Jump to content
amin2010

Gravid og forvirret

Recommended Posts

Hej jeg håber der er nogen som kan hjælpe mig.jeg er gravid i 22 uge og arbejder i dk pt. men min ansættelseskontrakt udløber den 30 juni. yderligere har jeg samtidig ret til 8 ugers barsel før forventet fødsel derefter er jeg "arbejdsløs". hvor skal jeg henvende mig? skal jeg henvende mig til min danske akasse og bede om at blive flyttet til den svenske akasse og få barselsdagpenge derfra..og hvad med børnepenge kommer de automatisk?, det skal siges at jeg skal føde i dk. Håber der er nogen som har lidt erfaring eller kendskab til sådant et tilfælde. på forhånd tak

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Föde i DK Jeg har ikke styr på det med barselspengene. Men husk at du ikke er berettiget til läge og dermed födsel i Dk hvis du ikke arbejder der.

Hej jeg håber der er nogen som kan hjælpe mig.jeg er gravid i 22 uge og arbejder i dk pt. men min ansættelseskontrakt udløber den 30 juni. yderligere har jeg samtidig ret til 8 ugers barsel før forventet fødsel derefter er jeg "arbejdsløs". hvor skal jeg henvende mig? skal jeg henvende mig til min danske akasse og bede om at blive flyttet til den svenske akasse og få barselsdagpenge derfra..og hvad med børnepenge kommer de automatisk?, det skal siges at jeg skal føde i dk. Håber der er nogen som har lidt erfaring eller kendskab til sådant et tilfælde. på forhånd tak

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Til at starte med vil jeg da lige sige tillykke :) (er selv i uge 16) Jeg vil mene at du skal have det hele fra Sverige, da du ikke længere vil være tilknyttet DK, da du bliver arbejdsløs. Men hvis jeg ikke regner helt forkert så vil din første mdr på barsel, være fra dit nuværende job, da den vist påbegyndes i juni. Børnepenge skal du også have fra Sverige, men hvis din bedre halvdel arb. i DK så vil i en lille smule forhøjet derfra da satsen er højere i DK end i SE.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tusind tak for dit svar. Men har du nogen idé om jeg skal ansøge om børnepenge hos FK eller om det bare kommer automatisk. på forhånd tak
Jamen eftersom du vel bliver nød til at føde i Sverige så er mit bud at det sker automatisk, men ved det ikke..... Men hvis jeg var da ville jeg da starte med at tage fat i en læge her og komme ind i det svenske system.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Til at starte med vil jeg da lige sige tillykke :) (er selv i uge 16) Jeg vil mene at du skal have det hele fra Sverige, da du ikke længere vil være tilknyttet DK, da du bliver arbejdsløs. Men hvis jeg ikke regner helt forkert så vil din første mdr på barsel, være fra dit nuværende job, da den vist påbegyndes i juni. Børnepenge skal du også have fra Sverige, men hvis din bedre halvdel arb. i DK så vil i en lille smule forhøjet derfra da satsen er højere i DK end i SE.
Tillykke, tilllykke :) Altså, jeg kan ikke regne overhovedet, men jeg vil mene, at hvis du går på barsel, mens du er i et dansk ansættelsesforhold, så skal du have det hele fra Danmark, uanset om du ville blive arbejdsløs lige om lidt. Derfor vil jeg mene, at du skal have barselsdagpenge og børnepenge fra Danmark... Det letteste vil nok være at tale med din a-kasse eller ydelsesservice i København... :th2: Held og lykke med det hele!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg er også lidt i tvivl om, fra hvilket land du skal have barselsdagpenge. Mit umiddelbare bud vil dog være Sverige (i hvert fald efter fødslen), men det er bare mit uatoriserede bud. Tilmelding til FK får du hos barnmorskcentralen. Det er en blanket, som de delvist udfylder, mens du selv tilføjer egne oplysninger (bankkontonr., osv.). Hvis du bor i Malmö kan det være en god idé, at møde op på barnmorskemodtagningens i deres åbningstid (1 time eller to om ugen), for der er seriøst babyboom i byen, så det er nærmest umuligt at komme igennem i deres telefontid.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites