Jump to content
Casper Mortensen

Salg af bostadsrättlägenhet med tab

Recommended Posts

Hej sunddebattere!!! Jeg er virkelig i vilrede. Jeg har købt en lejlighed for ca. 2½ år siden, hvor markedet toppede, og det er nu lykkes mig, at sælge min lejlighed, men med et tab. Mit spørgsmål er så, at jeg er bekendt med, at når man sælger en lejlighed i Sverige med en gevinst bliver man beskattet heraf såfremt man ikke køber en ny lejlighed i Sverige. Men hvis situationen er omvendt, og man sælger med et tab kan man så trække noget fra på ens selvangivelse? Jeg har fået forskellige svar på dette spørgsmål, hvorfor jeg tænkte at der var nogle kloge sunddebattere der ligger inde med viden på området? For at komplicerer hele problemstillingen lidt, så har jeg købt lejligheden sammen med en anden (vi ejer ½-del hver), som allerede er flyttet tilbage til DK. Jeg er selv stadig bosiddende i Sverige. Men kan vedkommende som er flyttet tilbage til DK trække noget fra? Jeg håber virkelig på Jeres hjælp :) Med venlige hilsner /Casper

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Jeg er mongol i forhold til skat - men på skatteverket har de en liste over besvarede spørgsmål og der har de bl.a. svaret: Försäljning av privatbostad - Bostadsrätt Jag har sålt min privatbostadsrätt med förlust. Kan jag göra avdrag för förlusten? Om du har sålt din bostadsrätt med förlust, och bostadsrätten är en privatbostadsrätt får du dra av halva förlusten. Du kan bara göra avdraget det år du har haft förlusten. Den avdragsgilla delen av förlusten drar du av från vinster och andra inkomster som du tar upp i kapital. Skulle förlusten vara större än vinsterna och inkomsterna får du ett underskott i kapital. På underskott upp till 100 000 kr får du skattereduktion med 30 procent. Överstiger underskottet 100 000 kr får du skattereduktion med 30 000 kr plus 21 procent på den del av underskottet som överstiger 100 000 kr. Skulle du inte kunna utnyttja hela skattereduktionen det år du har haft förlusten kan du inte spara den till ett kommande år. Der findes også brochure SKV 321, hvor der bl.a. er følgende beregning: Förlust Du får skattereduktion med 15 %* av förlusten ( halva förlusten får dras av och procentsatsen för skattereduktion är 30* ). Exempel: Förlusten är 50 000 kr och skattereduktionen blir då 7 500 kr ( 50 000 kr x 50 % x 30 % ). Du får alltså tillbaka 15 % av förlusten*. Sådan som jeg læser brochuren skal man have indtægter i SE for at modregne tabet - men som sagt er jeg skatte-mongol.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med hvis man har solgt sin bostadsrättlägenhet med tab (arbejder i DK) samt at man har scorret kassen ved salg af sine aktier... F.eks. Har solgt bostadsrättlägenhet med tab på 150.000 sek. samt har genvist på aktier 150.000 sek. Betyder det at jeg ikke kan trække noget fra på min selvangivelse (bolig tab) men jeg skal heller ikke betale gevinsten ved salg af mine aktier = 0 skat i SE? eller hvad?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites