DinoMite 10 Anmeld indhold Skrevet March 19, 2010 Hej folkens, jeg står i den situation at jeg skal til at flytte sammen med min kæreste, som er bosiddende i Gøteborg, og jeg kan meget bedre lide Sverige fremfor DK Jeg kom til DK i 1992 fra Bosnien og fik sidenhen asyl og så en permanent opholds/arbejdstilladelse - fik dog aldrig søgt om at blive dansk statsborger da jeg fyldte 18, så nu er jeg 20 og skal vente mindst 2 år på at blive dansk statsborger - og det er for lang tid. Det arbejde hvor jeg er nu, de har kontor i Gøteborg, og der kunne jeg sagtens få et fast arbejde og så bare flytte adresse derover, men så har jeg hørt at jeg mister min danske opholdstilladelse og hvis alting fejler i Gøteborg, så kan jeg risikere ikke at kunne komme tilbage til DK eller hvordan? Er der desuden en form for smutvej ved at jeg kan få fast arbejde i Sverige med det samme, og man via min arbejdsgiver kunne gøre noget for at jeg kunne fremskynde en eller anden nyttig process ? De bedste hilsner ! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret March 19, 2010 Besøg www.migrationsverket.se for at læse om de svenske regler for ophold. Du kan søge om opholdstilladelse fra Danmark i kraft af din relation til en i Sverige bosiddende person, eller du kan søge om ophold som arbejdstager, hvor du så er mere eller mindre stavnsbundet til din svenske arbejdsgiver. Din svenske opholdstilladelse skal være klar, inden du kan flytte til Sverige, og når du flytter, mister du så også din danske opholdstilladelse og vil ikke kunne flytte retur. Hvis du vil have mulighed for at flytte tilbage til Danmark senere, må du enten blive dansk eller svensk (nordisk) statsborger. Fungerer tingene ikke i Sverige, så du mister din svenske opholdstilladelse, så har du kun dit hjemland Bosnien at flytte tilbage til. Så ja, det var ikke smart, at du ikke sørgede for at søge om dansk statsborgerskab, da du havde muligheden... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Ufolu 10 Anmeld indhold Besvaret March 19, 2010 Man har automatisk ret til det danske pas hvis man har boet i DK i 10 år før man fylder 23 år...derfor skal du ikke vente i 2 år..:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
DinoMite 10 Anmeld indhold Besvaret March 21, 2010 Ufolu hvor har du læst om den regel at man automatisk kan få pas hvis man har boet i DK i 10 år inden man bliver 23 ?? Så vidt jeg kan læse mig frem til, så skal jeg søge om statsborgerskab og tage den indfødsretsprøve osv på lige fod med alle andre?? IINFO ønsker gerne ! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hewal 10 Anmeld indhold Besvaret May 6, 2010 vedr. svenske regler. Hej Folkens Jeg har et pr. spørgsmål vedr. opholdtilladelse om svenske regler. Min mand skulle have opholdtilladelse i Sverige, det har han også fået ca. for et år siden, men vi har søgt igennem Eu regler. Jeg havde intet hørt om de svenske regler. For ca. en uge siden fandt jeg ud af vi sagens kunne bruge de svenske regler fra starten af. Nu bekymrer jeg mig med situationen. Jeg vil bare høre om jeg kan søge igen og ændre Eu regel til svenske regler, men jeg gider ikke ændre min pas altså jeg er dansk statsborger, og fik vide at man skal have svensk statsborgerskab inden man kan søge om de svenske regler. Er det korrekt? Vi gider nemlig ikke vente i 5 år, når han sagens kan få permanent opholdtilladelse i 2 år. Vi kan godt lide at bo i Sverige, og det kommer vi nok også til at gøre længere sigt. Er der en der gider kort fortælle, hvad jeg kan gøre.:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret May 6, 2010 Meld dig ind i ægteskab uden grænser og brug foreningens forum til den type spørgsmål, de er noget nær eksperter i den slags. Det korte af det lange er, enhver som bor i Sverige kannaturligvis gøre brug af national svensk lovgivning, men bordet fanger, og man kan ikke uden videre ændre på sit opholdsgrundlag, så put får din ægtefælle først efter 5 år i Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sercan 10 Anmeld indhold Besvaret August 16, 2010 hej alle sammen hvis jeg købe butik i sverige kan jeg så godt for svensk opholdstilladelse og jeg har også (permanent) opholdstilladelse i danmark jeg hoppe i kan svar mig??????? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret August 16, 2010 hej alle sammen hvis jeg købe butik i sverige kan jeg så godt for svensk opholdstilladelse og jeg har også (permanent) opholdstilladelse i danmark jeg hoppe i kan svar mig??????? Nä, varför skulle du få svenskt uppehållstillstånd för att du köper en butik? Du måste ha ett svenskt personnummer för att driva företag, jag förmodar att man måste ha nån form av uppehållstillstånd för att få det. Du blir ju skatteskyldig osv. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites