lenebidstrup 10 Anmeld indhold Skrevet May 22, 2010 Jeg er journalist for Øresundsbrons blad FokusØresund, og jeg er ved at skrive en artikel om reglerne for modtagelse af dagpenge for grænsependlere. Danskere, som bor i Sverige, men arbejder i Danmark, kommer i klemme i de to landes dagpengesystemet, fordi de ikke kan modtage dagpenge fra den danske a-kasse, som de ellers betaler til. Tidligere har det til en vis grad været muligt at opnå dispensation via Miethe-dommen. Men det har en ny EU-regel nu helt lukket for. Jeg vil meget gerne belyse denne problematik, og i den forbindelse vil jeg meget gerne tale med personer, som dette har eller kan have konsekvenser for. Det kan være, at du er blevet ledig og har svært ved at få dagligdagen til at hænge sammen med de svenske dagpenge, at du er begyndt at overveje om risikoen er for stor ved at pendle over sundet, eller at du på anden vis føler dig berørt af denne problematik. I så fald vil jeg meget gerne høre fra dig. Du kan kontakte mig på lenebidstrup@gmail.com. På forhånd tak! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret May 22, 2010 Goddag Lene, Jeg synes du skulle kaste dit fokus på broens prispolitik istedet, som netop er en større hindring for folk på begge sider - og i sidste ende for regionens vækstpotentiale. Bevares - dagpenge-systemet er et af flere huller i regionen som der skal kigges på. Men hvorfor ikke starte hvor det batter mest, og derefter arbejde sig op og igennem problemerne efterfølgende. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thn 0 Anmeld indhold Besvaret May 22, 2010 HAHA det var modigt at smide din email adresse herinde og samtidig sige at du arbejder for den forhadte bro.... FLAME!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret May 22, 2010 HAHA det var modigt at smide din email adresse herinde og samtidig sige at du arbejder for den forhadte bro.... FLAME!!Lene er freelance-journalist, og ikke den rette at rette skytset imod. Så spar krudtet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
michael k 10 Anmeld indhold Besvaret May 22, 2010 for så ville Lene nok ikke tjene penge ... tvivler på at öresundsbron ville betale hende for en artikel som belyser deres grådighed Goddag Lene, Jeg synes du skulle kaste dit fokus på broens prispolitik istedet, som netop er en større hindring for folk på begge sider - og i sidste ende for regionens vækstpotentiale. Bevares - dagpenge-systemet er et af flere huller i regionen som der skal kigges på. Men hvorfor ikke starte hvor det batter mest, og derefter arbejde sig op og igennem problemerne efterfølgende. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret May 22, 2010 Tidligere har det til en vis grad været muligt at opnå dispensation via Miethe-dommen. Men det har en ny EU-regel nu helt lukket for. Hvad er nu det? Er Miethe sat ud af kraft? Er det nogle, der ved noget om det? Det vil jeg hellere høre om end om hulkende ledige. I øvrigt uanset om man er fast ansat på en bro eller en bro betaler ens honorar, så er det nok meningen man skal skrive noget sødt og fint om den og ikke kritisere den. Akja i gamle dage arbejdede journalister for medier, i dag arbejder de for broer. Alene Knippelsbro har to reportere ansat, der skriver om, hvor fint det går med at lukke den op og i. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret May 22, 2010 Ny fortolkning! Hvad er nu det? Er Miethe sat ud af kraft? Er det nogle, der ved noget om det? Det vil jeg hellere høre om end om hulkende ledige. Tja, man kan vel sige, at Miethe er kørt ud på et sidespor i.f.m. EU-forordning 883/04, der trådte i kraft 1.maj 10:thumbdown I vejledningen til a-kasserne står der bl.a. følgende: 117. Med muligheden for,at den helt ledige grænsearbejder som et supplerende skridt kan stille sig til rådighed i seneste arbejdsland, er Miethe-dommen C-1/85 indarbejdet i grundforordningen. Den helt ledige grænsearbejder, der har en særlig faglig og personlig tilknytning til det seneste arbejdsland, kan ved at stille sig til rådighed for arbejdsformidlingen i arbejdslandet lettere opnå arbejde der igen. Samtidig er den helt ledige grænsearbejder sikret ydelser under ledigheden fra bopælslandet. Hele teksten findes hér: http://www.adir.dk/graphics/dokumenter/e%D8s%20vejledning_samlet.pdf Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret May 23, 2010 Ikke fordi Miethe-metoden var specielt vidunderlig for borgerne, der kunne vente på afgørelse i månedsvis og dermed, hvis de ikke havde råd til ventetiden, ikke kunne opnå en afgørelse af deres sag, der svarede til reglerne, men man havde dog muligheden for at blive behandlet som Herr Miethe. Nu har bureaukraterne åbenbart indarbejdet miethedommen halvt i reglerne, nemlig på den måde, at arbejdskraften får ret til at opfylde forpligtelserne omkring rådighed, men ikke får fordelene, altså danske ydelser. Frækheden!!! De gør jo grin med folk. Jeg tænker på H.C. Andersens "Skyggen", hvor hovedpersonen spørger Skyggen, om de ikke skal være dus. Og så svarer Skyggen at den desværre har en særlig overfølsomhed over at blive tiltalt med du, "men hvis du siger De til mig, og jeg siger du til dig, så er det halve gjort". Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret May 23, 2010 Ikke fordi Miethe-metoden var specielt vidunderlig for borgerne, der kunne vente på afgørelse i månedsvis og dermed, hvis de ikke havde råd til ventetiden, ikke kunne opnå en afgørelse af deres sag, der svarede til reglerne, men man havde dog muligheden for at blive behandlet som Herr Miethe. Nu har bureaukraterne åbenbart indarbejdet miethedommen halvt i reglerne, nemlig på den måde, at arbejdskraften får ret til at opfylde forpligtelserne omkring rådighed, men ikke får fordelene, altså danske ydelser. Frækheden!!! De gør jo grin med folk. Jeg tænker på H.C. Andersens "Skyggen", hvor hovedpersonen spørger Skyggen, om de ikke skal være dus. Og så svarer Skyggen at den desværre har en særlig overfølsomhed over at blive tiltalt med du, "men hvis du siger De til mig, og jeg siger du til dig, så er det halve gjort". Jeg vil snarere kalde det overmål af arrogance! Selvfølgelig var det Davids kamp mod Goliat før lovændringen, men døren stod trods alt på klem. Og hvis vi analogiserer videre med H.C. Andersens ”Skyggen” og som du og jeg, kender slutningen på denne historie, ja så må vi bare konstatere, at vi her og nu er nået til ”point of no return”. Men som den lille jubeloptimist, der bor inde i mig vil sige; det sidste ord er ikke sagt i denne sag, sååå ”to be continued” Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret May 23, 2010 Jeg synes du skulle kaste dit fokus på broens prispolitik istedet, som netop er en større hindring for folk på begge sider - og i sidste ende for regionens vækstpotentiale. Bevares - dagpenge-systemet er et af flere huller i regionen som der skal kigges på. Men hvorfor ikke starte hvor det batter mest, og derefter arbejde sig op og igennem problemerne efterfølgende. Du har ret i at det blot er et af mange huller, men generelt set er problemstillingen jo den samme for mange af de huller: Nemlig at en dansk statsborger betaler dansk skat og dansk a-kasse, men må ikke stemme i DK og skal igennem et bureaukratisk helvede for at få svenske dagpenge som ikke helt passer overens med de danske takster og regler. Man kan selvfølgelig sige at det er en del af det at flytte til SE, men så skulle det også være muligt at kunne være medlem af en svensk A-kasse selv om man arbejder i DK. På den måde ved man hvad man får (uden det ekstra bureaukrati). PS: Ja billigere rejser over øresund og et flatrate produkt til bilerne ville fremme integrationen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Markowitch 12 Anmeld indhold Besvaret May 23, 2010 Tidligere har det til en vis grad været muligt at opnå dispensation via Miethe-dommen. Men det har en ny EU-regel nu helt lukket for. Nu er jeg hverken særlig skarp til H.C. Andersen eller Miethe-dommen, men når man læser svarene fra debatørerne, kan man måske få den opfattelse at Miethe dispensationen er et juridisk kuriosum uden særlig praktisk relevans for flertallet af ledige, der ikke orker en kamp med A-Kassen. Efter at have skimtet notatet som LotteB henviser til, kan jeg se at et deltidsjob i Danmark stadig giver ret til supplerende danske dagpenge. Den strategi virker som den enkleste måde at bevare sine danske dagpenge på inden for rammerne af det nuværende system. Jeg er godt nok harm over at vi får lov til at betale til en arbejdsløshedsforsikring, vi i princippet ikke har lov til at benytte os af. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hansi1 10 Anmeld indhold Besvaret August 4, 2010 Jeg overvejer at flytte tilbage til DK, forklaring er at A-kasse ordning er en garanti for sikkerhed, sådan at man ikke ramler ind i økonomiske vanskeligheder. Når vi som borger pendler dagligt til Sverige og betaler skat i Danmark + Dansk A-kasse bidrag, så må man da for fanden også bruge det Danske A-kasse i tilfælde af at man bliver arbejdsløs. Jeg frygter at jeg ender som ledig i Sverige og jeg har slet ingen tilknytningsforhold til Sverige. Dagpenge er enormt dårlige her i Sverige og dagpenge perioden her i SE er kun på 2 år. Desuden er det Svenske dagpenge system alt for beaukratisk i forhold til Danmark. Det er ærgeligt at Miethe dommen ikke længere er os borger til gode. Er der ikke mulighed for at få dispensation for at få Dansk dagpenge? Jeg vil helst være sikre under de Danske forhold, det giver ingen mening at man skal leve under usle forhold med de Svenske dagpenge system. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
guk 10 Anmeld indhold Besvaret August 27, 2010 Hej Allesammen, Jeg er nu selv blevet berørt af denne ændring (tyveri) af praksis mht. Miethe dommen, jeg har defor gennemtærpet denne nye forordning 883/04 http://www.adir.dk/graphics/dokumenter/e%d8s%20vejledning_samlet.pdf eller her http://retsinformation.w0.dk/Forms/R0710.aspx?id=132126, side 37 bilag 4 siger teksten dette Delvist ledige > ydelser i arbejdslandet. Helt ledig grænsearbejder > ydelser i bopælslandet. Helt ledig atypisk grænsearbejder > kan vælge ml. ydelser i arbejds- eller bopælslandet. Særlige refusionsregler for de første 3-5 måneders udbetalte ydelser. så hvad er lige forskellen, andet end at a-kassen naturligvis benytter denne lejlighed til at smide folk ud, som i mit tilfælde med begrundelsen "bosiddende i Sverige" Det skal til dette siges at jeg tidligere har fået arbejdsdiretoratet's dispensation som "atypisk grænsarbejder" Mvh. Nicolai Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret August 27, 2010 Det er bilag 3, det står, ikke bilag 4. Hvad siger din a-kasse i Danmark? Er det samme a-kasse, som da du i sin tid opnåede Miethe-status? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
guk 10 Anmeld indhold Besvaret August 27, 2010 Det er bilag 3' date=' det står, ikke bilag 4. Hvad siger din a-kasse i Danmark? Er det samme a-kasse, som da du i sin tid opnåede Miethe-status?[/quote'] Ja, selvfølgelig bilag 3 ;) Ja det er samme akasse, jeg var 100% ledig tilomed jan 2010, derefter har jeg været på 30 ugers suplerende dagpenge (deltidsansat) og blev nu efter denne periodes udløb fritstillet, derefter forventer jeg jo at akassen lever op til sin forpligtigelse at udbetale mine dagpenge, men nej "jeg bor jo i Sverige". Jeg har idag også talt med arbejdsdirektoratet, og efter en del forvirring (min opfattelse) blev jeg ringet op af dem, de forklarede mig at dette bilag 3 kun var et uddrag og ikke en gældende tekst, den gældende tekst var beskrevet længere oppe i artikel 65 stk.2. Længere oppe i teksten under punkt 6. Overgangsbestemmelser, står der desuden "Rettigheder som en person har fået efter reglerne i den tidligere grundforordning bevares også efter 1. maj 2010, indtil der indtræder omstændigheder der ændrer ved personens rettigheder." Hvordan er det lige man skal forstå den ? Mvh. Nicolai Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret August 27, 2010 Om nødvendigt kan du få juridisk hjælp hos en gratis retshjælp i Danmark til evt. at føre en sag mod a-kassen/Arbejdsdirektoratet. Men det forudsætter jo, at a-kassen først giver et skriftligt afslag. Som jeg har forstået det, har du kun talt med en vejleder i a-kassen telefonisk, men det er jo heller ikke alle vejledere, der er lige godt inde i reglerne for grænsegængere, ligesom det heller ikke er alle a-kasser, der er lige gode til at hjælpe deres medlemmer... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
guk 10 Anmeld indhold Besvaret August 27, 2010 Nej, jeg har fået skriftligt afslag idag, 7 dage efter at jeg overgik fra delvis til fuld ledig. Jeg er bare bange for at det er en kamp mod "vindmøller", fordi arbejdsdirektoratet indtil videre var af samme opfattelse af den nye regel, men at der da var en "uheldig" formulering i bilag 3, men den skulle man bare vælge og "overse" ;) og kun læse artikel 65 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret August 27, 2010 Bananstat.....sender bare lorten videre og lader patienten kæmpe sin egen kamp...uden midler. En kamp man er sikker på at vinde. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret August 27, 2010 Nej, jeg har fået skriftligt afslag idag, 7 dage efter at jeg overgik fra delvis til fuld ledig. Jeg er bare bange for at det er en kamp mod "vindmøller", fordi arbejdsdirektoratet indtil videre var af samme opfattelse af den nye regel, men at der da var en "uheldig" formulering i bilag 3, men den skulle man bare vælge og "overse" ;) og kun læse artikel 65 Nu citerer du selv følgende og spørger, hvordan det lige skal forstås: "Rettigheder som en person har fået efter reglerne i den tidligere grundforordning bevares også efter 1. maj 2010, indtil der indtræder omstændigheder der ændrer ved personens rettigheder." Min terori er, at din Miethe-status bortfaldt, da du overgik til deltidsbeskæftigelse og først er blevet helt ledig igen efter de nye regler trådte i kraft; ergo ny sag, nye omstændigheder. Og ja, jeg tror også det er lidt ligesom Don Quijotes kamp mod vindmøllerne, desværre:( Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret August 27, 2010 Du har naturligvis gjort a-kassen opmærksom på, at du tidligere er blevet tildelt Miethe-status? I så fald er det jo ikke andet at gøre, end at klage over afslaget til Arbejdsdirektoratet og lade sagen gå sin gang. Får du heller ikke medhold der, kan du så overveje at føre sagen for EF-domstolen, evt. via en gratis retshjælp, da jeg ligesom dig mener, at Danmarks nye fortolkning strider mod intentionen med den tidligere Miethe-dom. I mellemtiden får du så et økonomisk problem, da du jo ikke får nogen dagpenge, førend der er truffet en afgørelse til din fordel, eller du er blevet overført til en svensk a-kasse. Hvis det kun er kortvarigt, du bliver arbejdsløs, går det jo nok, men ellers er det jo et reelt problem, hvor man så i sidste ende er nødt til at bede kommunen om økonomisk hjælp, indtil dagpengene kommer til udbetaling fra enten Danmark eller Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
guk 10 Anmeld indhold Besvaret August 27, 2010 Min a kasse har nu efterfølgende sendt mig følgende brev: "Vi skal bede dig redegøre for dit bopælsforhold, samt oplyse hvor meget du opholder dig i Danmark, som det fremgår af den afgørelse du har modtaget. Vi vil så vurdere dette. Venlig hilsen Forsikringsafdelingen" hvortil jeg svarer Mine bopælsforhold er de samme nu, som da jeg var fuldtidsledig, før jeg gik på supplerrende dagpenge". Iøvrigt mener Jeg ikke at min bopælsadresse er relevant for Jeres afslag, fordi under henvisning til 883/2004 processbeskrivelsen står der : ”9. Procesbeskrivelser BILAG: Bilag 1: Beskrivelse af PD U1, U2 og U3 Bilag 2: Oversigt over SED U001-U031 Bilag 3: Sammenstilling af 883/04 og 1408/71 Bilag 4: Indberetningsskema for a-kassen ved udbetaling af ydelser til artikel 65- personer Bilag 5: Vejledning til jobcentrene om arbejdsløshedsydelser mv.” Og i bilag 3 står der så følgende: Gammel tekst: Helt ledig atypisk grænsearbejder > kan vælge ml. ydelser i arbejds- eller bopælslandet Miethe-personer > stilles som en atypisk grænsearbejder Ny tekst: Helt ledig atypisk grænsearbejder > kan vælge ml. ydelser i arbejds- eller bopælslandet Da jeg allerede figurerer som ”atypisk grænsegænger” kan jeg ikke se begrundelsen i Jeres afslag, som jeg dermed mener er i åbenlys strid med både hensigt og tekst i 883/04 Mvh. Nicolai Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret August 27, 2010 DK dagpenge? Hvor meget er DK dagpengene på`? Og 2 år er det ikke i Sverige, det er mindreJeg overvejer at flytte tilbage til DK, forklaring er at A-kasse ordning er en garanti for sikkerhed, sådan at man ikke ramler ind i økonomiske vanskeligheder. Når vi som borger pendler dagligt til Sverige og betaler skat i Danmark + Dansk A-kasse bidrag, så må man da for fanden også bruge det Danske A-kasse i tilfælde af at man bliver arbejdsløs. Jeg frygter at jeg ender som ledig i Sverige og jeg har slet ingen tilknytningsforhold til Sverige. Dagpenge er enormt dårlige her i Sverige og dagpenge perioden her i SE er kun på 2 år. Desuden er det Svenske dagpenge system alt for beaukratisk i forhold til Danmark. Det er ærgeligt at Miethe dommen ikke længere er os borger til gode. Er der ikke mulighed for at få dispensation for at få Dansk dagpenge? Jeg vil helst være sikre under de Danske forhold, det giver ingen mening at man skal leve under usle forhold med de Svenske dagpenge system. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kiwi 10 Anmeld indhold Besvaret August 28, 2010 Hvor meget er DK dagpengene på`? Og 2 år er det ikke i Sverige' date=' det er mindre[/quote'] Jeg giver dig ret i at det er nogle uhensigtsmæssige regler der gælder for os grænsegængere. Problematikken er dog netop at man jo ikke er grænsegænger længere i det øjeblik man mister sit arbejde - så bliver man i systemets øjne "bare" til en ledig der bor i Sverige. Så sent som i gårsdagens Sydsvenskan bliver problematikken igen berørt og politikere på begge sider af sundet opfordres til at kigge på reglerne. De danske ministre har dog tidligere udtalte at de ikke har planer om en ændring (problematikkerne vedrører flere ministres fagområder). Jeg fik også afslag med baggrund i de nye regler (selvom jeg søgte inden de trådte i kraft), men har anket afgørelsen. I mellemtiden får jeg svenske dagpenge og jeg er overrasket over hvor meget jeg faktisk får. Før skat er det ca. det samme som danske (altså 80% af de danske med den nuværende kurs) men efter skat er det noglelunde det samme man får udbetalt. Endda uden fradrag, som jeg først får glæde af når jeg skal lave svensk selvangivelse til næste år. Så er der det med perioden. Man har ret til 300 dage (altså arbejdsdage) og hvis man har børn under 18 i 450 dage, så det er i alt ca. 2 år. Da perioden jo nu også er nedsat til 2 år i Danmark er der ingen forskel her. Men den helt store forskel er hvordan arbejdsløshedssystemet fungerer og jeg må sige at jeg er meget tilfreds med at stå til rådighed i Svierge (på papiret - jeg søger jo kun i Danmark). I Danmark skal man møde op til samtaler hos både A-kassen og på Jobcentret. Efter ca. 6-9 måneder bliver man pustet i nakken og sendt på jobsøgningskursus hvor man skal lave det samme man i forvejen gør hjemmefra. I Sverige skal man slet ikke møde op i sin a-kasse og indtil videre har jeg kun været 1 gang på Arbetsformedlingen - nemlig den dag jeg meldte mig ledig. Derudover bliver man ikke tvunget til at skrive et bestemt antal ansøgninger pr. uge og bekræfte ledighed een gang om ugen på Jobnet. Da jeg mødte op og meldte mig ledig, blev jeg mødt af respekt og konstruktive forslag og direkte hjælp i form af opkald til sagsbehandlerens kontakter i Danmark som måske kunne hjælpe mig. Alt i alt er jeg begyndt at synes om at stå til rådighed i Sverige og håber nu næsten på at jeg får afslag på min anke :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret August 28, 2010 guk, hvis du har fået supplerende dagpenge i 30 uger, så forstår jeg simpelthen ikke, at der skulle være opstået en ny situation i forhold til din a-kasse, bare fordi du ikke længere har en form for indkomst. Du har jo så i alle 30 uger udfyldt dagpengekort, været aktiv jobsøgende via Jobnet, osv. Hvis du derimod ikke havde fået supplerende dagpenge, men havde arbejdet deltid i mere end ca. 30 timer om ugen, så ville jeg bedre kunne forstå a-kassens ræsonnement med baggrund i de nye danske regler, men jeg vil stadig mene, at din tidligere Miethe-status burde aktiveres igen i det øjeblik, du bliver ledig igen. Men der er jo ikke andet for end at klage over afgørelsen. Hvilken a-kasse er det i øvrigt, du har? Kiwi, hvad får du udbetalt i svenske dagpenge efter skat? Vil stadig mene, at der er en forskel på ca. 25-30 % mellem danske og svenske dagpenge. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Menace 10 Anmeld indhold Besvaret August 28, 2010 Der er jo meldt ud af tidligere miethe-status ikke gælder længere selvom det er præcis samme sitaution som gør sig gældende Akasserne får ikke penge længere til den status og de skal så selv punge ud, hvilket der skal et særtilfælde til.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites