Jump to content
cbpwr

Svensk SU (CSN) når man ikke er EU-borger?

Recommended Posts

Hej. Nogle herinde som har hørt om det er muligt at søge om svensk SU (CSN) når man ikke er EU-Borger. Det ser ud som om at man ikke kan få bevilget noget når man ikke er EU-Borger.. Og de skældner mellem om ægtefælden er svensk eller euborger åbenbart. Man skal have permanent opholdstilladelse, for at få og det har min kone ikke (endnu), en midlertidig på 5 år hvor af de 4 år er gået nu. Som jeg ser det er det støreste problem at jeg arbejder i Danmark, arbejdede jeg i Sverige var det intet problem. Nok igen fordi jeg ikke har betalt skat i Sverige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, hvis du som EU-borger arbejdede i Sverige, ville din kone have en afledt ret til svensk studiestøtte. Men når du ikke arbejder i Sverige, så har hun ikke denne afledte ret, og så kan I ikke gøre brug af EU-retten. Derimod kan din kone jo få en selvstændig ret til svensk studiestøtte, hvis hun forinden har arbejdet i Sverige i vistnok mindst 2 år.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja din kone skal have arbejdet 2 år i Sverige eller du skal være "immigrerende arbejdstager", herunder arbejde eller virksomhed i Sverige. Dvs du kan altså godt arbejde i Danmark og samtidig have en erhvervs virksomhed i Sverige og så kan din kone få svensk SU - bare lige for at nævne denne mulighed også.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det stemmer ikke helt.. Min mand har ligesom cbpwr's kone en 5 årig opholdstilladelse, hvoraf de første 4 år ligeledes er gået. Af disse 4 år har han nu arbejdet fuldtid i ca. 3. Sidste år ønskede han at påbegynde en uddannelse, så vi søgte om CSN (den svenske SU). Vi fik afslag, da jeg ikke arbejder i Sverige - den regel som cbpwr selv er inde på :( Forresten var regelen på daværende tidspunkt (juni 09) ved at blive ændret, da den var diskriminerende. Så måske det alligevel kan lykkes idag. Du må meget gerne komme med en opdatering, hvis I får det bevilget!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er også forskel på, om man er kommet til Sverige ved brug af EU-regler eller efter national svensk lovgivning. Generelt er man bedre stillet ved en opholdstilladelse efter national svensk lovgivning, hvor man også opnår PUT hurtigere og dermed vil være berettiget til svensk studiestøtte efter 2 år, hvis man da ikke får PUT ved sin første ansøgning.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites