ani 10 Anmeld indhold Skrevet March 5, 2010 Hej alle. Starter lige med at skrive jeg ikke er så kendt her på hjemmesiden, så inden folk begynder at skrive negative ting om der er tråde m.m. på spørgsmålet eller at info kan evt. findes andre steder så tænk jer lige om! Jeg har forgæves forsøgt at finde rundt i forskellige ting ang. at arbejde i sverige. Jeg stopper i mit nuværende arbejde i DK og har muligvis fundet job i sverige. Men jeg aner slet ikke om det kan betale sig for mig, fordi de har jo andre skatteregler herover m.m. Nogen der er skarp på hvad det er man skal være opmærksom på og evt. undersøge? Så vil jeg blive super lykkelig da jeg ellers må sige nej til det job jeg kan ikke overskue hvad det er man skal og ikke skal :( Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miri 10 Anmeld indhold Besvaret March 5, 2010 Hej Ani Jeg selv er begyndt at arbejde i Sverige siden sidste år. Det er lidt anderledes end I DK. Jeg mødte hos ØresundDirekt kontoret i Malmö fik forklaret nogle ting mht skat og børnepenge. Bor du I sverige nu eller skal du bare arbejde i Sverige? Kan sige eneste issue for mig er at jeg bor i sverige, min kone arbejder i DK og børnepenge udbetaling er endnu ikke på plads. Her har de skattetabeller man kan se på skatteverket.se Hvis du har spørgsmål bare sig til... P.S. Man betaler mindre i skat ihvertfald end dk :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
michael k 10 Anmeld indhold Besvaret March 5, 2010 P.S. Man betaler mindre i skat ihvertfald end dk :) mange kommuner kun 5-6% mindre og så er lönnen en del lavere .. hvis ikke Ani bor i sverige kan det nok ikke betale sig medmindre det er et ualmindeligt godt betalt job... faktorer som pendlerudgifter, kronekurs o. lign. träkker jo det attraktive endnu längere ned Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miri 10 Anmeld indhold Besvaret March 5, 2010 Michael det er rigtig, men jeg skrev også at jeg bor i Sverige derfor skal man være opmærksom på det. Og ja lønen er lavere kontra det i DK men for mit vedkommende kan det godt betale sig :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret March 5, 2010 Ani skriver selv at han/hun bor i Malmö, så det må vi jo formode er rigtigt;) Ved ikke om skattereglerne er så meget forskellige fra DK, det er ihvertfald ikke noget jeg tænker over. Jo, befordringsfradraget udregnes fx. på en anden måde men sålangt behøver du vel ikke vide i detaljer for at det har betydning for om du tager jobbet eller? Generelt er lønningerne lavere ja, men du ved vel hvad de vil give dig for dit evt. kommende job, så ved du jo hvad du har at gøre med. Hvis man kan se skattetabeller på skatteverkets hjemmeside er det jo heller ikke noget problem. Ved job i SE sparer man jo også en del penge ved at undgå at skulle over broen... Personligt har jeg intet negativt at sige ved det økonomiske af at arbejde i SE (udover at hvis man har dansk studielån er det lidt trist med den lave svenske krone:o) Børnepenge og den dur hvis det er aktuelt findes der masser af herinde hvis det er aktuelt. Hvis børn planlægges er der fordel ved den svenske barsel (480 dage ialt). "Barnbidraget" er lavere her, men man får jo forskellen reguleret (hvis den anden "halvdel" arbejder i DK), det tager bare sin tid og kræver lidt papirarbejde, men længere er den heller ikke. Så skattemæssigt er der intet du skal være nervøs for, medmindre du har bijob i DK, så go for it:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites