Jump to content
Sannemai

Sygeplejerskeuddannelse i Sverige???

Recommended Posts

Manden og jeg er i gang med at renovere en gård i Markaryd, - planen er at flytte derop når jeg er færdig med min SOSU-assistentuddannelse i Danmark :) Spørgsmålene lyder følgende: - Er der løn under uddannelse til sygeplejerske i Sverige? - Er min Sosu-assistentuddannelse adgangsgivende til sygeplejerskestudiet (sjuksköterske), ligesom den er i Danmark? eller kræver den en gymnasial uddannelse? for i så fald skal jeg jo yderligere til at tage de adgangsgivende fag i Sverige. - Svarer en sosu-assistent til undersköterske? - og er danskere dårligere eller bedre uddannet? - Skal jeg tage yderligere uddannelse i Sverige for at kunne arbejde som SOSU-assistent? Nogen der kender til reglerne på området? :rolleye: Jeg har en lille smule svært ved at finde rundt i det hele. Planen er at enten tage uddannelsen som fjernstudie/distans i Kristianstad.. - eller almindeligt på högskolan i Halmstad. Mvh. Sanne Mai

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv også her: http://www.edu.mah.se/VGSSK/ Det ser ud til, at du skal have haft nogle fag på gymnasienieau (matematik, naturvidenskab (dvs. fysik, kemi og biologi), samt samfundsfag), men det ser ud til, at det er nok, at du har haft disse fag som enkeltfag. Men tal hellere med en studievejleder. Du kan få studiestøtte, men jeg kan ikke helt gennemskue om der er løn under praktikforløbene. Studiestøtten er i øvrigt ikke specielt høj i Sverige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites