larscph 18 Anmeld indhold Skrevet April 10, 2010 Jeg er kommet overens med dels min ex (og derefter ikke mindst banken om finansieringen - søde, seriøse og til at have med at gøre er de altså hos Nordea :th2:) om at jeg overtager de 50% af huset som hun ejer. For at få det på plads skal jeg bruge en der kan hjælpe med en såkaldt "bodelningshandling" og hvad der ellers måtte være af nødvendigt papirarbejde i den forbindelse. Det bør ikke være raketvidenskab, men det skal selvfølgelig gøres så det er juridisk korrekt. Er der nogen der kan anbefale en der kan hjælpe med det eller eventuelt selv har de nødvendige kompetencer? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Storken 10 Anmeld indhold Besvaret April 10, 2010 Jeg var selv igennem det samme for ca et halvt år siden, og fandt en formular på nettet som jeg kunne tilpasse til min situation (kan desværre ikke huske navnet på siden). Søgte bare på Bodelningsavtal på nettet. Selve bodelningsavtalen skulle sendes til Inskrivningen i Hässleholm med begges underskrift, sammen med din ansøgning om lagfart (skøde). De var lidt tunge at danse med, da jeg ringede og spurgte dem om hvilke oplysninger de skulle have, men jeg fandt da ud af det, så hvis der er noget du er i tvivl om, så får du ikke noget hjælp af dem, men du kan da bare sige til her... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret April 28, 2010 Tak for dit input. Jeg har fundet en "bodelingsavtal for sambor" som ser ganske komplet ud (her: http://www.mallar.biz/vardagsjuridik/partnerskap/mall-bodelningsavtal-sambor/) Hvis jeg så læser lidt på Lantmäteriet's webside skal jeg så blot udfylde en ansøgning om lagfart og indsende den til inskrivningen sammen med den originale bodelingsavtal. (her: http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_FaqList.aspx?id=15368) Det eneste jeg er lidt i tvivl om er om bodelingsavtalen skal registeres noget andet sted for at den kan "bruges" til at ansøge om lagfart - eller skal den blot fremsendes i original til Lantmeteriet? Den omhandler udelukkende hvordan vi indbyrdes afregner huset og de fælles lån vi har i huset. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret April 28, 2010 Én ting til - hvad koster det samlet... Jeg syntes ikke Lantmeteriets side er helt klar i det. Et lille regneeksempel for nemheds skyld: Husets værdi: 2.000.000 sek Belåning: 1.500.000 sek Vi ejer 50% hver, dvs jeg ejer i dag for 1.000.000 sek hus og skylder 750.000 sek. Jeg overtager de 50% jeg ikke ejer i dag af både lån og hus. Det vil sige jeg overtager 1.000.000 sek hus og 750.000 sek gæld. Jeg skal så have udfærdiget lagfart på at jeg ejer hele huset. Hvad koster det alt i alt? 1.5% af 1.000.000 sek...? Eller er der nogen krumspring at gøre når jeg samtidig overtager lånene - så der er jo ikke tale om at jeg netto får en 1.000.000 overdraget, i mit regneeksempel derimod 250.000 sek... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Storken 10 Anmeld indhold Besvaret April 28, 2010 Det lyder som om det jeres bodelingsavtale er meget lig den jeg lavede. Det jeg gjorde var bare at sende både bodelinsavtalet og ansøgningen om lagfart ind til Landmateriet. Efter 3-4 uger fik jeg bodelingsavtalet tilbage (godkendt) og et svar om at jeg nu var registreret som eneejer af huset. Det var det... Det eneste jeg stadig er lidt i tvivl om er ang ejendomsskat, for det er jeg ikke blevet opkrævet i år... Hmmm?!? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Storken 10 Anmeld indhold Besvaret April 28, 2010 Jeg betalte 850 sek (ell der omkring) og det var det eneste... Skrev bare i ansøgningen at jeg ansøgte om lagfart på huset med matrikel nr XXXX, MVH osv osv... I bodelingsavtalet skrev vi at jeg skulle have huset, og min ex havde fået XXX kr og at vi begge var tilfredse med det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Storken 10 Anmeld indhold Besvaret April 28, 2010 Ang lånet var det nødt til at blive lavet om da vi begge stod på det originale, men det ordnede banken jo for mig.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret April 28, 2010 Én ting til - hvad koster det samlet... Jeg syntes ikke Lantmeteriets side er helt klar i det. Et lille regneeksempel for nemheds skyld: Husets værdi: 2.000.000 sek Belåning: 1.500.000 sek Vi ejer 50% hver, dvs jeg ejer i dag for 1.000.000 sek hus og skylder 750.000 sek. Jeg overtager de 50% jeg ikke ejer i dag af både lån og hus. Det vil sige jeg overtager 1.000.000 sek hus og 750.000 sek gæld. Jeg skal så have udfærdiget lagfart på at jeg ejer hele huset. Hvad koster det alt i alt? 1.5% af 1.000.000 sek...? Eller er der nogen krumspring at gøre når jeg samtidig overtager lånene - så der er jo ikke tale om at jeg netto får en 1.000.000 overdraget, i mit regneeksempel derimod 250.000 sek... du skal jo kun betale lagfart på det beløb der ikke er pantebreve på nu, resten overtager du. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret April 28, 2010 Tak for svar begge to - meget brugbart... Og dejligt at det ikke kommer til at koste en formue!! :) Banklån er sådan set på plads og afventer bare bodelingsaftalen - som jeg skriver på i dette øjeblik... Det var bare ret rart at få afklaret at det var 850 og ikke 15.000+ sek jeg skulle hoste op med i stempelafgift for at overtage huset!!! Der er ikke tale om yderligere belåning så den skulle være i vinkel! :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Storken 10 Anmeld indhold Besvaret April 28, 2010 Jeg er ikke blevet præsenteret for flere regninger endnu, og det blev ordnet omkring nytår, så jeg satser kraftigt på at der ikke kommer mere... Hvor har du det med de 1,5% fra? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret April 28, 2010 Her: http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_ImTaxesPage.aspx?id=16002 Lagfartskostnad Kostnaden för lagfart beror på om du har köpt, ärvt eller fått en fastighet i gåva. Vid gåva och arv utgår normalt ingen stämpelskatt. Vid köp av fastighet betalas en expeditionsavgift på 825 kr samt en stämpelskatt. Skatten beräknas på det högsta egendomsvärdet (köpesumman alternativt taxeringsvärdet). För privatpersoner och bostadsrättsföreningar är stämpelskatten 1,5 %, för juridiska personer 3 %. Men du ville nok have fået regningen sammen med den på 825 hvis det var relevant.... Vil jeg tro! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Storken 10 Anmeld indhold Besvaret April 28, 2010 Det håber jeg da... :-S Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret May 31, 2010 Lige en opfølgning på den her for mit vedkommende - Nordea (hvor jeg har bolån mv) var såmænd så flinke at ordne det hele inklusive papirarbejdet vedrørende hvad der skulle fremsende til Lantmäteriet for at søge lagfart til mig. Vi anvendte bodelingsaftalen som jeg linker til længere oppe, skrev under i banken som så bevidnede den. Så alt i alt en ganske let og ukompliceret proces (når man altså bare er enige om hvordan opdelingen skal være!!). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Storken 10 Anmeld indhold Besvaret May 31, 2010 Godt at høre at det gik lige så nemt for dig...:o Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret June 16, 2010 Yes - og i dag ankom brevet fra Lantmäteriet sørme så.... :D Det kostede så lige en flaske champagne oven i de 825 sek..... ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites