skov76 10 Anmeld indhold Skrevet May 2, 2010 Med fare for at svaret ligger i en af de to meget lange tråde, så vil jeg alligevel prøve og høre om der er nogen der kan hjælpe mig. Jeg mistede som sagt kortet i dag og det er noget lort - men sket er sket. Hvis ikke man kan holde fartgrænserne så... Den venlige betjent var endda så venlig at tage mit danske kørekort (bor i S). Men til spørgsmålene: # Skal man op til en ny prøve i DK/S eller får man kørekortet tilsendt efter de 3 mdr? # Kan man køre i Danmark? Har det danske politi registreret at kortet er inddraget? # Nogen der har erfaring med at søge om dispensation (altså få reduceret perioden fra 3 til 1 mdr?) Omend jeg fik taget kortet, så var det med en ganske lille marginal! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret May 2, 2010 Det må han IKKE inddrage!!! Under nogen som helst omstændigheder!!!!!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skov76 10 Anmeld indhold Besvaret May 2, 2010 Glemte måske at sige, at det skete i Sverige. Han sagde, at han ikke kunne tage det såfremt jeg boede i DK, men da jeg bor i Sverige inddrog han det. What to do? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret May 2, 2010 Så får du et brev fra Länsstyrelsen mener jeg.....og så er du sat i karantæne i et par mdr.... Du skal afvente brevet. Og så har du iøvrigt kørselsforbud.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skov76 10 Anmeld indhold Besvaret May 2, 2010 Gælder kørselsforbuddet også i Danmark? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Don A 10 Anmeld indhold Besvaret May 2, 2010 både og vel. Som jeg forstår det så-- gælder det kun i S at du har fået kørsel forbud. Men da du ikke har noget kort må du jo ikke køre bil i DK. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret May 2, 2010 Nu spørger jeg dumt - men hvordan kan en svensk betjent inddrage et dansk udstedt IDkort, som kørekortet også er ? - Modsat rettet i DK, så troede jeg ikke de kunne fysisk nappe kortet, hvis det var et svensk udstedt kørekort. Der er jo ikke køreforbud i DK f.eks - kun i SE. Og omvendt hvis det var sket i DK. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret May 2, 2010 Nu spørger jeg dumt - men hvordan kan en svensk betjent inddrage et dansk udstedt IDkort, som kørekortet også er ? - Modsat rettet i DK, så troede jeg ikke de kunne fysisk nappe kortet, hvis det var et svensk udstedt kørekort. Der er jo ikke køreforbud i DK f.eks - kun i SE. Og omvendt hvis det var sket i DK. Ganske enkelt på grund af ukendskab til reglerne - jeg har skrevet om det tidligere... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret May 2, 2010 Är körkorten numera "svenska" och "danska"? Jag trodde det var EUkörkort och om man bryter mot ett EUlands trafikregler, så kan de dra in körkortet. Om man inte har körkort så får man väl inte köra bil, oavsett land? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret May 3, 2010 Är körkorten numera "svenska" och "danska"? Jag trodde det var EUkörkort och om man bryter mot ett EUlands trafikregler, så kan de dra in körkortet. Om man inte har körkort så får man väl inte köra bil, oavsett land? Det er kun det land man er bosat i som må inddrage kortet... Og det gælder uanset om det er danskt eller svenskt eller tyskt for den sags skyld... De andre lande kan kun give en køreforbud... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret May 3, 2010 Ville det ikke være en god ide at henvise til noget lovtekst og gerne på svenskt. Så skal Skov ikke bruge "En gut på internettet sagde I tager fejl" argumentet når han skal snakke med Polisen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mealth 10 Anmeld indhold Besvaret May 3, 2010 Ville det ikke være en god ide at henvise til noget lovtekst og gerne på svenskt. Så skal Skov ikke bruge "En gut på internettet sagde I tager fejl" argumentet når han skal snakke med Polisen. Ja det er blandt andet derfor man altid skal sige at man har glemt det, eller at man har tabt det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larsk 14 Anmeld indhold Besvaret May 3, 2010 Ville det ikke være en god ide at henvise til noget lovtekst og gerne på svenskt. Så skal Skov ikke bruge "En gut på internettet sagde I tager fejl" argumentet når han skal snakke med Polisen. Kap 6 §5 http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980980.HTM og så loven kap.6 §1 http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.htm også forstået således at et dansk kort ligestilles med et svensk, hvis føreren BOR i sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Homer 10 Anmeld indhold Besvaret May 3, 2010 Åh nej, de har også taget kørekort fra Gumball-deltagere: http://www.sydsvenskan.se/sverige/article862816/Snabba-bilar-pa-vag-till-Malmo.html Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret May 3, 2010 Åååh nej da...... så har han nok et nyt imorgen.....:D Åh nej' date=' de har også taget kørekort fra Gumball-deltagere: [url']http://www.sydsvenskan.se/sverige/article862816/Snabba-bilar-pa-vag-till-Malmo.html Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
CalebLarue 10 Anmeld indhold Besvaret May 3, 2010 Hej, Ifølge min oplysninger så kan begge lande inddrage ens kørekort hvis man har dansk kørekort og bor i Sverige. Dansk politi fordi det er en dansk kørekort, og svensk politi fordi man bor i sverige. Har man svensk kørekort så er det kun svenskerne der kan inddrage det! Ret mig endeligt hvis jeg tager fejl. /Caleb Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret May 3, 2010 Det er kun det land man er bosat i som må inddrage kortet... Og det gælder uanset om det er danskt eller svenskt eller tyskt for den sags skyld... De andre lande kan kun give en køreforbud... Så om jag som bor i Danmark - med svenskt körkort - kör full i Danmark, så får den danska polisen inte ta mitt körkort? Vad gör de då? Meddelar den svenska polisen så de drar in det? Annars kan jag ju bara fortsätta köra i Danmark. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret May 3, 2010 Jow det kan de godt....for når du er fuld, så overtræder du ikke færdselsloven, men straffeloven og så er sagen en helt anden.... Så om jag som bor i Danmark - med svenskt körkort - kör full i Danmark' date=' så får den danska polisen inte ta mitt körkort? Vad gör de då? Meddelar den svenska polisen så de drar in det? Annars kan jag ju bara fortsätta köra i Danmark.[/quote'] Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larsk 14 Anmeld indhold Besvaret May 3, 2010 http://ec.europa.eu/youreurope/nav/da/citizens/living/car/driving-license/index_da.html#310_3 Ikke noget jeg mener, føler, tror eller er overbevist om :p blot fakta. Og så burde den jo være slut Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret May 3, 2010 http://ec.europa.eu/youreurope/nav/da/citizens/living/car/driving-license/index_da.html#310_3 Ikke noget jeg mener, føler, tror eller er overbevist om :p blot fakta. Og så burde den jo være slut Tak Lars. Lad os håbe oraklerne også bliver klogere, og forstår reglerne nu :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret May 3, 2010 Alltså får en svensk polis ta ett danskt körkort, om innehavaren bor i Sverige. Som larsk också skriver. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret May 3, 2010 Fantastisk.....der står sørme også at du ikke kan få erstattet et tabt dansk kørekort med et andet tabt dansk kørekort..... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Flemming40 10 Anmeld indhold Besvaret May 3, 2010 Jow det kan de godt....for når du er fuld' date=' så overtræder du ikke færdselsloven, men straffeloven og så er sagen en helt anden....[/quote'] Er det nu helt rigtigt? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret May 3, 2010 Prove me wrong... Er det nu helt rigtigt? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
EBL 11 Anmeld indhold Besvaret May 3, 2010 Ja det er blandt andet derfor man altid skal sige at man har glemt det' date=' eller at man har tabt det.[/quote'] Hvad er straffen så for det? - bøde antager jeg, men hvor stor? - og hvor mange gange går den mon.... PS: Tak til larsk for at bakke sine svar op med reference til lovtekst som alternativ til de mange skråsikre svar her på debatten som langt fra altid har meget hold i virkeligheden. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites