Jump to content
kinmag

Dansker vil til Sverige

Recommended Posts

Hi! Jeg er en 20 årig dansker, der vil over øresund - og til den anledning har jeg nogle spørgsmål, som jeg vil sætte stor pris på, hvis nogle ville besvare :) . Jeg har søgt en del, men efter to dages læsning, er jeg lidt bekymret over at det meste jeg finder er 5-6 år gammelt, derfor spørg jeg nu, link til gamle indlæg er også fint hvis i er bedre til at finde rundt end jer ;-) :new: Jeg har et enkelts mandsvirksomhed, konsulent/webhosting/programmering/outsourcening etc. og vil gerne bo i Malmö - og hvad skal jeg så gøre? Jeg har forstået at jeg først og fremmest skal melde mig ind hos Skatteverket? Jeg vil leje en lejlighed til at starte med, skal den lejes før eller efter man har besøgt skatteverket? Tænker på om de SKAL have en adresse? Og vil svenske MKB leje til en dansker, hvis jeg endnu ikke har været på skatteverket? Skal jeg beholde min danske enkeltmandsvirksomhed? (Mine kunder er ligeglade med om det er et dansk eller svensk firma). Hvis ja, må den have adresse i Sverige? (Har set mange svar for og imod, men de er lidt gamle :( ) Skatten - er det så SE eller DK i mit tilfælde? Hvis jeg nu beholder mit danske enkeltmandsvirksomhed (som jeg helst vil pga regnskab/moms etc) kan jeg så give mig selv fri bil - som bliver en svensk indregistreret bil? Ved køb af svensk bil, er der så noget specielt jeg skal gøre? Fortæl endeligt!!! :D På forhånd ti-ti-ti tusinde tak! PS: Alle mine kunder er danske - lige nu :) PS(2): Hvordan er sverige??? :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej, Jeg har selv firma i dk (it-konsulent) 1. Behold dit firma i dk 2. Svensk firmabil kan ikke lade sig gøre. 3. Du betaler skat i dk. Udbytte beskattes i Sverige. Giver din virksomhed meget overskud, vil jeg anbefale et Aps. 4. Gør dig selv en stor tjeneste at lære svensk. Mvh. Mr. Kubik ------- Generelt er tendensen, at de unge som flytter på grund af lækker bil, flytter tilbage inden for et år.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej, Jeg har selv firma i dk (it-konsulent) 1. Behold dit firma i dk 2. Svensk firmabil kan ikke lade sig gøre. 3. Du betaler skat i dk. Udbytte beskattes i Sverige. Giver din virksomhed meget overskud, vil jeg anbefale et Aps. 4. Gør dig selv en stor tjeneste at lære svensk.
Hej! Tusind tak for dit svar. 1. forstået! ;-) 2. - kan jeg på nogen måde give mig selv fradrag for kørsel, såfrem en svensk firmabil ikke kan lade sig gøre? Hvor svært at det er drive et svensk firma kontra et dansk enkeltmands? Og er det muligt at give sig selv fri bil i et svensk selskab? 3. Ja, i know.. Men investere mit overskud i nye internet projekter, så jeg holder det på det minimale :) 4. Godt at vide! Må så igang ;) Kan allerede lidt svensk men nok ikke så meget som jeg tror, når det kommer til stykket !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej, Jeg har selv firma i dk (it-konsulent) 1. Behold dit firma i dk 2. Svensk firmabil kan ikke lade sig gøre. 3. Du betaler skat i dk. Udbytte beskattes i Sverige. Giver din virksomhed meget overskud, vil jeg anbefale et Aps. 4. Gør dig selv en stor tjeneste at lære svensk. Mvh. Mr. Kubik ------- Generelt er tendensen, at de unge som flytter på grund af lækker bil, flytter tilbage inden for et år.
Aaaaaaaah, ikke helt korrekt med firma bil... Du kan godt få svensk firmabil, du bliver bare beskattet af dens danske værdi... Ellers er vi enige :) TS, husk at har du stort set kun danske kunder giver det bare mere administrativt bøvl hvis du vælger et svenskt placeret firma da der som jeg husker det skal udfyldes diverse indrapporteringer til SKAT og EU omkring din handel henover grænsen...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Aaaaaaaah, ikke helt korrekt med firma bil... Du kan godt få svensk firmabil, du bliver bare beskattet af dens danske værdi... Ellers er vi enige :) TS, husk at har du stort set kun danske kunder giver det bare mere administrativt bøvl hvis du vælger et svenskt placeret firma da der som jeg husker det skal udfyldes diverse indrapporteringer til SKAT og EU omkring din handel henover grænsen...
Hej! Og endnu engang tak for svar! Jeg har i nattens løb tænkt, hvad nu hvis jeg beholder mit danske firma, og så starter et svensk, hvor jeg er ansat i det svenske, hvor jeg sender regninger fra det svenske til min danske enkeltmandsvirksomhed? Har ingen problemer i at finde en dansk adresse, hvor min enkeltmandsvirksomhed kan være.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej! Og endnu engang tak for svar! Jeg har i nattens løb tænkt, hvad nu hvis jeg beholder mit danske firma, og så starter et svensk, hvor jeg er ansat i det svenske, hvor jeg sender regninger fra det svenske til min danske enkeltmandsvirksomhed? Har ingen problemer i at finde en dansk adresse, hvor min enkeltmandsvirksomhed kan være.
I så fald hvis det kan lade sig gøre, kan jeg så give mig selv fri bil - til svensk beskatning?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg var dig ville jeg tage kontakt til Ernst & Youngs skatteafdeling i København (jeg anbefaler dem fordi jeg ved de er gode) - det koster en smule, men til gengæld får du et seriøst og velbegrundet svar på dine spørgsmål - og du er sikker på at du ikke pludselig "står med håret i postkassen"....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Den model har 2 faldgruber... 1. Du risikerer at skattemyndighederne i de respektive lande beslutter sig for at enten den ene eller anden virksomhed kun bliver brugt til gennem-fakturering og dit ansættelsforhold er forkert - med en skattebon til følge. 2. Da dit arbejde hovedsagligt vil blive udført i DK vil du også være skattepligtig i dette land, dvs. dansk skat. Men er du ansat i et svenskt firma, skal du også betale socialbidrag her... Så først dansk skat, derefter 30% i svensk socialbidrag... Det "nemmeste" for dig vil være at bibeholde dit danske firma på en dansk adresse og køre videre som altid...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
I så fald hvis det kan lade sig gøre' date=' kan jeg så give mig selv fri bil - til svensk beskatning?[/quote'] Indtil det bliver opdaget kan du... Som sagt, udfører du hoveddelen af dit arbejde i DK er du også skattepligtig her... Dvs. bilen skal også beskattes som følge af din skattepligtighed til DK...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Alle! Så blev min idé til virkelighed! Jeg har netop underskrevet en kontrakt på en skøn lejlighed i sverige!! :D Men nu er mit helt store spørgsmål, er hvordan jeg får "Mr. Kubik"'s rigtige gode råd til virkelighed.. :-) Jeg er imellemtiden fået købt en spritny dansk bil, tilbage i Maj (Ford Focus st TDI) - så flytter ikke pga bilen, men pga 24 årsreglen. Men hvad skal jeg gøre nu?!?! Jeg er ikke ansat i mit eget firma, da min indtægt er svingende. Nogle måneder tjener jeg 0 kr og har kun udgifter andre måneder tjener jeg måske 100.000 kr.+. Så her i Dk, plejer jeg blot at betale skat af mit overskud, indbetalt som restskat ved årets afslutning. Som første priotet skal jeg vel registere mig hos migrationsværket? Men skal jeg afmelde mig noget i Danmark? Og hvordan fortæller jeg hvem hvor jeg skal betale skat? Og hvordan :O ?? Håber nogle venlige kloge sjæle kan hjælpe mig lidt på vej! :D Mange glade hilsner fra Jannik :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Mere.. By the way! Jeg har forresten også startet et I/S med en ven, i et nyt spændende projekt! Det giver dog kun minus lige nu, men hvordan med det? Det giver penge i løbet af 1-2 mdr, vi er i en udviklingsfase, men har allerede solgt produktet til faktisk mange kunder :O Her i det selskab ejer jeg 50% :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Jannik, Hurtigste ting er at starte med at läse på www.oresunddirekt.com omkring hvordan du gör nu du er flyttet.. http://www.oresunddirekt.dk/Tools/Guides/Flytte.aspx Du skal ikke fortälle nogen hvor du vil betale skat.. For hvis du har et arbejde i DK ved siden af dit eget, ja så sker det automatisk der. Hvis du har et arbejde i Sverige ved siden af dit eget, ja så sker det af sig selv der. Det foregår egentlig på samme måde at du ved årets slut får en selvangivelse, faktisk får du jo så to nu, en fra hvert land. Deri vil der väre forudfyldt noget og resten skal du selv udfylde. Velkommen til Sverige :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Jannik, Hurtigste ting er at starte med at läse på www.oresunddirekt.com omkring hvordan du gör nu du er flyttet.. http://www.oresunddirekt.dk/Tools/Guides/Flytte.aspx Du skal ikke fortälle nogen hvor du vil betale skat.. For hvis du har et arbejde i DK ved siden af dit eget, ja så sker det automatisk der. Hvis du har et arbejde i Sverige ved siden af dit eget, ja så sker det af sig selv der. Det foregår egentlig på samme måde at du ved årets slut får en selvangivelse, faktisk får du jo så to nu, en fra hvert land. Deri vil der väre forudfyldt noget og resten skal du selv udfylde. Velkommen til Sverige :-)
Mange mange tak for dit svar :-) Problemet er jo bare at jeg ikke har et "arbejde" - men at jeg betaler skat af mit overskud i mine firmaer :O Gælder det samme der?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så länge du ikke er afhängig af a-kasse under året eller får statslig stötte på nogen anden måde.. Så ja.. Du skal betale din ATP, så er du stadig däkket af den danske sygesikring, og du betaler bare din skat som du har gjort ellers. Det er der ingen forskel på. Du registrerer bare nul kroner på din svenske indkomstdeklaration, og dit overskud i firmaet som du plejer på den danske.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites