Jump to content
M&T

Italiensk købmand? (type 00-mel)

Recommended Posts

Hej! Nej, kender heller ikke nogen italiensk købmand, men alternativt kan du måske bruge en anden mel som efterhånden findes i det fleste store Coop og Ica Maxi - den kaldes Manitoba Cream, og er udviklet sammen med konditormester Jan Hedh. Den har næsten samme protein mængde som 00 - hvis det er derfor du leder efter den.... Man kan bage noget helt fantastisk af den type mel :) TNI

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder spændende. Jeg har set at de fleste steder har noget de kalder "Vetemjöl special" som også skulle være godt til at bage brød med. Men jeg ved ikke om det ligner type 00 mel

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Mjaaa.... Iflg div konditorer så er indeholdet af proteiner i "Vetemjöl special" ikke specielt meget højere end i almindelig dødelig mel, og det store problem er at jorden hvor det almindelige hvede vokser er lidt for udpint til at få egenskaberne frem som findes i både Manitoba Cream og Tipo 00. Men prøv det, man bliver overrasket over forskellen når man har bagt samme slags brød i almindelig og speciel mel.... TNI

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Manitoba, er en hvedemelstype som indholder et stort indhold af gluten. Det betyder at melet har en god, naturlig hæve evne... dobbelt 0 -(00 mel) har jeg endnu ikke set i sverige... men netto i Danmark, er begyndt at forhandle ganske udemærket, type-00 mel samt fint malet durum mel... til pasta, pizza, bondebrød etc.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites