Jump to content
larsk

Sommerdæk - hvor er det billigst/bedst?

Recommended Posts

Men jeg tror du misser et vigtigt punkt her. De samme dæk kan være meget forskellige i forskellige størrelser. De 2 link du har viser hhv 17 og 19 tommers dæk' date=' og det kan sagtens forklare forskellen.[/quote'] Lars, læs lige den indledende tekst i EVOs test en gang til. :tongue2: Hvilket er præcis, hvad jeg gør: 2010 EVO FWD Tyre Test: "In this tyre test EVO have used a Renaultsport Megane 250 Cup wearing massive 235/35 r19 tyres to test 9 ultra high performance / max performance tyres." 2010 Sport Auto Ultra High Performance Tyre Test: "Mix eleven 235/35 r19 ultra high performance summer tyres, one 300bhp Ford Focus RS and a large dose of German attention for detail and you end up with one awesome tyre test!"

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Og her er endnu en test, der inkluderer samme Goodyear-dæk og igen i samme størrelse. Denne gang er placeringen midt i feltet (en 4. plads): http://www.tyrereviews.co.uk/Article/2011-Autoreview-Max-Performance-Summer-Tyre-Test.htm Som sagt, så er jeg nået den til konklusion, at alle disse populære dæktest - for mig personligt i hvert fald - ikke kan bruges til en helt masse, når det selvsamme dæk kan score SÅ forskelligt i tests, der grundlæggende burde være nogenlunde ens. Grundlæggende går man nok ikke galt i byen, hvis man blot vælger ét af dem (ud fra egne præferencer: wet handling vs dry handling vs noise vs price vs etc), og derefter gør sig sine egne konklusioner. Er man ikke tilfreds, bevæger man sig blot videre til et andet dæk og prøver lykken, når behovet for nye dæk atter kommer...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Lars' date=' læs lige den indledende tekst i EVOs test en gang til. :tongue2:[/quote'] Sorry :sad: læste bare dette :" The first test, published in July concentrated on a RWD MX5 running 205/45 17 tyres " Speedreader me :surprise:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Så forstår jeg slet ikke hvorfor du har valgt Vredestein....??

Lars, læs lige den indledende tekst i EVOs test en gang til. :tongue2: Hvilket er præcis, hvad jeg gør: 2010 EVO FWD Tyre Test: "In this tyre test EVO have used a Renaultsport Megane 250 Cup wearing massive 235/35 r19 tyres to test 9 ultra high performance / max performance tyres." 2010 Sport Auto Ultra High Performance Tyre Test: "Mix eleven 235/35 r19 ultra high performance summer tyres, one 300bhp Ford Focus RS and a large dose of German attention for detail and you end up with one awesome tyre test!"

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
I den størrelse og på din bil endte de som nr 9 i 2010 Sport Auto Ultra High Performance Tyre Test....
For det første er den testede størrelse slet ikke aktuel for mig (jeg kører som bekendt meget snart 265/35/18), og dernæst har Sessanta såmænd fået 1. placeringer i andre store dæktest (bl.a. en EVO test), men når dette så er sagt, så tillader jeg mig lige at gentage mig selv: "Som sagt, så er jeg nået den til konklusion, at alle disse populære dæktest - for mig personligt i hvert fald - ikke kan bruges til en helt masse, når det selvsamme dæk kan score SÅ forskelligt i tests, der grundlæggende burde være nogenlunde ens." Mit valg er faldet på Sessanta først og fremmest pga. feedback fra adskillige FRS-ejere på focusrsoc.com. Og det er ikke kun på focusrsoc.com, at dækket får rigtigt positive ord med på vejen. Generelt lovpriser performance-entusiaster Sessanta (med enkelte undtagelser - sådan er det jo altid), hvis du kigger omrundt på nettet...
Hankook S1 Evo kom ind som nr 3. Det har jeg til gengæld kun lovprisende ord tilovers for.
Ja, og det er der sikkert også andre der har. Til gengæld skriver Lars følgende: "de er meget stille og lækre at køre på, men ikke helt skarpe i vådt føre, hvor jeg let uderstyrer og skrider hen over forhjulene i skarpe sving med våde vejbaner."

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Fint nok at en Quattro-kører anbefaler dæk til en FWD-ditto - men oplevelserne med disse må, alt andet lige, blive ret så forskellige, mekanikken taget i betragtning. Så jeg læser jeres fine lille ping-pong som noget af en æble/pære-diskussion.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Nu var mit udsagn sådan set baseret på den test med en Focus RS i 235/35/19.... Jeg har valgt mine de nye. :)

Fint nok at en Quattro-kører anbefaler dæk til en FWD-ditto - men oplevelserne med disse må' date=' alt andet lige, blive ret så forskellige, mekanikken taget i betragtning. Så jeg læser jeres fine lille ping-pong som noget af en æble/pære-diskussion.[/quote']

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Nu var mit udsagn sådan set baseret på den test med en Focus RS i 235/35/19....
Nej, du tilføjede lovprisende ord til testens resultat. Ihvertfald når man læser dit indlæg.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ja til Hankook S1 Evo....Som kom ind som nr 3. Har jo intet med Vredestein at gøre som kom ind som nr 9.... Jeg kunne snildt købe S1'ere igen uden tøven for det er et rigtigt godt dæk. Jeg har ikke set de understyrende tendenser som Lars snakker om, men det var også i 255/30/20 som jeg brugte. Vredestein : http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=54607614.100.32386&typ=R-147186&ranzahl=4&Breite=265&Quer=35&Felge=18&Speed=W&weiter=0&kategorie=6&Ang_pro_Seite=15&Transport=P&dsco=100&sowigan=So Der får det nogenlunde karakterer i 3 forskellige magasiner. Pirelli Pzero: http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=54607614.100.32386&typ=R-185677&ranzahl=4&Breite=265&Quer=35&Felge=18&Speed=W&weiter=0&kategorie=6&Ang_pro_Seite=15&Transport=P&dsco=100&sowigan=So Samme karakter i reifentest.com men væsentligt højere scorende i de 2 andre. Hankook: http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=54607614.100.32386&typ=R-119408&ranzahl=4&Breite=265&Quer=35&Felge=18&Speed=W&weiter=30&kategorie=6&Ang_pro_Seite=15&Transport=P&dsco=100&sowigan=So Jeg leder bare efter den røde tråd her og responderer på at testen er udført med hans egen bil. Vinderen http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=54607614.100.32386&typ=D-112792&ranzahl=4&Breite=265&Quer=35&Felge=18&Speed=W&weiter=30&kategorie=6&Ang_pro_Seite=15&sort_by=preis&Transport=P&dsco=100&sowigan=So bliver trukket ret meget ned af et meget negativt resultat på sne. Men ellers scorer det særdeles højt. Igen en rød tråd fra flere dæktest... Så mine lovprisende ord er jo sådan set godt understøttede uanset om jeg kører med 4WD eller ej. :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ja til Hankook S1 Evo....Som kom ind som nr 3. Har jo intet med Vredestein at gøre som kom ind som nr 9.... Jeg kunne snildt købe S1'ere igen uden tøven for det er et rigtigt godt dæk. Jeg har ikke set de understyrende tendenser som Lars snakker om, men det var også i 255/30/20 som jeg brugte. Vredestein : http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=54607614.100.32386&typ=R-147186&ranzahl=4&Breite=265&Quer=35&Felge=18&Speed=W&weiter=0&kategorie=6&Ang_pro_Seite=15&Transport=P&dsco=100&sowigan=So Der får det nogenlunde karakterer i 3 forskellige magasiner. Pirelli Pzero: http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=54607614.100.32386&typ=R-185677&ranzahl=4&Breite=265&Quer=35&Felge=18&Speed=W&weiter=0&kategorie=6&Ang_pro_Seite=15&Transport=P&dsco=100&sowigan=So Samme karakter i reifentest.com men væsentligt højere scorende i de 2 andre. Hankook: http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=54607614.100.32386&typ=R-119408&ranzahl=4&Breite=265&Quer=35&Felge=18&Speed=W&weiter=30&kategorie=6&Ang_pro_Seite=15&Transport=P&dsco=100&sowigan=So Jeg leder bare efter den røde tråd her og responderer på at testen er udført med hans egen bil. Vinderen http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=54607614.100.32386&typ=D-112792&ranzahl=4&Breite=265&Quer=35&Felge=18&Speed=W&weiter=30&kategorie=6&Ang_pro_Seite=15&sort_by=preis&Transport=P&dsco=100&sowigan=So bliver trukket ret meget ned af et meget negativt resultat på sne. Men ellers scorer det særdeles højt. Igen en rød tråd fra flere dæktest... Så mine lovprisende ord er jo sådan set godt understøttede uanset om jeg kører med 4WD eller ej. :)
Uden at jeg har tid til at kigge dine argumenter igennem, så er det rart at se dig underbygge dine udtalelser. Det andet er for nemt ;) Hvad er kraftfordelingen for/bag på din RS'er? 40-60?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
I EVOs seneste FWD-test ligger S001 og roder nede på en 7. plads, og S1 Evo følger efter på en 8. plads. Tilsvarende tildeles S001 igen en 7. plads i en test fra Auto Zeitung. Hvor er den røde tråd, siger du?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Den er her fra Auto Zeitung Frederik.... http://www.autozeitung.de/zubehoer/reifen-test-neun-ultra-high-performance-sommerreifen-im-format-23540-r-18 1: Pirelli 2: Conti SPC3 3: Delt imellem Hankook S1 og S001. Hankook var den hurtigste i regnvejr og langsomst i tørvejr. 9: Og sidst Vredestein..... Skal du bruge flere røde tråde? :D

I EVOs seneste FWD-test ligger S001 og roder nede på en 7. plads' date=' og S1 Evo følger efter på en 8. plads. Tilsvarende tildeles S001 igen en 7. plads i en test fra Auto Zeitung. Hvor er den røde tråd, siger du?[/quote']

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hermed en omfattende test, hvor Sessanta ligger rigtigt pænt: http://www.tyrereviews.co.uk/Article/2007-evo-tyre-test.htm

The Car: VW Golf GTI MK5 The Track: Bridgestone European Proving Ground - Rome Tyre Size: 225/45 R17 Y Anyways very quick summary: Tyres tested: 1. Bridgestone Potenza RE050-A 2. Continental Contisport Contact 3 3. Dunlop Sport Maxx 4. Goodyear Eagle F1 Assymmetric 5. Kumho Ecsta STP KU31 6. Michelin Pilot Sport 2 PS2 7. Pirelli PZERO Nero 8. Vredestein ULTRAC SESSANTA 9. Yokohama S.DRIVE Wet Handling: Lap Times: 1. Goodyear Eagle F1 Assymmetric - 100% 2. Vredestein ULTRAC SESSANTA - 99.05% 3. Continental Contisport Contact 3 - 98.38% Lateral G: 1. Goodyear Eagle F1 Assymmetric - 100% 2. Vredestein ULTRAC SESSANTA - 97.85% 3. Continental Contisport Contact 3 - 97.34% Subjective: 1. Vredestein ULTRAC SESSANTA - 100% 2. Goodyear Eagle F1 Assymmetric - 96.15% 3. Continental Contisport Contact 3 - 94.23% Aqua-Planing: Straight Line: 1. Dunlop Sport Maxx - 100% 2. Bridgestone Potenza RE050-A - 98.85% 3. Continental Contisport Contact 3 - 97.01% Cornering: 1. Vredestein ULTRAC SESSANTA - 100% 2. Bridgestone Potenza RE050-A - 83.37% 3. Goodyear Eagle F1 Assymmetric - 80.09% Braking: Wet Braking 1. Goodyear Eagle F1 Assymmetric - 100% 2. Bridgestone Potenza RE050-A - 98.19% 3. Continental Contisport Contact 3 - 97.44% Dry Braking - Very little to choose between top and bottom [7% difference] 1. Michelin Pilot Sport 2 PS2 - 100% 2. Vredestein ULTRAC SESSANTA - 99.08% 3. Bridgestone Potenza RE050-A - 98.94% Best at the Pumps: Resistance (rolling): 1. Yokohama S.DRIVE - 100% 2. Michelin Pilot Sport 2 PS2 - 97.88% 3. Kumho Ecsta STP KU31 - 92.72% Dry Handling: Lap Times: 1. Goodyear Eagle F1 Assymmetric - 100% 2. Michelin Pilot Sport 2 PS2 - 99.79% 3. Bridgestone Potenza RE050-A - 99.18% Lateral G: 1. Goodyear Eagle F1 Assymmetric - 100% 2. Michelin Pilot Sport 2 PS2 - 97.19% 3. Bridgestone Potenza RE050-A - 96.18% Subjective: 1. Goodyear Eagle F1 Assymmetric - 100% 2. Michelin Pilot Sport 2 PS2 - 95.55% 3. Pirelli PZERO Nero - 93.33% Road Route: Subjective: 1. Vredestein ULTRAC SESSANTA - 100% 2. Dunlop Sport Maxx - 92.50% 3. Michelin Pilot Sport 2 PS2 - 90.50% OVERALL RESULTS: 1. Goodyear Eagle F1 Assymmetric - 96.4 2. Vredestein ULTRAC SESSANTA - 95.3 3. Continental Contisport Contact 3 - 93.5

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Igen en test i en anden størrelse....som ikke er relevant til din bil. De samme dæk, som Lars siger, kan ha' meget forskellige egenskaber. Find en der ligger så tæt på den org. eller den størrelse du skal køre med...eller test der er lavet i din egen bil. Der kommer dit valgte dæk ind på en 9 plads... Jeg kan sikkert finde en test af Nankang eller LingLong hvor det scorer højt på et eller andet. Jeg kan bare ikke bruge trailerdæk til noget.... Har du iøvrigt testet det nuværende dæk setup på bane, således du ved om de nye rent faktisk er en forbedring eller bare styling? Har du Vbox'ed bilen, så du kan måle den faktiske forbedring af acceleration efter de mods du har lavet? Har du sammelignet indsugningstemp før og efter ny indsugning? Jeg er bare lidt nysgerrig :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld??? Har jeg misset noget her? Vi taler om dæk lige nu og ikke mig vel?? Men rart at vide hvor du kommer fra. :) Så kan jeg ta' højde for det fremover.

Brian' date=' hvor mange herinde tror du, der tager dig seriøst, kunne jeg også være fræk at spørge... :)[/quote']

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...