Paul 26 Anmeld indhold Skrevet March 2, 2010 Var til kontrollbesiktning hos Bilprovningen i slutningen af januar, og min snart 9 år gamle VW Lupo 3L gik glat igennem - lige på nær "avgasar dieseldriven K-värde, för högt". K-värdet (hvad det så end er?) er 0,9 og Lupoen havde 1,3. Okay, havde mine anelser, da lupoen ikke kører særlig meget hér om vinteren og det årlige service stod lige for døren. Et stort service med skift af alle filtre og cirka en måned senere stod jeg så igen hos Bilprovningen. Efter en god køretur til Höllviken og tilbage tænkte jeg at nu burde motoren være varm nok, og jeg trillede ind til endnu en kontrollbesiktning. Lupoen dumpede desværre igen - 1,6 denne gang, højere end sidst. Hvad er det lige jeg gør forkert? Hvor skal jeg begynde for rette det hér op? Nogle gode råd? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret March 2, 2010 Var til kontrollbesiktning hos Bilprovningen i slutningen af januar' date=' og min snart 9 år gamle VW Lupo 3L gik glat igennem - lige på nær "[i']avgasar dieseldriven K-värde, för högt". K-värdet (hvad det så end er?) er 0,9 og Lupoen havde 1,3. Okay, havde mine anelser, da lupoen ikke kører særlig meget hér om vinteren og det årlige service stod lige for døren. Et stort service med skift af alle filtre og cirka en måned senere stod jeg så igen hos Bilprovningen. Efter en god køretur til Höllviken og tilbage tænkte jeg at nu burde motoren være varm nok, og jeg trillede ind til endnu en kontrollbesiktning. Lupoen dumpede desværre igen - 1,6 denne gang, højere end sidst. Hvad er det lige jeg gør forkert? Hvor skal jeg begynde for rette det hér op? Nogle gode råd? Er den tunet? Havde det samme problem med min a4, som blev fixet af ham der tunede den.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret March 2, 2010 Er den tunet? Nope. Kører altid i ECO-mode, så har ikke behov for ekstra spark. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
michael k 10 Anmeld indhold Besvaret March 2, 2010 service!!! gi den ny olie, oliefilter. luftfilter osv.. og så tank 15l diesel når du skal besiktye og smid 3-4 flasker k-skydd i tanken .. haha sorry gennemläste ikke og overså at den havde fået service... få läst fejlkoder måske er lambdaonden kass ... ellers så pröv med k-skyddet inden näste besiktning Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret March 2, 2010 service!!! gi den ny olie' date=' oliefilter. luftfilter osv.. og så tank 15l diesel når du skal besiktye og smid 3-4 flasker k-skydd i tanken ..[/quote'] Nu skrev jeg, at jeg havde været til stort service med filterskift inden den anden besiktning - og er K-skydd ikke til benzinmotorer? Edit: Ups, redigeringskonflikt - du nåede at opdage det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
michael k 10 Anmeld indhold Besvaret March 2, 2010 Nu skrev jeg, at jeg havde været til stort service med filterskift inden den anden besiktning - og er K-skydd ikke til benzinmotorer? Edit: Ups, redigeringskonflikt - du nåede at opdage det. hehe :) jo k-skydd er jo det ... det er ihvertfald det det er beregnet til hehe men det fungerer ret godt til at snyde besiktningens maskine du kan tanke lidt ethanol på tanken også.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret March 2, 2010 ... det fungerer ret godt til at snyde besiktningens maskine du kan tanke lidt ethanol på tanken også.. Nu tænkte jeg ikke lige på at snyde, jeg tænkte mere på om hvad årsagen er, så jeg kunne udbedre skaden. Det kunne jo være fordi tanken er fyldt med alt muligt godt, eller jeg bare skal sejtrække i andet gear og 3000 til 4000 omdrejninger over 20 til 30 kilometer for at forbrænde skidtet? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
michael k 10 Anmeld indhold Besvaret March 2, 2010 Nu tænkte jeg ikke lige på at snyde' date=' jeg tænkte mere på om hvad årsagen er, så jeg kunne udbedre skaden. Det kunne jo være fordi tanken er fyldt med alt muligt godt, eller jeg bare skal sejtrække i andet gear og 3000 til 4000 omdrejninger over 20 til 30 kilometer for at forbrænde skidtet?[/quote'] det kunne man jo tage fat i bagefter .. i mellemtiden kunne man få synet sin bil.. bedste bud er service.. se om de nu også har udfört det service rigtigt .. noget kunne tyde på at de ikke har og ellers fejlsöge ting som lambda osv Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
RS6 10 Anmeld indhold Besvaret March 2, 2010 det kunne man jo tage fat i bagefter .. i mellemtiden kunne man få synet sin bil.. bedste bud er service.. se om de nu også har udfört det service rigtigt .. noget kunne tyde på at de ikke har og ellers fejlsöge ting som lambda osv Er der lambda sonde på en Diesel? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret March 2, 2010 Kan det ikke også være et spørgsmål om der har ophobet sig en masse skid i systemet? To gyldne regler for benzinerne er at rense katalysatoren 'igennem' ved at køre et par gange med 4000-5000 rpm (ikke nødvendigvis i 5. gear ;)) og at bilen skal være varm nå du ankommer til synshallen. Jeg _antager_ at k'et kan stå for katalysator og har noget med partiklerne at gøre. Så måske er det et filter eller en ny kat :/ EDIT: Jeps fra bilprovningen.se För diesel sker opacitetsmätning (k-värde) eller kontroll av ”svärtade” avgaser Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
michael k 10 Anmeld indhold Besvaret March 3, 2010 Er der lambda sonde på en Diesel? på nogen er der ihvertfald Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
3pac 10 Anmeld indhold Besvaret March 3, 2010 Hvad med en gang bell add http://belladd.dk/home.asp?ServiceRens%201D+=&ContentID=351 http://belladd.dk/home.asp?Diesel%20Additiv=&ContentID=372 Om det lige kan løse dette problem ved jeg ikke, og om det virker aner jeg heller ikke noget om, men mulig der er nogle her inde der ved det? Jeg ved bare at jeg har fået Service Rens i min. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
alex 0 Anmeld indhold Besvaret March 3, 2010 Haløj, Vi havde PRÆCIST samme problem med vores golf4 1.9TDI fra 2002. Bilen havde næsten lige været til service hos VW og alting var fint fint - undtagen k-värdet... Jeg var så med ude og se ham synsmanden udføre testen - og må nok sige at vi ALDRIG har haft golf'en i så høje omdrejninger som ham synsmanden fik den op i - så undrer mig ikke at han fik det ekstra "guf" med ud ! Efter en gang addektiv i tanken og et par ture med høje omdrejninger, så kørte vi til syn igen - og denne gang gik den igennem... Og nej - den er ikke og har aldrig været tunet... Mvh Alex Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Hoffmeyer 10 Anmeld indhold Besvaret March 3, 2010 Hej Poul. Trist at høre med din lille "ulv" Det bedste svar vil du nok kunne finde her: http://www.lupo3lklub.dk/forum.php Her er der en masse erfaring og erfarne samlet mht. "ulven". Selv har jeg dog ikke lige noget bud ;) Fik min 10 år gamle "ulv" igennem for 1½ måned siden, og selvom de var hårde ved den, var den eneste bemærkning de kunne komme med at nummerpladebelysningen var mangelfuld. 10 år og 285.000 km, og spinder stadig som en ........traktor :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
3pac 10 Anmeld indhold Besvaret March 3, 2010 Hej Poul. Trist at høre med din lille "ulv" Det bedste svar vil du nok kunne finde her: http://www.lupo3lklub.dk/forum.php Her er der en masse erfaring og erfarne samlet mht. "ulven". Selv har jeg dog ikke lige noget bud ;) Fik min 10 år gamle "ulv" igennem for 1½ måned siden, og selvom de var hårde ved den, var den eneste bemærkning de kunne komme med at nummerpladebelysningen var mangelfuld. 10 år og 285.000 km, og spinder stadig som en ........traktor :D Det forum havde jeg lige glemt... måske at Morten eller Jesper fra http://www.3litervaerkstedet.dk/ har en idé du kan jo prøve at høre dem... jeg brugt dem den gang jeg kørt lupo 3l Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Hoffmeyer 10 Anmeld indhold Besvaret March 3, 2010 Hej 3pac. Nu du lige skulle nævne mestrene:thumbup:, så må jeg her bringe en opdatering: Jesper (aka jev) er ikke hos 3literværkstedet, men har startet sit eget: http://www.3liter.dk/ i Havdrup. Er det andet end skift af luftfilter, motorolie og dæk, kører jeg derned. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
alexzuz 10 Anmeld indhold Besvaret March 3, 2010 Diesel rens Og et par ture rundt med høje racer omdrejninger:th2:... det var hvad der hjalp for min gamle octavia i sin tid Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
3pac 10 Anmeld indhold Besvaret March 3, 2010 Hej 3pac. Nu du lige skulle nævne mestrene:thumbup:, så må jeg her bringe en opdatering: Jesper (aka jev) er ikke hos 3literværkstedet, men har startet sit eget: http://www.3liter.dk/ i Havdrup. Er det andet end skift af luftfilter, motorolie og dæk, kører jeg derned. Hold da op er Ib og Ib gået været til sit.. det er også 4år siden jeg kørt lupo... men et godt værksted, og ikke så dyrt i forhold til vw Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret March 4, 2010 Tak for de mange gode svar. Jeg var så med ude og se ham synsmanden udføre testen - og må nok sige at vi ALDRIG har haft golf'en i så høje omdrejninger som ham synsmanden fik den op i - så undrer mig ikke at han fik det ekstra "guf" med ud ! Lige på kornet! Du fik skrevet det der nagede mig, uden jeg lige kunne sætte en finger på det. Javist, synsmanden træder sømmet i bund, hvilket man som supersparer naturligvis aldrig gør. Egentlig underligt, at man dermed forudsætter, at alle kører råddent og med hovedet under armen. Nuvel, nu ved jeg hvor skoen trykker. :) Trist at høre med din lille "ulv" Det bedste svar vil du nok kunne finde her: http://www.lupo3lklub.dk/forum.php Kender godt forummet, hvor jeg selv var aktiv for nogle år siden. Tak for oplysningen. :) ... måske at Morten eller Jesper fra http://www.3litervaerkstedet.dk/ har en idé du kan jo prøve at høre dem... jeg brugt dem den gang jeg kørt lupo 3l Jeg benytter kun 3literværkstedet til service - også denne gang. Altid i orden og billigere end selv i Sverige. Havde i begyndelsen nogle interessante oplevelser med autoriserede VW værksteder hér i Malmö, dét skal jeg ikke prøve igen. Det er utroligt hvad de prøver at bilde én ind, særligt med tiptronic gearkassen, som er helt unik for 3L modellen. Hmm... En tur med additiver lyder som det bedste løsningsforslag. Nu vil jeg blot lige høre hos Motormännen hvilken slags de kan anbefale, og så skal jeg vel ud og brænde en tankfuld diesel af inden jeg kører til efterkontrol i slutningen af måneden. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret March 19, 2010 Update Yes, så lykkedes det at trille igennem med en K-värde på 0,35. Alt hvad det krævede var nogle kilometer på motorvej i tredie gear og 4000 omdrejninger - additiverne blev ikke nødvendige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret March 21, 2010 Yes, så lykkedes det at trille igennem med en K-värde på 0,35. Alt hvad det krævede var nogle kilometer på motorvej i tredie gear og 4000 omdrejninger - additiverne blev ikke nødvendige. Til lykke :th2: Og det var så lidt :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites