Jump to content
skallstorp

Kultur forskel

Recommended Posts

Det är alltså ingen tradition i Sverige med det där. De danska prinsarna gifte sig med englsk-ättade kvinnor, där man blir förd till altaret av pappa eller annan man, i Sverige har man alltid gått tillsammans med sin blivande man. Jag bryr mig inte mycket om det svenska kungahuset, men just i detta fallet reagerade jag också. Hur gör man i Danmark? Om två danskar gifter sig, alltså.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

I dk I DK er det faderen der förer bruden op i langt de fleste tilfäldeQUOTE=Mohlin;215932]Det är alltså ingen tradition i Sverige med det där. De danska prinsarna gifte sig med englsk-ättade kvinnor, där man blir förd till altaret av pappa eller annan man, i Sverige har man alltid gått tillsammans med sin blivande man. Jag bryr mig inte mycket om det svenska kungahuset, men just i detta fallet reagerade jag också. Hur gör man i Danmark? Om två danskar gifter sig, alltså.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Läste det også i Sydsvenskan i morges, og fattede ikke rigtigt hvad "dealen" var. Ärlig talt er religion i sig da ikke särlig ligestillingsagtig og det da derfor frygteligt gammeldags og at blive gift i en kirke:p Men det er jo nok ikke derfor man välger at blive gift i en kirke... -hvorfor er der overhovedet nogen der skal före bruden op, er idéen ikke at bruden skal vise sig frem? -så skal der da ikke stå nogen og skygge for hende!:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jämställdhet Dette handler ikke om andet end den evige og totalt overdrevne svenske kampagne for "jämställdhet" - ligestilling - på alle områder og for enhver pris :rolleye: Der er dog visse undtagelser - som f.eks. når en læreanstalt beslutter at optage nogle mandlige studerende for at sikre en bare nogenlunde lige fordeling mellem kønnene - så reagerer de "forsmåede" kvindelige studerende med bedre karakterer - og hævder at de har "ret" til at blive optaget på grund af deres kvalifikationer. Og se - og bliv overrasket - en eller anden myndighed giver kvinderne ret. Jo svensk ligestilling er for kvinder - bare vent og se - Sverige er på vej til at blive et matriarkat :eek:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Dette handler ikke om andet end den evige og totalt overdrevne svenske kampagne for "jämställdhet" - ligestilling - på alle områder og for enhver pris :rolleye: Der er dog visse undtagelser - som f.eks. når en læreanstalt beslutter at optage nogle mandlige studerende for at sikre en bare nogenlunde lige fordeling mellem kønnene - så reagerer de "forsmåede" kvindelige studerende med bedre karakterer - og hævder at de har "ret" til at blive optaget på grund af deres kvalifikationer. Og se - og bliv overrasket - en eller anden myndighed giver kvinderne ret. Jo svensk ligestilling er for kvinder - bare vent og se - Sverige er på vej til at blive et matriarkat :eek:
Hör nu her! Det er da total misforstået ligestilling at tilbyde mandlige studerende til lärere/dyrläge osv. -med dårligere kvalifikationer -studieplads frem for kvinder! (eller hvilket som helst kön frem for hvilket som helst dårligere kvalificeret kön) Det er mig fuldständig uforståeligt hvorfor der skal laves könskvotering -uanset om det drejer som om kvinder eller mänd. Det er da ligegyldigt om der er 50% af hvert kön på en uddannelse, det SKAL da til hver en tid väre den person med de bedste kvalifikationer der skal optages på studiet. Og ja "kvinderne" som var blevet afvist på dyrlägestudiet til fordel for dårligere kvalificerede mänd fik ret i domstolen -og hurra for det! Men ja svenskerne viser gang på gang misforstået ligestilling. Hvorfor skal der väre flere kvinder i bestyrelserne, chefsjobs, hvis de ikke vil...? Jeg vil da som kvinde til hver en tid besidde en stilling pga. mine kvalifikationer og ikke fordi der skulle ansättes flere kvinder. Så kan alle gå rundt og tänke, nå ja, hun er jo kun chef fordi hun er kvinde -no way! Jeg bliver mere og mere tvivlsom på at "mänd ansätter mänd", men mine kvindlige kolleger er ikke rigtig enige, de tror min baggrund på et studie med 50/50 kön gör at jeg ikke har set de store ligestillingsproblemer som de har, da de har en uddannelse hvor der er få kvinder. Her på universitetet går diskussionen på at der er for få kvindligere proffesorer, lärere, forfattere til undervisningsböger. Men ärlig talt, jeg har aldrig bidt märke i om forfatteren til de böger/artikler jeg läser er skrevet af en kvinde eller mand (der står jo som regel kun efternavnet), hvorfor skabe en lang räkke problemer som ikke er der? Hvad vil jeg frem til? -jo nedläg kirke og kongehus!:laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Dette handler ikke om andet end den evige og totalt overdrevne svenske kampagne for "jämställdhet" - ligestilling - på alle områder og for enhver pris :rolleye:
Nej det gör det inte. I Sverige har traditionen alltid varit att paret som ska gifta sig går tillsammans upp till altaret. Vi har inte haft det där med att pappan ska "överlämna" sin dotter. Det har vi bara sett på film. Nu när Vickan ska gifta sig, så reagerar folk på att hon plötsligt ska införa nån sorts anglo-saxiska rutiner i nånting så traditionsfyllt som just ett kungligt bröllop är.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
:laugh::laugh::laugh:
Nu forstår jeg det bedre! Jeg lever selv med den praktiske ligestilling til hverdag. Jeg er gift med en (fantastisk) kvinde, der hele sit liv har kæmpet mod den stereotype opfattelse af hvad kvinder kan og bør. Med en dansk mor og en arabisk far, opvokset i danmark har hun, nærmest instinktivt, lært altid at skulle kæmpe mod "normerne" i hvad der var forventet af hende. Nu i alder af 31, har hun giftet sig med en "hel"-dansk mand og blevet mor, aftjent værnepligt med efterfølgende 5år i DIB og 6mdr udsendelse, taget en typisk mands-domineret uddannelse og efterfølgende arbejdet som byggeleder inden for murerbranchen. Nå ja, hun bager da også en kage af og til, og brodere et eller andet mønster. Men allerhelst sidder hun på ryggen af en mc, dybt i en skov med mudder op over begge ører og prøver at vriste den ud af et eller andet sump-hul, stærkt inspireret af Annie Seel... Og hvis der er noget kan pisse hende af i en sådan grad, er det når systematisk kønskvotering viser sit grimme ansigt. Hun vil sgu ikke have noget forærende! Til gengæld kan hun blive utroligt skuffet og frustreret, når et firma der skal ansætte nye, helt tydeligt ikke tør bryde normen og ansætte en kvinde der har kvalifikationer der lever op til kravet... bare fordi det er en kvinde. Så 'GO' for ligestilling....men den ægte!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Når i kommenterer hvor sygt eller ligegyldigt det hele er, så husk på at selv om vi "ligner" hinanden en del er der stadigvæk væsentlige kulturelle forskelle. Sidder netop selv lige for øjeblikket og skriver en opgave om kulturelle forskelle mellem danskere og svenskere, og man bliver overrasket over hvor mange der egenligt er og hvor væsentlige de er i forhold til hvordan vi oplever "virkeligheden".

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Spändende Det lyder spändende. Der er en hel verden til forskel mellem Danskere og Svenskere. Der er både traditioner og tankegang. Forskel på hvad man kan og ikke kan. Og så lige alle de opfattelser vi har af "dem" og de af os.QUOTE=Tomcat;216082]Når i kommenterer hvor sygt eller ligegyldigt det hele er, så husk på at selv om vi "ligner" hinanden en del er der stadigvæk væsentlige kulturelle forskelle. Sidder netop selv lige for øjeblikket og skriver en opgave om kulturelle forskelle mellem danskere og svenskere, og man bliver overrasket over hvor mange der egenligt er og hvor væsentlige de er i forhold til hvordan vi oplever "virkeligheden".

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det lyder spändende. Der er en hel verden til forskel mellem Danskere og Svenskere. Der er både traditioner og tankegang. Forskel på hvad man kan og ikke kan. Og så lige alle de opfattelser vi har af "dem" og de af os.
Helt enig, det kunne være interessant læsning når... :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Der er en hel verden til forskel mellem Danskere og Svenskere. Der er både traditioner og tankegang. Forskel på hvad man kan og ikke kan. Og så lige alle de opfattelser vi har af "dem" og de af os.
Men når danskere og svenskere sidder sammen og der også findes kinesere, er forskellene pludseligt ikke så store...:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men når danskere og svenskere sidder sammen og der også findes kinesere' date=' er forskellene pludseligt ikke så store...:)[/quote'] Det har du ret i. Du kan se en nærmere sammenligning om de kulturelle forskelligheder i Geert Hofstede's kulturelle dimensioner. Han har prøvet at kvantificere begrebet kultur i et internationalt sammenhæng.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja' date=' helt rigtigt, det er ligesom jyder/fynboer/sjællændere/bornholmere/skåninger, sproget binder os sammen selvom dialekterne nogen gange kan være svære[/quote']Jeg mener nu ikke sprogforskelle! Det er jo en temmeligt indlysende at der kan opstå problemer hvis man ikke kan kommunikere, men ovenstående var nu et eksempel fra min hverdag, hvor alle er svensktalende uanset etnicitet og det er lidt sjovt at iagtage hvilke forskelle og ligheder der er mellem visse nationer, når hver især er opvokset i forskellige lande:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites