Jump to content
chaospilot

Tilskud til tandlæge udført i Sverige

Recommended Posts

jeg går jo til tandlæge i Sverige - og har gjort det i mange år. Sidste år fik Sverige nyt system, hvor de kan slå op om man er sygesikret i landet online hos tandlæge inden man fik regningen. Var man ikke, måtte man betale fuld pris. Nu har jeg så været til tandlæge, og efter samtale med Rudersdal kommune (Hvor jeg arbejder) skulle jeg sende det ind til region hovedstaden for at få mit danske tilskud. Nu kommer der så et afslag på det - med begrundelse om, at jeg er sygesikret i både DK og Sverige, og at det er Sverige der skal betale for gidlet når det er i Sverige - eller skal jeg betale kassen for en dansk tandlæge for at få DK tilskud. Det kunne jo ikke være mere forkert - jeg har ansøgt om at blive svensk sygesikret flere gange - uden hald - jeg er UDELUKKENDE forsikret i det land jeg arbejder og betaler skat i lyder det fra dem. Hvad plejer i at gør for at få de penge i har krav på fra Danmark?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har ret til tilskud fra de svenske myndigheder, se mere her: http://www.forsakringskassan.se/nav/3c8230559a7105f3328602bf98e9cd84 Du skal bare sige til din tandlæge at de skal give dig tilskuddet... Så kommer der et brev fra Försäkringskassan som skal kontrollere om det forholder sig sådan. Det brev udfylder du (og jeg sender for en god ordens skyld et print af siden jeg linkede til med) - og så sker der ikke mere i den sag...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er korrekt hvad sup3rior siger. Du skal have støtte i Sverige fordi du bor her. Du skal ikke have støtte fra Danmark. Hvis du har fået støtte fra Danmark imens du har boet i Sverige er det en fejl (og det er ikke unormalt). Sig til din svenske tandlæge at du vil have stötte fra Forsäkringskassan. De SKAL give dig støtte selv om du ikke kan blive registreret i Forsäkringskassan.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har netop fået afslag fra Försäkringskassen' date=' men henvisning til at jeg arbejder i Danmark. Så det er ikke helt nemt.[/quote'] . Henvis dem til deres egen hjemmeside : Citat Alla som bor i Sverige har rätt till ett tandvårdsstöd från och med det år man fyller 20. För dig som är yngre än så är tandvården helt gratis.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har netop fået afslag fra Försäkringskassen' date=' men henvisning til at jeg arbejder i Danmark. Så det er ikke helt nemt.[/quote'] Ja du får afslag til at blive oprettet... Men derfor skal de betale dit tilskud alligevel... Hvad forsøger du på når du får afslag?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er igennem tandlægen. De har oprettet mig. Jeg modtager papirer jeg skal udfylde og sende til Försäkringskassen, hvorefter de sender et aflslag til mig. Men vil det så sige at de alligevel dækker min tandlæge regning hvis den når op over 3000,- ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Faktisk modsiger de så sig selv her.... Det er ikke nemt at blive klog på: Är du gränsarbetare (en person som arbetar i en medlemsstat och bor i en annan dit han eller hon återvänder minst en gång i veckan) eller jobbar du som anställd på fartyg? Eller arbetar du inom internationell transport eller i flera EU-länder? Eller vid beskickning eller konsulat? Då gäller särskilda regler för vad du omfattas av och har rätt till från socialförsäkringen. För närmare information om vad som gäller för dig ska du vända dig till Försäkringskassan. Gäller det arbetslöshetsersättning kan Arbetsförmedlingen eller din arbetslöshetskassa lämna information

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Om de modsiger sig selv... ...er ikke vores problem. Det fremgår tydeligt, at alle der bor i Sverige har ret til tandlægestøtte, vi bor i Sverige, vi har ret til støtte. Indimellem skal man bande lidt når man har dem i telefonen, og minde dem om at den danske stat sender nogle 100mio til Sverige hvert år, så falder "sagsbehandleren" ofte ned på jorden og forstår sammenhængen. Giv IKKE op, vi er mange der får den støtte vi har ret til!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er igennem tandlægen. De har oprettet mig. Jeg modtager papirer jeg skal udfylde og sende til Försäkringskassen' date=' hvorefter de sender et aflslag til mig. Men vil det så sige at de alligevel dækker min tandlæge regning hvis den når op over 3000,- ?[/quote'] Du har ret til stattligt tandvårdsstöd på lige fod med indfødte svenskere... Skriv et brev tilbage om at du ikke godtager afgørelsen, og send en udskrift med af det link jeg lagde op... Så holder de altid mund når jeg har med dem at gøre... Det fremgår også af linket at hvert ärende skal utredes manuelt, derfor kan du rende ind i en medarbejder som ikke kender reglerne og derfor afviser dig...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tager lige tråden op igen. Via den svenske tandlæge som har sagt jeg skulle indsende blanketten til Försäkringskassen som svarer med det obligatoriske brev om at jeg ikke kan blive registret da jeg arbejder i DK. Jeg kommer i dialog via mail med dem og her er den seneste mail fra dem: "Jag håller med dig om att du bör vara berättigad till tandvårdsersättning eftersom att du bor i Sverige. Eftersom du bor i Sverige och arbetar i Danmark så är du en så kallad "gränsarbetare", alltså har rätt att söka tanvårdsersättning inom det statliga tandvårdsstödet. Precis som står vidare beskrivet, i den information som du bifogar, så är du, likt andra gränsarbetare, inte registrerad hos Försäkringskassan för bosättningsbaserade förmåner (här ingår tandvårdsersättning) - Men är ändå berättigad till att bli prövad för denna tandvårdersättning. Den utredning gällande den blankett som du skickade in till oss handlar om ifall du ska vara registrerad hos svenska Försäkringskassan. Detta ska du inte vara enligt gällande EG/ESS-regler eftersom du arbetar i annat land - Trots att du inte blir inskriven så ska du troligtvis ändå vara berättigad till tandvårdersättning. Din registrering hos Försäkringskassan och din rätt till tanvårdsersättning behöver inte gå hand i hand! Jag undrar därmed om du har uppvisat denna information till din tandläkare? De bör vara insatta om att din ärende kan prövas inom tandvården/Försäkringskassan utan att du behöver vara inregistrerad hos Försäkringskassan. Vill du att någon från Försäkringskassan tar kontakt med din tandläkare? " Jeg har sagt OK til de kontakter min tandlæge, så får vi at se hvad der sker. ! Man kan vel sige at det offenlige system er lige så tungt som det danske...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites