Jump to content
Menace

Hjælp til køb af spejlreflekskamera - canon 450D, 500D, 550D eller ligende ?

Recommended Posts

Heps Jeg er ved at finde et spejlkamera da konen ønsker et..... Jeg er faldet på et prisleje på under 6000 kr for kamera/linse og har kigget på nogen canon-pakkeløsninger. Canon 450D, 500D, 550D inkl Canon EF-S 18-55mm IS objektiv til henholdvis 3600, 4800 og 5800, men er kommet i tvivl om det er det rigtige valg Har holdt et 450 og 500 i hånden og 500 føles plastic-agtigt i forhold til 450 (specs er dog bedre), men har endnu ikke holdt et 550 i hånden..... Vi har et sony HD-videokamera (udemærket 1920P) og et casio exilim til stillbilleder (det er dog for langsomt, men dejligt lille) Jeg tænker at man muligvis kunne udskifte muligvis begge Nogen der har en anbefaling, evt. noget nikon eller i den stil der ligger under 6000 og kører op med eller bedre end de nævnte modeller..... Jeg er ikke interesseret i olympus, det er simpelthen for grimt....:scared: Gider ikke købe brugt, da jeg vil have de 4 års forsikring mastercard giver ;-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor vil du have et spejlrefleks kamera ? Grunden til at jeg stiller dette spørgsmål er, så du kan finde det behov du har og vælge derefter. Så du må finde ud af hvad det er som er vigtigt for dig, og vælge ud fra de kriterier, skal det kunne noget specielt, er det udelukkende prisen, skal det bare se sejt ud... hvad er det du går efter. jeg ville af dem du lister her klart vælge et 550D, men det er også det der kommer nærmest mit 7D, som opfylder mine behov og min pengepung. Du skal huske at der kommer flere udgifter end et startkit med en 18-55 de fleste små lommekamera går længere op i zoom, så der kommer nok et behov for en zoom linse, eller en allround (18-270 eller tilsvarende), filtre flash mm........ så hvis man kender sit behov, er der mange penge og frustrationer at spare !!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit behov er at jeg skal kunne tage et ordentligt billed, gerne i lav belysning og have et ordentligt værktøj til det Jeg har også kigget lidt på sony alpha 550... Kameraet skal ikke være alt for plastic eller billigste model (hvor man kan mørke at det er alt for billigt, hvis i ved hvad jeg mener...)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mit behov er at jeg skal kunne tage et ordentligt billed, gerne i lav belysning og have et ordentligt værktøj til det Jeg har også kigget lidt på sony alpha 550... Kameraet skal ikke være alt for plastic eller billigste model (hvor man kan mørke at det er alt for billigt, hvis i ved hvad jeg mener...)
At tage billeder i lav belysningen har lige så meget med linse at gøre, ikke kun kameraet. du skal nok ned i f/ 1.2 f/1,4 for at tage billeder i meget dårligt lys.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
du skal nok ned i f/ 1.2 f/1' date='4 for at tage billeder i meget dårligt lys.[/quote']Nu kunne man jo også gå op i ISO :rolleyes: F/1,2-glas er hamrende dyre! F/1,4 er heller ikke billige. Til hjemme-brug er jeg sikker på et højere ISO-tal ikke gør det store. Så hellere bruge pengene på en ekstern flash. Gerne off-shoe.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er umuligt at sige hvad der er den rette løsning for dig... Hvis du skal tage billeder i lav belysning er der mange faktorer der spiller ind afstand er en meget vigtig en af slagsen, for den nok den ting der mest bestemmer hvor dyrt grejet skal være. Det stiller store krav til udstyr hvis afstanden til motivet er stor og belysningen er dårlig, og motivet bevæger sig.... så er det sjældent muligt med en flash, men kun med meget dyre objektiver. Men hvis det bare er en dårlig belyst fødselsdag, så er det til at løse med en flash. og lidt højere ISO. Har du nogen erfaringer med spejlrefleks kameraer ? Der er en del ting der er anderledes, man kan generelt kun bruge søgeren til at se hvad man skal tage billeder af, og altså ikke skærmen... Der er visse modeller der har liveview så man kan se motivet i skærmen, inden man tager billedet, men det er lidt langsommere da spejlet er åbent og derfor skal køre en ekstra cyklus, og der er visse programmer der ikke virker med den setting. Man skal gøre op med sig selv om man er typen der gider at slæbe på 2-3 kilo kamera som minimum. Et godt spejlrefleks er et fantastisk kamera, men det kræver at man sætter sig ind i tingene for at få de gode billeder. Hvis man ikke vil bruge tiden og pengene (det stopper ikke med kameraet) er Canon S90 et glimrende alternativ

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak alle for svar Jeg var ude igår i mediemarkt og de har godt nok et mekka af testkameraer og linser Tror jeg prøvede 30 forskellige spejlreflekskameraer og lige så mange linser Prøvede også nogen kompaktkameraer for at se om de var kommet op på niveau, men det er sku stadig et stykke......... olympus er stadig grimt :-) sony (minolta) er helt ok med features, men lidt plastikagtigt nikon har et for lille holdgreb (må være lavet til meget små japanere) så valget faldt på canons sortiment og et D550 Må indrømme at forskellen på 500 og 550 ikke er så stor, men skærmen på D550 ville konen have, så det blev det (og ISOen er x2) Prøvede D7ern og hvis jeg havde 12K til et kamera ville jeg nok købe det.. sygt at tage 8 billeder/sek Men de ca. 4 billeder/sek på D550 er også ok... næsten den eneste forskel på D7 og D550 jo..... og så er D7 større og tungere Har bestilt en startpakken med D550, 18-55 linse og 8gb SD kort så der er lidt at lege på :love2::love2::love2: Så har jeg en god baseline, så må andre linser og større blitz komme senere

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med dyret. Tip: Køb et stativ a.s.a.p. Især hvis du vil hygge med billeder i lav belysning, og ikke skal op i for høj ISO (og dermed støj i billedet). Evt. bare start med en lille Gorilla-pod, så du kan få kameraet sat stabilt. ...og så kan du ellers godt lukke op for pengekassen, hvis interessen fænger :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites