ATH 10 Anmeld indhold Besvaret March 30, 2010 jeg stoppet jo på arbejde her i januar da jeg fik den dom der har ikke kørt bil siden faktisk men d vil altså sige de har lavet en fejl eller hva ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Don A 10 Anmeld indhold Besvaret March 30, 2010 jeg stoppet jo på arbejde her i januar da jeg fik den dom der har ikke kørt bil siden faktisk men d vil altså sige de har lavet en fejl eller hva ? Jeg ville kontakte politiet og høre hvad som gælder uden at nævne sin egen sag til dem. De er de eneste der kan give det helt rigtige svar.- Men da jeg fik mit taget og skulle til ny køreprøve fik jeg brev hvor det stod i. Og hvilken dato det skulle være gjort inden før de ville tage det fra mig. Men der boet jeg også i DK. Men mon ikke de også skriver det i dit brev ?? hvilken dato du skal genehverv det inde, Om det så er gyldig nu du bor i SE, syntes jeg du skal spørge dem om.. Men det er bare min mening Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret March 30, 2010 6 Månder må da udløse ny køreprøve og teori ik??? eller mig der er helt galt på den.. men det slipper man så også for eller?? Du har tydeligvis ikke låst hele tråden:/ Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret March 30, 2010 jeg stoppet jo på arbejde her i januar da jeg fik den dom der har ikke kørt bil siden faktisk... Du kan ganske roligt fortsætte din kørsel - du har jo et kørekort og gør derved intet ulovligt :) (OG som Thomas skriver, har Don A næppe læst hele tråden) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
michael k 10 Anmeld indhold Besvaret March 30, 2010 Du har tydeligvis ikke låst hele tråden:/ nej det har han ikke rettigheder til :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ATH 10 Anmeld indhold Besvaret March 30, 2010 jeg har kortet ja men hvis jeg sku blive stoppet tror du så ikke jeg får de der 5000 kr i bøde man får når man køre uden ? d er vel registreret hos dem at jeg har fået d frataget men du mener altså de har lavet en fejl og at de ikke har lov til at tage mit kort ??? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Don A 10 Anmeld indhold Besvaret March 30, 2010 nej det har han ikke rettigheder til :) hehe har faktis læst hele tråden. og derfor er det hermed besluttet at jeg går i seng. ses Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret March 30, 2010 jeg har kortet ja men hvis jeg sku blive stoppet tror du så ikke jeg får de der 5000 kr i bøde man får når man køre uden ? d er vel registreret hos dem at jeg har fået d frataget men du mener altså de har lavet en fejl og at de ikke har lov til at tage mit kort ? De har ikke taget dit kort - du har det jo stadig. Hvordan skulle du så kunne få en bøde for at køre uden kørekort ?? En dansker bosat i Sverige kan ikke umidelbart miste sit danske kørekort. Nogle siger, at en dansker (bosat i S) kan få køreforbud i DK, men jeg mangler stadig at få bevis for, at dette ÉR sket for en dansker bosat i Sverige... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ATH 10 Anmeld indhold Besvaret March 30, 2010 men d er jo nok reg. i deres system det må det da være siden jag har mistet det på papir, men lyder da til de har lavet en fejl med det du siger er helt forvirret... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jacobe 10 Anmeld indhold Besvaret March 30, 2010 FFS, mand... hvis du er forvirret, så gå i seng, og ring til Færdselspolitiet i morgen tidlig :) Tråden her ansporer jo nærmest folk til at køre som det passer dem i Danmark, fordi du ikke kan få taget kortet alligevel. Ikke særligt heldigt, IMO. Jeg har selv erhverskørekort, men har dog ikke brugt det til noget i to år. Jeg ville dog aldrig være så dum at sætte det på spil, hvis det var mit levebrød. Jeg håber da for dig at du kan fortsætte dit job, men at du har lært lektien. Held og lykke med det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret March 31, 2010 Bottom line: ring til Politiet i DK og få kastet lys over sagen! I min optik: Ja, du har et kørekort der er ugyldigt i DK, indtil du kommer op til ny prøve. Eftersom du ikke kan dette, da du bor i Sverige, så er det svært at generhverve den juridiske ret til at føre motorkøretøj = Catch 22. Jeg siger det igen: ring til Politiet! Få dem til at skære det ud i pap for dig, så du er bombesikker på din situation. I dette tilfælde er vi ude i for mange gætterier - og det kaster ikke noget godt af sig. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ATH 10 Anmeld indhold Besvaret April 6, 2010 Når fik lige talt med kørekort kontoret (toftegårdsplads) De siger til mig at jeg ikke kan generhverve i dk når jeg ikke bor her, men jeg har lov til at køre i sverige da jeg bor der og d er også grunden til at de ikke har taget selve ´pappet` fra mig. så vil jeg så gerne høre om der er nogle der kender til generhverv i malmø eller hvordan d ser ud med at bytte mit danske til svenske ?? De siger også at den ubetingede frakendelse først bliver fjernet når jeg kan dokumentere at jeg har bestået en teori og køreprøve i sverige... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
RS6 10 Anmeld indhold Besvaret April 6, 2010 Når fik lige talt med kørekort kontoret (toftegårdsplads) De siger til mig at jeg ikke kan generhverve i dk når jeg ikke bor her, men jeg har lov til at køre i sverige da jeg bor der og d er også grunden til at de ikke har taget selve ´pappet` fra mig. så vil jeg så gerne høre om der er nogle der kender til generhverv i malmø eller hvordan d ser ud med at bytte mit danske til svenske ?? De siger også at den ubetingede frakendelse først bliver fjernet når jeg kan dokumentere at jeg har bestået en teori og køreprøve i sverige... Vil tro du bare kan få det byttet til et svensk, og hvordan skulle en betjent stående på en mørk landevej vide at du har køreforbud i DK?! Jo, der er selvfølgelig en risiko for at de kører et "navne check" på dig for at se om du er efterlyst, men tror at risikoen er minimal....KØR PÆNT!!! Når man kan blive stopper 134 gange uden kørekort, og flere gange med en kæp i øret, som der jo er danske bilister der gør, kan jeg ikke forestille mig at det skulle være et problem at du har et "gammelt" køreforbud i DK..... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret April 6, 2010 Når fik lige talt med kørekort kontoret (toftegårdsplads) De siger til mig at jeg ikke kan generhverve i dk når jeg ikke bor her, men jeg har lov til at køre i sverige da jeg bor der og d er også grunden til at de ikke har taget selve ´pappet` fra mig. så vil jeg så gerne høre om der er nogle der kender til generhverv i malmø eller hvordan d ser ud med at bytte mit danske til svenske ?? De siger også at den ubetingede frakendelse først bliver fjernet når jeg kan dokumentere at jeg har bestået en teori og køreprøve i sverige... Dén forklaring tror jeg simpelthen ikke på Og det matcher heller ikke det tilfælde, jeg som nævnt kender til. Der kommer straffen til "udbetaling" i det øjeblik, vedkommende flyttede til DK igen. Igen må jeg spørge: "Er der nogen dansker, der bor i Sverige, som har et skriftligt bevis på at have fået køreforbud i DK"? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ATH 10 Anmeld indhold Besvaret April 6, 2010 kvalm jeg har jo en domsagsigelse herhjemme hvor der står følgende. Tiltalte mit fulde navn straffes med en bøde på 7500 kr. forvandlingsstraffen for bøden er fængsel i 10 dage. Retten til at føre motordrevet køretøj, hvortil der kræves kørekort, frakendes tiltalte for et tidsrum af 6 måneder fra endelig dom. så er det ik et skriftligt bevis ??? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret April 6, 2010 domsagsigelse: Tiltalte mit fulde navn straffes med en bøde på 7500 kr. Forvandlingsstraffen for bøden er fængsel i 10 dage. Retten til at føre motordrevet køretøj, hvortil der kræves kørekort, frakendes tiltalte for et tidsrum af 6 måneder fra endelig dom. Så er det ik et skriftligt bevis ? Kun hvis de har forbudt dig at køre i DK - og dét læser jeg ikke nogen steder? Måske du mener med din formulering, at de har sagt, at du kan køre i Sverige (samt resten af verden) undtaget DK? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ATH 10 Anmeld indhold Besvaret April 6, 2010 Hvis der står sådan her: Retten til at føre motordrevet køretøj, hvortil der kræves kørekort, frakendes tiltalte for et tidsrum af 6 måneder fra endelig dom. Har de så ik forbudt mig at køre i dk ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret April 6, 2010 Hvis der står sådan her: Retten til at føre motordrevet køretøj, hvortil der kræves kørekort, frakendes tiltalte for et tidsrum af 6 måneder fra endelig dom. Har de så ik forbudt mig at køre i dk ? Så burde formuleringen være tilknyttet "i DK" IMO - du har jo lov at køre i resten af verden, har de sagt til dig. Ikke sandt? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ATH 10 Anmeld indhold Besvaret April 6, 2010 De sagde i hvert fald jeg har lov til at køre i sverige hmmm.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mammut 10 Anmeld indhold Besvaret April 6, 2010 Dansk dom gælder i Danmark Så burde formuleringen være tilknyttet "i DK" IMO - du har jo lov at køre i resten af verden' date=' har de sagt til dig. Ikke sandt?[/quote'] En dansk domstol kan vel kun dømme i Danmark. Så en dansk dom gælder vel kun i Danmark. /Mammut Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret April 6, 2010 En dansk domstol kan vel kun dømme i Danmark. Så en dansk dom gælder vel kun i Danmark. Jo jo...men det er også et dansk kørekort. Jeg er også interesseret i en jurists tolkning af en sådan dom, da der jo, tilsyneladende, er en masse spørgsmål der rejser sig, hvis personen med det danske kørekort ikke er bosat i Danmark længere. Men det rører ikke ved det faktum, at førerretten til motorkøretøj ikke længere er gældende i Danmark. At generhvervelsen så er umulig, eftersom dette skal ske i DK, qua dansk kørekort, er jo et hul i lovgivningen. Men igen, som skrevet tidligere, så bør nogen få det slået fast på skrift - via domstol eller myndighed. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret April 6, 2010 Jeg er også interesseret i en jurists tolkning af en sådan dom, da der jo, tilsyneladende, er en masse spørgsmål der rejser sig, hvis personen med det danske kørekort ikke er bosat i Danmark længere. Men igen, som skrevet tidligere, så bør nogen få det slået fast på skrift - via domstol eller myndighed. Jep, besked pr. tlf. er værdiløst, idet usikkerheden vedr. lov og praksis er herskende i den etat - ved jeg fra min kammerat, som er politibetjent :) Og et tidligere eksempel her på debatten viser på samme måde, at politiet ikke altid agerer ret i denne her slags sager ! (danskeren bosat i S fik inddraget sit danske kørekort af dansk politi og fik det ikke udleveret igen) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret April 9, 2010 Opfrisket igennem anden tråd, så synes jeg et nyt lys er kastet over nogle af spørgsmålene i denne tråd. http://www.korkortsportalen.se/jag-har-korkort/utlandska-korkort/ : För att ett körkort från en EES-stat ska gälla i Sverige krävs att: körkortet är giltigt i det land där det har utfärdats, körkortet inte har bytts ut mot ett svenskt körkort innehavaren inte också har ett svenskt körkort som är omhändertaget eller återkallat. Eftersom kortet er belagt med køreforbud (og teoretisk "inddraget") i udstedelses-landet, så må det også betragtes som værende ugyldigt i Sverige. http://www.korkortsportalen.se/jag-har-korkort/utlandska-korkort/ogiltigt-utlandskt-korkort/ : Transportstyrelsen kan förklara ett utländskt körkort ogiltigt i Sverige under en viss tid av samma anledningar som ett svenskt körkort kan återkallas. Polisen kan ta hand om ett utländskt körkort på samma sätt som ett svenskt körkort. Ovenstående behøver vist ingen nærmere uddybning. Der er dog stadig lidt afvigelser i.f.t. OP's situation - og derfor er det stadig på sin plads at få det sort på hvidt fra dansk side. Nogle ville måske tage chancen og trække det hele i langdrag, og spille "det-vidste-jeg-ikke-Hr-Betjent"-kortet, skulle det komme dertil. Men det trækker jo ikke fra i dét faktum, at kortet er inddraget af en grund, og vedkommende derfor bør holde sig fra at føre motorkøretøj i benævnte periode. Både for sin egen skyld - men så sandelig også for sine medtrafikanters skyld. Altsammen set i praktikkens og almenhedens helikopter-optik - omend nogle jo nok vil sigte mod de moralske fødder. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Pede 10 Anmeld indhold Besvaret April 9, 2010 Nogle ville måske tage chancen og trække det hele i langdrag' date=' og spille "det-vidste-jeg-ikke-Hr-Betjent"-kortet, skulle det komme dertil. Men det trækker jo ikke fra i dét faktum, at kortet er inddraget af en grund, og vedkommende derfor bør holde sig fra at føre motorkøretøj i benævnte periode. Både for sin egen skyld - men så sandelig også for sine medtrafikanters skyld[/quote'] Som en betjent sagde forleden dag da han bestilte en bortkørsel af en ulovligt parkeret varevogn her på Slotsholmen så findes der ingen undskyldning for ikke at kende loven. Hvis man tilmeld spiller dum og forsøger at køre selvom kortet er inddraget tror jeg sku de fleste betjente vil blive mere knotne end blødsødne. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret April 9, 2010 Som en betjent sagde forleden dag da han bestilte en bortkørsel af en ulovligt parkeret varevogn her på Slotsholmen så findes der ingen undskyldning for ikke at kende loven. Hvis man tilmeld spiller dum og forsøger at køre selvom kortet er inddraget tror jeg sku de fleste betjente vil blive mere knotne end blødsødne.+1 til manden med skiltet Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites