Jakriborg 10 Anmeld indhold Skrevet May 19, 2010 Der er nok ikke mange danskere fra Annestad, der læser Sydsvenskan, men avisen havde forleden en interessant artikelserie om danske Brian-typer m.m., der bosætter sig i Annestad og er med til at skabe en slags danskerghetto: http://www.sydsvenskan.se/oresundsbron/article875293/Annestad---en-dansk-by-i-Malmo.html Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
TDC 10 Anmeld indhold Besvaret May 19, 2010 Hvorfor tror du folk i Annestad ikke læser avisen ? Men apropos, tror jeg du skal læse den vedhæftet artikel igen - såvidt jeg kan læse er det en reference til danske aviser og net fora, som omtaler "skattefifflare, gängmedlemmar och "Brian"-typer". Ikke at jeg jeg er enig i at der har været mange danskere, og at nogen af dem måske ikke lige har været drømmenaboer. Men nu har jeg boet her i 3 år og synes meget af det man hører er en anelse overdrevet. Her i huset hvor vi bor et der pt. jeg selv, konen, der er fransk og et andet par, som er dansk. Alt i alt 3 dansker fordelt i 4 lejeligheder. Det er ikke ghetto eller national "klump" dannelse. Tror der er rigtig mange, som er returneret til Danmark, da kronen holdt op med at opfører sig efter deres drømmebillede. Annestad i dag tror jeg mest bliver brugt som transit boliger for mennesker, der er blevet skilt, venter på lejelighed et andet sted eller genrelt har brug for at sted at bo i en 3-6 måneders periode. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret May 19, 2010 Der var en anden artikel ved siden af, hvor hvor det kritiseres, at danskerne ikke rigtigt integrerer sig i det svenske. Den artikel er vist ikke lagt ud på nettet... læste den i papirsavisen. Og når ICA-købmanden sælger 11 danske aviser og ugeblade, og når ingen andre har nævnt artiklerne her på forum, kunne det da tyde på, at der måske er noget om snakken... at man i hvert fald ikke læser Sydsvenskan. Men jo, der er naturligvis mange stereotype forestillinger om ghettodannelser, Annestad som Rosengård... Svenskerne kender jo heller ikke udtrykket en "Brian-type", så det bliver pædagogisk forklaret i artiklen ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret May 19, 2010 I øvrigt lyder 10% danskere i hele Bunkeflostrand-området heller ikke af meget i mine ører... Jeg vil da skyde på, at vi også er omkring 10% danskere i Jakriborg. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
TDC 10 Anmeld indhold Besvaret May 19, 2010 Er det i Sydsvenskans papirudgave fra i dag ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nicode 11 Anmeld indhold Besvaret May 20, 2010 Der var en anden artikel ved siden af' date=' hvor hvor det kritiseres, at danskerne ikke rigtigt integrerer sig i det svenske. Den artikel er vist ikke lagt ud på nettet... læste den i papirsavisen. Og når ICA-købmanden sælger 11 danske aviser og ugeblade, og når ingen andre har nævnt artiklerne her på forum, kunne det da tyde på, at der måske er noget om snakken... at man i hvert fald ikke læser Sydsvenskan. Men jo, der er naturligvis mange stereotype forestillinger om ghettodannelser, Annestad som Rosengård... Svenskerne kender jo heller ikke udtrykket en "Brian-type", så det bliver pædagogisk forklaret i artiklen ;)[/quote'] Nu lander sydsvenskan i min postkasse hver dag og jeg læste også artiklen, men jeg syntes nu den var ret objektiv. Debatten om gettho dannelse fik mest amunition fra den danske side af sundet, mens svenskerene ikke så det som et stort problem.. Og ja købmanden sælger flæskesteg og dansk se & hør, han har enda anskaffet sig en dansk ordbog - men det handler vel om udbud og efterspørgsel samt god kundeservice. Politiet kunde bekræfte at en del kriminelle danskere havde bosat sig i bebyggelsen, men at anneby er et fredeligt sted at bo - plaget af en del tyveri fra biler som resten af Malmø. Svenskerne har ikke briantyper, men de har en "svenne" som kommer ret tæt på min opfattelse af en brian-type.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret May 20, 2010 Er det i Sydsvenskans papirudgave fra i dag ? Det var i mandags over et helt opslag i avisen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
TDC 10 Anmeld indhold Besvaret May 20, 2010 Det var i mandags over et helt opslag i avisen. Tak - den ser jeg lige om jeg kan finde på biblioteket. Det er jo altid sjovt at læse hvad andre mener om hvor man bor :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Junkeren 10 Anmeld indhold Besvaret May 20, 2010 Interessant artikel med en kant. Det virker som om, at artiklen vil konkludere at alle danskere i Annestad ikke gir en fis for svensk integration. Den med Brian-typerne er jeg ikke enig i. Der var langt flere Brian-typer herude for 2 år siden, og antallet er klart på nedadgående til fordel for børnefamilier og indvandrere fra Mellemøsten. Hele Bunkeflo-området er efterhånden pænt stort med masser af parcelhuse, så med en høj koncentration af danskere i Annestad holder det nok meget godt med de 10% danskere. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites