michael_b 10 Anmeld indhold Skrevet March 13, 2010 Halløj Vi bor i Malmø, har en bostadsret købt i 2005 til 695.000 SEK. Har taget lidt lån i den og skylder nu 768.000 SEK. Vi har et forbrugslån i DK (140.000 DKK) og overvejer lidt at låne nogen flere penge i Sverige, betale den Danske gæld ud og renovere lidt på vores lejlighed (nu hvor den Svenske krone er steget lidt). Men denne artikel fra Børsen gør mig sgu lidt usikker... http://borsen.dk/okonomi/nyhed/178367/ (Sverige styrer blindt mod boligboble) Med det Danske lån ude af verden har vi 2500 DKK mere om måneden til at fyre af på den Svenske lån (3-3500 SEK) - hvad ville DU gøre?!? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Emmi 10 Anmeld indhold Besvaret March 13, 2010 hej michael.. tag en snak med din bank, da de også kan "forudse" udfra deres egne regnstykker, hvad der vil ske.. men helt klart, det lyder som en rigtig god idé da du også er "sikkert" hvis der kommer rente stigning. så heller have et lån end flere Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thn 0 Anmeld indhold Besvaret March 14, 2010 Det kommer jo meget an på forskellen på renten på de 2 lån. Hvor meget er der at spare så at sige. Hvis du forhøjer boliglånet, vil det så blive som bottenlån eller vil du havne i topplån? Jeg ville ikke være så nervøs for at låne for meget og så at boligen skulle falde, hvis det er for at indfri anden gæld og ikke mindst dyrere gæld. Jeg lånte 90% i min bolig som jeg desværre er sikker på at jeg gav alt for meget for :-( Men selv om jeg så måske ligger over 90% af værdien er det ikke noget min bank går op i. eneste minus er at jeg nok ikke kan skifte til en anden bank. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret March 14, 2010 Amortera mera At bytte et "forbrugslån" ud med et boliglån lyder fornuftigt, hvis din bank giver dig lov, også selv om det skulle blive et toplån af en slags. Når man indfrier DKK-gælden med SEK, så er det lige med at vælge en dag, hvor SEKken er oppegående. Hvis der er en svensk boligboble, og den brister, så boligpriserne falder fra rørende billigt til vildt billigt, risikerer man at blive "indlåst." Hvis man ikke har tænkt sig at flytte, så er det ligemeget, men man kan jo blive tvunget, og den situation kan man forberede sig på ved at få nogle kreditmuligheder hos sine banker mens det er gode tider. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dk-se-borger 10 Anmeld indhold Besvaret March 14, 2010 den situation kan man forberede sig på ved at få nogle kreditmuligheder hos sine banker mens det er gode tider. Vil du uddybe hvad for kreditmuligheder du tænker på her? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret March 14, 2010 Vil du uddybe hvad for kreditmuligheder du tænker på her? Måske kunne man gøre et lån på 140.000 kroner til en lånemulighed på 140.000, som man så ikke udnytter, men bare har i baghånden, eller snakke sin kassekreditrente ned på et acceptabelt niveau, før man er skilt, arbejdsløs og læns. Man kan også lave sig en buffer, hvis der er overskydende friværdi ved at aftale f.eks. en byggekredit med pant i ejendommen, som man så bare kan betale ned til nul, hvis man kan, så har man en billig kassekredit, der måske kan redde en gennem en krise - og i øvrigt kan være meget god at have. Men hvis boligen skal sælges, så er muighederne selvfølgelig mere begrænsede. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites