrigt, du har? Kiwi, hvad får du udbetalt i svenske dagpenge efter skat? Vil stadig mene, at der er en forskel på ca. 25-30 % mellem danske og svenske dagpenge.
Jeg forstår udemærket dit ræsonnement:) Det er og bliver et fortolkningsspørgsmål, afhængig af om det læses igennem medlemsbriller eller a-kassebriller. A-kassen vil sandsynligvis fastholde, at det netop er en ny sag. Men de vil da trods alt revurdere sagen, så døren er ikke helt smækket i........endnu. Og så er det jo godt, at der er nogen som guk, der holder dem til ilden:thumbup:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da enormt dårligt i forhold til at man er tvunget til at betale en forsikringspræmie (medlemskabet af a-kassen) der normalvis ville give næsten det dobbelte dækning syntes jeg... Højeste sats i Danmark er vist 15.708 dkk per måned - det er meget tæt på 20.000 sek...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke Sveriges fejl Nu er det jo ikke de Svenskes A-kassers fejl at det er dyrt i DK:rolleye: Knapt 11000 SV udbetalt er da ok. Det er jo billigere at bor her

Det er da enormt dårligt i forhold til at man er tvunget til at betale en forsikringspræmie (medlemskabet af a-kassen) der normalvis ville give næsten det dobbelte dækning syntes jeg... Højeste sats i Danmark er vist 15.708 dkk per måned - det er meget tæt på 20.000 sek...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det der er sygt grotesk i dette er jo at du betaler for en forsikring og når du får brug for den bliver du afvist. Eftersom man ikke kan benytte en a-kasse i arbejdslandet når man bor i et andet så burde det ikke være muligt overhovedet at være forsikret dér men derimod i dit bopælsland. Ufatteligt at sådanne basale ting ikke er iorden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu er det jo ikke de Svenskes A-kassers fejl at det er dyrt i DK:rolleye: Knapt 11000 SV udbetalt er da ok. Det er jo billigere at bor her
Der er vist ingen hér der antyder, at det er Sveriges fejl. Og ja, jeg tror de fleste ville finde det rimeligt med 11.000 SEK udbetalt, hvis de vel at mærke samtidig havde betalt det, der svarer til det svenske a-kasse bidrag! Dér hvor kæden hopper af og skævvridningen starter, er ved det dyre dansk bidrag kontra den lave svenske dækning.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig sagt det var de svenske A-kassers skyld. Derimod siger jeg at det er helt urimeligt at betale for en forsikring, som man så ikke kan bruge. Dét er ikke rimeligt Hvis jeg nu kunne vælge at betale den præmie der svarer til den forsikringsydelse jeg kan få - ja så var der pludselig rimelighed i tingene. Altså at jeg kunne være medlem af en svensk A-kasse selv om jeg arbejder i Danmark, eksempelvis. Så ville jeg jo også have mulighed for at tegne en supplerende forsikring hvis jeg ikke syntes at 11.000 var tilstrækkelig dækning. Men som det er nu får jeg lov at betale for en forsikring der er prissat til at give mig 20.000 sek hvis jeg bliver arbejdsløs, men hvis det skulle ske - ja så kan jeg i praksis kun få det halve.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
I Sverige får jeg højeste sats som er 3400 svenske om ugen før skat. Når skatten er betalt får jeg 2515 udbetalt. Da jeg fik danske dagpenge i 2008 fik jeg udbetalt 10.304 for en 4 ugers periode og 12.880 for en 5 ugers periode. Så min pointe er blot, at der efter skat ikke er den store forskel på danske og svenske dagpenge. Dertil kommer at man kun betaler 151 sek. i kontingent pr. måned mens man er ledig. Beløbet er ca. 450 når man er i arbejde. I Danmark betaler man det samme kontingent uanset om man er ledig eller ej.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Danske dagpenge på den højeste sats er 3760 DKK om ugen før skat. Hvilket svarer til 4776 SEK. Så der er immervæk en forskel på ca. 1400 SEK før skat om ugen. Hvordan skatteforholdene så er, er jo også individuelt, men uanset hvordan man ser på det, får man ikke lige så meget udbetalt i Sverige, som hvis man får danske dagpenge. I øvrigt er der også noget, der hedder jobbcoacher i Sverige, som også har været meget udskældt, ligesom den såkaldte anden aktør i det danske system.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jakriborg, Det er ASE jeg har, ikke just et heldigt bekendskab viser det sig nu :( Kiwi, kan jeg lokke dig til at skrive fremgangsmåden på at få dagpenge i Sverige, jeg har allerede nu tilmeldt mig arbetsförmedlingen online, og skal nu besøge dem mandag eller tirsdag fysisk, så vidt jeg har læst mig frem til i divers lovtekster skal min danske a kasse give mig en E301 attest med, som jeg skal give til min nye svenske a kasse, det skal hertil siges at min nuværende a kasse ikke har oplyst mig om noget som helst angående flytning. Hvilken a kasse skal man vælge ? jeg er udd. inden for kontor På forhånd tak ps. jeg har helt klart ikke givet op endnu, ikke så meget for pengenes skyld, men det er da dybt uretfærdigt/uanstændigt at kræve min kontingent (præmie for forsikring) for deefter at nægte udbetalingen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvilken a kasse skal man vælge ? jeg er udd. inden for kontor
Start med alfakassan da det ikke er spor let at finde den rigtige svenske a-kasse. Nogle af dem stiller krav om, at man skal have arbejdet inden for deres område I SVERIGE for at kunne blive medlem. Alfakassan er for alle. Derfra kan man så i ro og mag finde frem til den rette og blive flyttet over, når man har fået positivt svar (siger en, der taler af bitter erfaring). Og ja, du skal have E301 med fra din danske a-kasse. Held og lykke! Det er en jungle; så er du advaret.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jobbcoach Det er frivilligt med Jobbcoach. Men mange har nu gläde af dem. Skatten er nu ikke så forskellig. Det der er opgiver er uden fradrag. Altså "ren" skat. Det er ikke så almindeligt i Sverige at have fradrag. Det får de fleste först en gang om året når restskatten kommerQUOTE=Jakriborg;221673]Danske dagpenge på den højeste sats er 3760 DKK om ugen før skat. Hvilket svarer til 4776 SEK. Så der er immervæk en forskel på ca. 1400 SEK før skat om ugen. Hvordan skatteforholdene så er, er jo også individuelt, men uanset hvordan man ser på det, får man ikke lige så meget udbetalt i Sverige, som hvis man får danske dagpenge. I øvrigt er der også noget, der hedder jobbcoacher i Sverige, som også har været meget udskældt, ligesom den såkaldte anden aktør i det danske system.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg giver dig ret i at det er nogle uhensigtsmæssige regler der gælder for os grænsegængere. Problematikken er dog netop at man jo ikke er grænsegænger længere i det øjeblik man mister sit arbejde - så bliver man i systemets øjne "bare" til en ledig der bor i Sverige. Så sent som i gårsdagens Sydsvenskan bliver problematikken igen berørt og politikere på begge sider af sundet opfordres til at kigge på reglerne. De danske ministre har dog tidligere udtalte at de ikke har planer om en ændring (problematikkerne vedrører flere ministres fagområder). Jeg fik også afslag med baggrund i de nye regler (selvom jeg søgte inden de trådte i kraft), men har anket afgørelsen. I mellemtiden får jeg svenske dagpenge og jeg er overrasket over hvor meget jeg faktisk får. Før skat er det ca. det samme som danske (altså 80% af de danske med den nuværende kurs) men efter skat er det noglelunde det samme man får udbetalt. Endda uden fradrag, som jeg først får glæde af når jeg skal lave svensk selvangivelse til næste år. Så er der det med perioden. Man har ret til 300 dage (altså arbejdsdage) og hvis man har børn under 18 i 450 dage, så det er i alt ca. 2 år. Da perioden jo nu også er nedsat til 2 år i Danmark er der ingen forskel her. Men den helt store forskel er hvordan arbejdsløshedssystemet fungerer og jeg må sige at jeg er meget tilfreds med at stå til rådighed i Svierge (på papiret - jeg søger jo kun i Danmark). I Danmark skal man møde op til samtaler hos både A-kassen og på Jobcentret. Efter ca. 6-9 måneder bliver man pustet i nakken og sendt på jobsøgningskursus hvor man skal lave det samme man i forvejen gør hjemmefra. I Sverige skal man slet ikke møde op i sin a-kasse og indtil videre har jeg kun været 1 gang på Arbetsformedlingen - nemlig den dag jeg meldte mig ledig. Derudover bliver man ikke tvunget til at skrive et bestemt antal ansøgninger pr. uge og bekræfte ledighed een gang om ugen på Jobnet. Da jeg mødte op og meldte mig ledig, blev jeg mødt af respekt og konstruktive forslag og direkte hjælp i form af opkald til sagsbehandlerens kontakter i Danmark som måske kunne hjælpe mig. Alt i alt er jeg begyndt at synes om at stå til rådighed i Sverige og håber nu næsten på at jeg får afslag på min anke :-)
300 dage har bestemt ikke noget med 2 år at gøre. I sverige skal du ligeledes møde op til møde hver måned og være meget aktiv i dine jobansøgninger. Nu er mine 300 dage snart gået. Jeg søger 30 jobs hver måned og det er fuldstændig umuligt at finde noget i øjeblikket. Nu er jeg spændt på at se hvad der sker når de 300 dage er gået. I følge Akassan må jeg så klare mig uden hjælp..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
300 dage har bestemt ikke noget med 2 år at gøre. I sverige skal du ligeledes møde op til møde hver måned og være meget aktiv i dine jobansøgninger. Nu er mine 300 dage snart gået. Jeg søger 30 jobs hver måned og det er fuldstændig umuligt at finde noget i øjeblikket. Nu er jeg spændt på at se hvad der sker når de 300 dage er gået. I følge Akassan må jeg så klare mig uden hjælp..
Kan du ikke få aktivitetsstöd fra Försäkringskassan til noget kursus, praktik eller videreuddannelse? Ellers er du jo overgivet til at klare dig for egen formue, subsidiært socialbidrag fra kommunen. Var der i øvrigt nogen, der så udsendelsen på SVT2 i aftes kl. 20 om den svenske jobbcoachingbranche?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nej 300 dage er 1 år og 4 måneder, men hvis man har børn under 18 er det altså 2 år. Det er kun arbejdsdage der tæller, så et år er ca. 220 dagpengedage.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jakriborg, Det er ASE jeg har, ikke just et heldigt bekendskab viser det sig nu :( Kiwi, kan jeg lokke dig til at skrive fremgangsmåden på at få dagpenge i Sverige, jeg har allerede nu tilmeldt mig arbetsförmedlingen online, og skal nu besøge dem mandag eller tirsdag fysisk, så vidt jeg har læst mig frem til i divers lovtekster skal min danske a kasse give mig en E301 attest med, som jeg skal give til min nye svenske a kasse, det skal hertil siges at min nuværende a kasse ikke har oplyst mig om noget som helst angående flytning. Hvilken a kasse skal man vælge ? jeg er udd. inden for kontor På forhånd tak ps. jeg har helt klart ikke givet op endnu, ikke så meget for pengenes skyld, men det er da dybt uretfærdigt/uanstændigt at kræve min kontingent (præmie for forsikring) for deefter at nægte udbetalingen.
Du skal bede din a-kasse sende dig den blanket du skal udfylde for at de til gengæld kan udfylde en E301. Med den skal de går bagud i dine ansættelser og kontakte dine arbejdsgivere gennem de sidste 5 år. De skal vide din ansættelsesperiode, løn og arbejdstid. Den sender de til dig og du skal bruge det overfor a-kassen i Sverige som dokumentation for dine arbejdsforhold såvel som hvor længe du har været medlem af en a-kasse i Danmark. Jeg valgte ALFA-kassen fordi dokumentationen for at blive medlem af de fagspecifikke a-kasser var helt umulig i mit tilfælde. Satserne er de samme så det er underordnet. Du skal være opmærksom på følgende hvis du har flere arbejdsgivere end een de sidste 5 år - det tager nemlig tid at indhente oplysninger fra mange arbejdsgivere: ALFA-kassen krævede kun oplysninger 1 år tilbage, så da de fortalte mig det, skyndte jeg mig at fortælle det til den danske a-kasse som så kun behøvede at sende blanketten til min seneste arbejdsgiver. På ALFA-kassans hjemmeside kan du downloade de papirer du skal udfylde og indsende sammen med E301 men bliv ikke overrasket over at du sikkert modtager nogle flere. Jeg havde store problemer i starten med at de ville godkende mig, da de fastholdt at jeg skulle ha haft arbejde i Sverige. Men bed om at tale med en der ved noget om EU-forhold og fasthold at du er ægte grænsegænger. Det med grænsegængerstatus er noget du også skal sandsynliggøre i de blanketter de sender dig - der er en masse umulige spørgsmål om bopæl og familie. I Sverige har man ret til en grundsats selvom man ikke har været medlem af en a-kasse, men du skal søge om inkomstrelaterad ersättning som giver 80% af din løn dog maks 680 sek. For at få det skal men være medlem og det er medlemsskabet jeg skulle kæmpe for og bevise jeg var grænsegænger. Jeg gik desuden på skatteverkets hjemmeside og bestilte en a-skatteseddel som jeg fik med posten et par dage efter. Den sendte jeg ind med alle papirerne, men jeg ved faktisk ikke om det var nødvendigt. Man udfylder kassekort for 2 uger ad gangen og så snart man har fået første udbetaling kan man bestille en elektronisk adgang så man kan gøre det på nettet. man får enten for 4 uger eller for 6 uger og udbetalingen sker den torsdag i måneden som den 24. falder. Næste gang er f.eks. 23. september. Det er Swedbank der står for udbetalingerne så hvis ikke man har den bank, skal man gå ind på deres hjemmeside og ændre sit kontonummer. Men det kan kun gå for langsomt med at din a-kasse går i gang med al papirarbejdet omkring E301. I øvrigt var de utroligt hurtige med sagsbehandlingen hos ALFA-kassen da jeg først havde fået dem overbevist om at de skulle behandle mig som grænsegænger og tillade at jeg blev medlem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jobbcoach Det er vist ikke under FK det med aktivitetsstöd längere. Og der findes nästen ingen kurser og dem der findes er forbehold folk der er overflyttet til AMS fra FK. Jeg så ikke programmet med Jobbcoach. Men da de er lige så forskellige som der er mennesker til må det väre svärt at lave et ordenligt program. Mange er negative til jobbcoach, noget jeg ikke fatter da det er frivilligt. IKKEQUOTE=Jakriborg;221700]Kan du ikke få aktivitetsstöd fra Försäkringskassan til noget kursus, praktik eller videreuddannelse? Ellers er du jo overgivet til at klare dig for egen formue, subsidiært socialbidrag fra kommunen. Var der i øvrigt nogen, der så udsendelsen på SVT2 i aftes kl. 20 om den svenske jobbcoachingbranche?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg möder ikke hver måned. Efter at jeg sagde mit job op i Januar måned har jeg väret til samtale 1 gang! Og der er ingen krav om hvor meget man söger, bare at man er aktiv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kan du ikke få aktivitetsstöd fra Försäkringskassan til noget kursus, praktik eller videreuddannelse? Ellers er du jo overgivet til at klare dig for egen formue, subsidiært socialbidrag fra kommunen. Var der i øvrigt nogen, der så udsendelsen på SVT2 i aftes kl. 20 om den svenske jobbcoachingbranche?
I så fald er det ikke noget de vil oplyse mig om. Jeg må vel bare blive kriminel eller begynde at arbejde sort.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg möder ikke hver måned. Efter at jeg sagde mit job op i Januar måned har jeg väret til samtale 1 gang! Og der er ingen krav om hvor meget man söger' date=' bare at man er aktiv.[/quote'] Samme oplevelse hos mig. Meldt mig ledig 1. marts og har ikke siden hørt noget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der nogen af jer der får dagpenge i sverige der ved hvordan man får det uden først at være medlem i dk, det er fordi min hustru opfylder kravet om 6 måneders arbejde indenfor de sidste 12 måneder, men hun har aldrig været medlem af en akasse

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Alfakassen Man kan söge i Alfakassen tror jeg. Alm fagforeninger går heldigvis ikke. Det ville väre dybt urätfärdigt overfor os der har betalt for rettigheden til A-kasse!! fUOTE=guk;221712]Er der nogen af jer der får dagpenge i sverige der ved hvordan man får det uden først at være medlem i dk, det er fordi min hustru opfylder kravet om 6 måneders arbejde indenfor de sidste 12 måneder, men hun har aldrig været medlem af en akasse

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites