Jump to content
thenicegirl

Nyheder! Blandt andet nye tiltag for togpendlerne - tak til Michael Randropp :)

Recommended Posts

Hej alle! I skal varsles; dette er en LAAAANG post ;) Der var jo møde med Pendlerklubben Kystbanen i går, og jeg deltog (som nogle af jer allerede ved). Grunden til, at jeg ikke skriver denne post i den tråd, der omhandler invitationen til det møde, er, at der i går blev "afsløret" nogle ting, nogle tiltag, som er innovative og efter min mening fortjener sin helt egen tråd :) Jeg er i dialog med Michael Randropp (talsmand for pendlerklubben), og jeg skriver naturligvis opdateringer løbende herinde. Nå, til nyhederne: Jeg har fire punkter, som inkluderes i denne mail. 1. Aftale. 2. Rapport om kystbanens pendlere. 3. Ombygning, Nørreport station. 4. Nye lanceringer på pendlerklubbens hjemmeside. Nyt punkt markeres ved punktnummeret med fed og med -----. 1. Onsdag/torsdag sidste uge (uge 16 2010) fik Michael Randropp en aftale i hus med DSBLast. Denne aftale indeholder følgende elementer: 1. En robust køreplan gældende fra 15. august 2010, som er magen til den køreplan fra slutningen af 2008 - med få ændringer. Den køreplan, der existerede, FØR DSBLast overtog driften i januar 2009. 2. Større tanke på passagererne både syd og nord for Hovedbanen. 3. Togstammer med personale stående på hver endestation. 4. Standsningsplan i stedet for køreplan. 5. En ændret afgangsprocedure (blandt andet skal der fremover kun gives grønt lys fra én, hvor det pt. skal gives fra to). 6. Bedre informationsniveau. 7. Bagagehjælp (extra personale) på både Hovedbanen og i Kastrup. 8. DSBLast må ikke længere hoppe stationer over (Ørestad, Tårnby fx) - medmindre en krisesituation opstår. Det var de punkter fra den aftale, der kom i hus sidste uge. Michael Randropp er (som I måske ved) en ildsjæl uden lige og det, som på engelsk hedder "relentless" (kender ikke den danske oversættelse), og han garanterer, at vi i hvert fald får en rettidighed som aldrig før, når disse nye tiltag - hvoraf køreplanen er den mest bærende - træder i kraft efter august. Som han selv siger: "Jeg ville aldrig have skrevet under på noget, som jeg ikke tror 110% på." Og efter at have oplevet manden in action i går, ved jeg, at det passer. Det kan være svært for os at tro på med så mange års l*** fra den bro, men hr. Randropp har vitterlig fået gennemført mange ting i sin tid på posten, så vi skal finde optimismen frem og tro på, at det bliver bedre. Og markant endda - også for os herovre. Vedrørende spørgsmål til disse tiltag og denne aftale, så kan jeg ikke besvare særlig mange (hvis nogen overhovedet). Mail Michael Randropp selv kystbanen@live.dk, hvis I har spørgsmål til ovenstående. ----- 2. I går aftes på mødet blev en rapport præsenteret af direktøren (Per Østergaard Jacobsen) i det firma, som har lavet analysen, rapporten er baseret på: http://efficiens.nu Rapporten har foreligget siden januar i år, og er blevet præsenteret for topledelse i forbindelse med møder med bl.a. Michael Randropp. Der er to udgaver af rapporten, og de har forskellig længde. Hvis man orker, kan man læse den fulde udgave på hele 72 sider eller den på 20 sider. Rapporten, 72 sider: http://kystbanenlive.dk/downloads/pendleranalysen_kystbanen_2010.pdf Rapporten, 20 sider: http://kystbanenlive.dk/downloads/pressemøde_præs_per_jacobsen.pdf Hvis du har lyst, kan du kan samtidig med, at du er på hjemmesiden, læse Michael Randropps dagsorden for pressemødet på Christiansborg i januar: http://www.kystbanenlive.dk/?page_id=99 Til rapporten på 72 sider tilknytter jeg lige følgende bemærkning: Bemærk især side 72 og nedenstående. "I slutningen af spørgerammen har respondenterne haft mulighed for at skrive kommentarer i fri tekst. Det er 652 af respondenterne der har benyttet denne mulighed, det svarer til hele 67 %. Dette er en usædvanlighed høj respons, der ligger markant over resultat fra andre analyser. Det vidner om arrangement og interesse, når en så stor andel af respondenterne bruger tid på at skrive deres egne kommentarer." Som Per Østergaard Jacobsen sagde i går: Det vidner om, at mennneskerne, der har udfyldt spørgeskemaet, enten er meget begejstrede eller meget utilfredse :) Til rapporten på 20 sider tilknytter jeg: Bemærk side 11-12. ------ 3. Omkring ombygningsarbejdet på Nørreport station: Vi ved endnu ikke, hvornår arbejdet går i gang, men inden for de næste fem år skulle være sandsynligt. Idéer omkring dette er - PÅ NUVÆRENDE TIDSPUNKT vel at mærke: - Arbejdet medfører "halv" lukning af Nørreport station, så der kun kan køres på halvdelen af sporkapaciteten, dvs. enten kun dér, hvorfra der nu kører regionaltog eller dér, hvor der nu kører S-tog. Denne lukning er indtil videre udregnet til ca. otte måneder. - Rent politisk satses der mht. arbejdet pt. IKKE på en sporforøgelse, men det kan ændre sig. - Arbejdet kan medføre, at der ikke længere vil være elevator på Nørreport station. Men renere luft og hvide fliser satser politikerne pt. på :rolleye: Michael Randropp er mildest talt ubegejstret, og det gav han også udtryk for, da han fik præsenteret ovenstående tanker på et møde med Trafikstyrelsen. Vi skal huske på, at intet er besluttet endnu, og der kommer til at foregå en proces, som jeg har tiltro til, at Michael Randropp vil optimere. Så stejl ikke over disse tanker for ombygningen af Nørreport - nothing is final. ----- 4. Til sidst vil jeg reklamere lidt for pendlerklubbens hjemmeside. Jeg ved, fokus har været på næsten alt andet end os, men pendlerklubben varetager også vore interesser. I en anden nystartet tråd skriver jeg inden min sengetid i nat om et nystartet projekt med henblik på os herovre, men det kan I læse om dér. På pendlerklubbens hjemmeside - http://www.kystbanenlive.dk/ - bliver der snart lanceret nogle nye ting, deriblandt: - Idékatalog for hver station. Dette bliver et åbent forum for alle. - Idékatalog for pendlergaranti. - 29.4.10 lanceres nyt spørgeskema til analyse for driften over Bron. Det var alt for nu, men det var vist også rigeligt :surprise: Much love, Lise.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Storslået Lise! Jeg er ked af jeg ikke kunne være der til at nyde varmen fra ildsjælen :) Relentless kan nok mest passende oversættes til Ubøjelig alternativt Ustoppelig (Ordbøger foreslår også ubarmhjertig og ubønhørlig, men de er mere negativt ladet) Ang. punkt 2 så synes jeg at ren luft i røret (Nørreport) ville være en klar forbedring. Mere spor kapacitet ville kræve at de skulle bore nye tunneller og det ville være vanvittigt dyrt (sådan som jeg ser det). I stedet burde man måske overveje at begrænse antallet af regionaltog som skal igennem Nørreport så det er lettere at rette op på tidligere forsinkelser =) Men det er selvfølgelig bare min holdning :D Ellers endnu en gang godt arbejde!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Relentless kan nok mest passende oversættes til Ubøjelig alternativt Ustoppelig (Ordbøger foreslår også ubarmhjertig og ubønhørlig' date=' men de er mere negativt ladet)[/quote'] Jeg vil til enhver tid bruge ordet relentless i stedet for, da jeg ikke synes om nogen af de danske alternativer/oversættelser :D Ustoppelig forbinder jeg også med noget semi-negativt, såvel som ubøjelig. Yup, og er ikke enig. Hvis de nu skal lukke lortet ned i otte måneder, så lav dog i det mindste en plan for Nørreport, der fungerer på langt sigt, i stedet for de lappeløsninger, de hele tiden foretager. Tsk tsk, politikere ;) Tusind tak :) With love, L.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Relentless med en oversættelse der har en positiv klang: Vedholdende. Vedholdende vil dog nok være mere korrekt oversat til Persistent.
Enig med dig i den sidste sætning :) Semantikken skal være på plads, før jeg bruger et ord ;) I hvert fald når jeg er klar i mit hoved :laugh: Men er der ingen kommentarer til det vigtige, jeg skrev i texten ovenfor? ;) Ved godt, der er meget at læse, så giver jer lige et par dage ;) - L.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg vil til enhver tid bruge ordet relentless i stedet for' date=' da jeg ikke synes om nogen af de danske alternativer/oversættelser :D Ustoppelig forbinder jeg også med noget semi-negativt, såvel som ubøjelig. [/quote'] Ja det kan godt være at mine to danske forslag går mere til unyielding. Relentless må vi konkludere er et overordenligt fedt engelsk ord (også meget passende til krigskibe) som vi danskere desværre bare ikke har udviklet ordbogen til at beskrive. Ang. Nørreport og Røret Jeg er helt og aldeles enig med dig at det ville være bedre at udvidde kapaciteten mellem Hovedbanen og Østerport hvis prisen ikke var et problem og hvis der ikke var alternativer på ruten. Men der er alternativer (jeg vil mene at strækningen Hovedbanen-Østerport er Danmarks bedst dækket strækning uden nogen sammenlignelig 2. plads). Og prisen er vigtig for resten af DKs tog infrastruktur er noget rod. hvis man kunne få elektrificeret Roskilde-Kalundborg, Næstved-Rødbyhavn og Fredericia-Århus så ville det pludselig ikke være nødvendigt at få bygget ny kraftig udsugning på Nørreport (selv om det ville pynte at shine stedet lidt op). Hvis jeg sad i trafikstyrelsen så ville jeg sløjfe Nørreport som regionaltogs station og forbeholde den som station for kystbanen. Dog med den undtagelse at i 'myldretiden' så stoppede regional tog også Nørreport. På denne måde kunne man udnytte de store stationer Østerport og Hovedbanen med deres mange perroner men det vil også give et større vindue til at ekspedere forsinkede tog igennem 'røret', hvilket mindsker effekten af forsinkelsen på andre tog (som vi jo kender det fra kystbanen). Personligt så jeg også at alle diesel hakkere slet ikke skulle igennem røret men kun havde afgang fra KBH (men sådan er jeg nu en gang :D).

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Relentless må vi konkludere er et overordenligt fedt engelsk ord
:laugh: I second that motion! Men nu til noget mere seriøst:
Og prisen er vigtig for resten af DKs tog infrastruktur er noget rod.
Helt enig. Hvis pendlerne så bare kunne stole på, at både Bane Danmark og politikerne kunne finde ud af, hvad milliarderne skulle bruges PÅ. Jeg ved fx, at de det sidste år har brugt flere hundrede millioner på at grave ud og bygge et extra spor mellem Roskilde og Ringsted med det formål - og hold nu fast: Så godstog har et sted, de kan køre ind og holde, hvis et IC- eller regionaltog skal igennem på de få antal spor, der er til rådighed. I mean c'mon! Hvis I endelig SKAL bygge extra spor, så gør det dog, hvis tog i realiteten vil køre på dem - ikke til, "hvis et tog nu skulle have et sted at køre ind og holde". Kan du se min pointe? Ville bare ønske, de kunne finde ud af at bruge pengene på ordentlige ting i infrastrukturen. Og ikke spare penge på stationer som Nørreport. Kan sagtens følge dig i, at pengene sagtens kan bruges andre steder OGSÅ - hvis vi så bare kunne vide, at de ikke ville bruge de slemt sparede penge på latterlige udvidelser som den, jeg netop har fortalt om.
(selv om det ville pynte at shine stedet lidt op).
HELT ENIG. Nørreport lugter og ligner noget, der er løgn. På den anden side ville jeg blive slemt skuffet, hvis de lukkede stationen i otte fucking måneder, og det eneste, alle pendlere så fik ud af det, var ren luft, hvide fliser, en manglende elevator og lige så stor trængsel på perronerne. Det må du give mig ret i? Eller? ;)
Hvis jeg sad i trafikstyrelsen så ville jeg sløjfe Nørreport som regionaltogs station og forbeholde den som station for kystbanen.
På denne måde kunne man udnytte de store stationer Østerport og Hovedbanen med deres mange perroner
Det, du siger, læser jeg, som er det, DSB siger. At Nørreport kun var tiltænkt som et trinbræt, da den i sin tid blev bygget, og at Østerport og København skulle være de to store stationer. Det ville også have fungeret med undtagelse af den lille ting, de valgte at kalde Metroen. For at bruge mit argument med "at se frem i tiden og lave langsigtede planer": Jeg ved, at denne kommer til Østerport om ti års tid, men hvad gør de hundredetusindvis af pendlere, der står af på Nørreport, så indtil den når derud? Vi er nødt til at se tingene i øjnene og erkende, at Nørreport IKKE er et trinbræt, men den mest befærdede station i Hovedstadsområdet. Og det kommer ikke til at ændre sig any time soon. Kan godt lide at virtuelt debattere med dig -meget udbytterigt med dine gode argumenter (og naturligvis også mine ;) ) With love, L.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Helt enig. Hvis pendlerne så bare kunne stole på' date=' at både Bane Danmark og politikerne kunne finde ud af, hvad milliarderne skulle bruges PÅ. Jeg ved fx, at de det sidste år har brugt flere hundrede millioner på at grave ud og bygge et extra spor mellem Roskilde og Ringsted med det formål - og hold nu fast: Så godstog har et sted, de kan køre ind og holde, hvis et IC- eller regionaltog skal igennem på de få antal spor, der er til rådighed. I mean c'mon! Hvis I endelig SKAL bygge extra spor, så gør det dog, hvis tog i realiteten vil køre på dem - ikke til, "[i']hvis et tog nu skulle have et sted at køre ind og holde". Kan du se min pointe? Ville bare ønske, de kunne finde ud af at bruge pengene på ordentlige ting i infrastrukturen. Og ikke spare penge på stationer som Nørreport. Kan sagtens følge dig i, at pengene sagtens kan bruges andre steder OGSÅ - hvis vi så bare kunne vide, at de ikke ville bruge de slemt sparede penge på latterlige udvidelser som den, jeg netop har fortalt om.
Ja enig det kan virke fjollet, men hvis alternativet er at godstoget så forsinker togtrafikken på strækningen med en halvtime det meste af dagen, så får man pludseligt nogle meget utilfredse kunder (igen). Det kan selvfølgelig også være et projekt som er blevet planlagt som del af en større strategi og påbegyndt, hvorefter at strategien er droppet, men projektet har været for langt henne til at stoppes. Og så har man ellers for 100 millioner gods resteplads =) Men 100 millioner desværre nok ikke så meget når det kommer til stykket =( (det er f.eks. under 140 nye automatiserede parkeringspladser).
HELT ENIG. Nørreport lugter og ligner noget, der er løgn. På den anden side ville jeg blive slemt skuffet, hvis de lukkede stationen i otte fucking måneder, og det eneste, alle pendlere så fik ud af det, var ren luft, hvide fliser, en manglende elevator og lige så stor trængsel på perronerne. Det må du give mig ret i? Eller? ;)
Ren luft er det eneste jeg _kræver_, alt andet er luksus =) Normalt er vi jo bare vant til at få varm luft ;)
Det, du siger, læser jeg, som er det, DSB siger. At Nørreport kun var tiltænkt som et trinbræt, da den i sin tid blev bygget, og at Østerport og København skulle være de to store stationer. Det ville også have fungeret med undtagelse af den lille ting, de valgte at kalde Metroen. For at bruge mit argument med "at se frem i tiden og lave langsigtede planer": Jeg ved, at denne kommer til Østerport om ti års tid, men hvad gør de hundredetusindvis af pendlere, der står af på Nørreport, så indtil den når derud? Vi er nødt til at se tingene i øjnene og erkende, at Nørreport IKKE er et trinbræt, men den mest befærdede station i Hovedstadsområdet. Og det kommer ikke til at ændre sig any time soon.
Nørreports S-togs kapacitet bliver udnyttet til grænsen (og måske mere), hvilket jeg synes generelt er positivt. Men hvis der skal laves en langsigtet løsning så vil det kræve ekstra spor både til s-toget og til regionaltoget. Det vil kræve nye boringer og nogle milliarder til 3 km x 4 spor (i enten 2 eller 4 rør). Metroen koster ca. 15 milliarder (i 2005 DKK) og Citytunneln koster 9,1 milliard SEK (i 2001 SEK), hvilket står i kontrast til at BaneDK har et årligt budget på ca. 6 milliarder (2009 DKK) hvor halvdelen går til vedligeholdelse og 700 millioner kan bruges til nye anlæg. Et slag på tasken fra min side er at sådan en udbygning vil koste mellem 5-7 milliarder simpelthen fordi det er i centrum af KBH, og så tager vi ikke engang højde for problemerne ved at skulle lave nye rør i det relativt bløde fundament i den 'jorddybde'. Edit: Wikipedia har en fin lille artikel om hvordan røret blev bygget Men lad os så sige at vi fokuserer 10 års nybyg. budget på udbygningen af 3 km undergrundsjernbane mellem Østerport og KBH H. Hvis vi begynder planlægningen nu så kan det i bedste tilfælde være færdigt samtidigt med metroen, hvilket fjerner nogle af argumenterne for at udbygge S-togs kapaciteten (grundet ringen kan aflaste under driftsforstyrrelser). Det 'eneste' vi (Kystbanen/Øresundstoget) får ud af det er bedre forhold til at aflaste forsinkelser, men det tiltaler ikke mange af de andre (billigere) problemer, f.eks. funktionerende materiale og personale, som rent faktisk forårsager mange af forsinkelserne. Derfor laves der en køreplan for Nørreport spor 1 og 2 der tilgodeser den største gruppe af brugere (regionalpendlerne) men samtidig henviser alle andre til Østerport eller KBH H uden for myldretiden således at evt. (eller uundgålige) forsinkelser kan afvikles hurtigt (dvs. uden stop på Nørreport). Kystbanen kører som normalt hele døgnet hvilket giver et vindue på ca. 8 minutter mellem hvert kystbanetog til at afvikle normal regional togtrafik. Denne plan kan iværksættes inden for kort tid og give øjeblikkelige resultater mens alle interessenter diskuterer fremtiden til fremtiden er blevet grå :) For pengene køber trafikstyrelsen nogle flere øresundstog så man kan sikre en højdriftsikkerhed =)
Kan godt lide at virtuelt debattere med dig -meget udbytterigt med dine gode argumenter (og naturligvis også mine ;) ) With love, L.
Jamen lige over, jeg tror også der er noget lettere terapeutisk over det så man ikke bliver indebrændt over togene. Desuden er det jo en god måde at se om ens 'smarte' løsninger rent faktisk også er smarte =)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...