Jump to content
bananas

Espressomaskiner - nogen anbefalinger?

Recommended Posts

Jeg er begyndt at kigge på maskiner som kan lave ekspresso kaffe derhjemme. Den skal også gerne kunne skumme mælk, så man kan lave caffe latte. Nogen gode råd? Jeg har kigget lidt på denne her maskine http://www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/kaffe-och-espresso/espressomaskin/helautomatisk/Bosch-TCA5201(114013,4742) Nogen der har erfaringer med den? Man kan også få nogen kapselmaskiner til langt lavere pris: http://www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/kaffe-och-espresso/espressomaskin/halvautomatisk/OBHNordica-MartelloCapsuleEspresso(125461,4743) Men jeg er lidt skeptisk overfor det med kapsler - plus om man kan få flere kapsler om et par år. Nogen der har erfaringer med sådanne? Tager gerne mod alle råd.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

De der kapselmaskiner bryder jeg mig personligt ikke om. De har den fordel, at man ikke umiddelbart skal afkalke maskinen på samme måde, som ved en rigtig maskine. Derudover tror jeg også, det bliver dyrere i længden at skulle købe kapsler fremfor ægte kaffebønner. I min verden bliver det ikke det samme som med ægte kaffebønner. Jeg købte i tidernes morgen en Senseo maskine, som jeg ikke brugte ret længe, for så skulle man købe nye puder osv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har været hele turen igennem. Fra mokka kander på komfuret, Senseo, og en fuldatumatisk fra Jura. Det endte med at jeg bed i det sure æble og købte en rigtig espresso maskine og en ordenligt kværn. Ikke 1 sekund har jeg fortrudt det. Det er lidt mere besværligt når man skal ud af døren om morgen og lige have et morgenskud og når man har gæster, ellers er det hver en krone og besværet værd. At vi så samtidig har en af verdens bedste kafferistere i Malmö, gør det kun meget bedre. Jeg fandt et rigtig godt tilbud på en Rancilio Silvia med Rocky kværn i en italiansk online shop, med 24 timer levering til lidt under 4000DKK, så det behøves ikke at ikke a vælte budgettet at komme i gang.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Senseo er første skridt på vejen til rigtig kaffesmag, ja. Men så er det heller ikke bedre. Smager udemærket. Nemt. Findes i forrygende mange smagsvarianter. Men... En rigtig håndlavet espresso er en gudedrik. Men det tager tid at lave - for ikke at sige mestre. Så en god middelvej er de fuldautomatiske maskiner med indbygget kværn. I dén kategori har jeg personlig erfaring med Jura, Krups og Saeco. Saeco er lavet til at holde, og laver ganske fornuftig espresso/kaffe. Selv har jeg p.t. en ældre Saeco Royal Professional, som i skrivende stund har lavet snart 12.000 (!) kopper kaffe - og den kører stadig. Deres design er dog ikke noget at råbe hurra for. Krups. En del billigere, og holder ikke (tilsyneladende) nær så godt. Jeg havde en Orchestro F889 som tabte pusten i varmelegemet. Jura. Klasse! Men koster kassen. Men de er det hele værd - hvis man kan undgå at få en mandagsmodel. Dog er deres servicemindedness også derefter - så de plejer at pleje deres kunder ganske godt. Men det nytter jo ikke, hvis man skal undvære sin kaffe-automat x gange y dage p.g.a. rep i tide og utide. Men deres design er der ikke noget i vejen med! (er der kone/kæreste med indeover, så tæller dette jo også :D) Dét var min 25-øre. P.S. Husk bønner skal opbevares og behandles rigtigt - ellers er der ikke meget idé i de gode maskiner!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også en fuldautomatisk Saeco - den fungerer bestemt glimrende og på trods af det noget (meget) plastic-agtige look and feel virker den bestemt holdbar og i orden. Dog gik motoren til kværnen på den da maskinen var 7 mdr gammel, altså ikke værre end at den blev skiftet på garantien - men det tog næsten 2 måneder fra jeg afleverede til jeg kunne hente den reparerede maskine(!) bl.a. fordi fabrikken i Italien holdt 1 måned lukket så der kunne ikke skaffes reservedele. Ellers er jeg fuldt tilfreds. Dog har de indstillet tælleren der regner ud hvornår beholderen til brugte bønner er fuld lidt for optimistisk - det er ikke sjældent at der vælter kaffegrums ud over bordet hvis man venter med at tømme bøtten til maskinen melder at den er fuld. Det er dog alt andet lige en mindre detalje.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Dog gik motoren til kværnen på den da maskinen var 7 mdr gammel, altså ikke værre end at den blev skiftet på garantien - men det tog næsten 2 måneder fra jeg afleverede til jeg kunne hente den reparerede maskine(!) bl.a. fordi fabrikken i Italien holdt 1 måned lukket så der kunne ikke skaffes reservedele.
hehe vi har haft samme problem ude i firmaet med vores WEGA maskiner.. producenten holdt en måneder ferie..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej! Har i 3 år haft en Saeco Talea Ring som med en enkelt reklamation i bagagen har kørt ca. 8-10 kopper espresso igennem per dag og skummet 4 X mælk også per dag. Den bliver passet og plejet, med extra filter i vandbeholderen, får en ny pakning på brygenheden per år, og efter behov får den lidt silikone(fedt) de rigtige steder - til gengæld brygger den espressoen i samma kvalitet dag ind/dag ud, snøft - vi ville nødigt undvære den lille sag :rolleye: Kommer der gæster som ikke gider drikke espresso går man lige over og laver en dejlig kop kaffe der smager af noget, selv svigerfar måtte på et tidspunkt give op og købe en selv.... Vi køber Segafredo bønner her, og er nede i at bruge for SEK 0,89 per espresso - hmmm, legede på et tidspunkt med tanken om en Nespresso men efter at have regnet på det så blev det prompte droppet! (3,60 per kop) Men en skønne dag skal et andet fabrikat prøves, men når man nu lige har lært de italienske gloser er det nu svært at skifte :flov:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Saeco er lavet til at holde, og laver ganske fornuftig espresso/kaffe. Selv har jeg p.t. en ældre Saeco Royal Professional, som i skrivende stund har lavet snart 12.000 (!) kopper kaffe - og den kører stadig. Deres design er dog ikke noget at råbe hurra for.
Bare nysgerrig: Er der tæller på den...? :surprise:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter 4 års tro tjeneste solgte jeg min Saeco - den fungerede bestemt stadig godt (og glemte at checke antallet af kopper kaffe fra den, men det har været en del) - men jeg syntes ærligt at mælkefunktionen i den var noget hø, specielt i forhold til rengøring. Og så var den halvstor og godt nok ikke særlig køn. Vi drikker mest almindelig sort kaffe, men ind imellem gerne en med mælk. Selv om "hele verden" vist efterhånden er ude i en kapsel maskine syntes jeg nu om konceptet med at man kan bruge de bønner man syn's. Jeg kiggede også på Jura da jeg købte Saeco'en - men syntes den var for dyr dengang. Men da jeg nu var i markedet efter noget mere simpelt hvad mælkefunktioner angår kiggede jeg lidt nærmere på en Jura Impressa F7 - http://www.uk.jura.com/home_uk_x/products_home_use/f_line/impressa_f7.htm - som mest er beregnet til at brygge kaffe, men som også kan skumme mælk. Rengøringen af mælkedimsen er nem og simpel. Og så har den jo det som jeg pludselig kom i tanke om jeg syntes var smart som Saeco ikke har - den har fuldautomatisk rengøring af bryggeenheden: Man putter en rensetabet i, stiller en skål under og trykker "go" så klarer den selv resten. Den så desuden pæn ud - og efter at have søgt højt og lavt efter priser fandt jeg på amazon.de et eksemplar fra en autoriseret Jura forhandler annonceret som "ny, men emballage defekt" til hvad der svarer til cirka 4.800 dkk inkl forsendelse. Det var dælme en i orden pris så den købte jeg og modtog efter 4 dage en maskine som så helt ny ud i neutral brun papkasse. På ordentlig tysk manér ankom faktura i et separat brev med posten :) Fik den sat til og så lige checke counter - 7 kopper kaffe havde den i alt produceret så det må vel siges at være som ny. Vi har kun haft den en uges tid, men det er en super maskine indtil videre! Den kan brygge en ganske anstændig stærk kop kaffe som jeg kan lide den og det er meget nemt at vælge anden kaffestyrke og mere/mindre kaffe i koppen hvis man vil afvige fra den valgte standard indstilling. Den kan rumme flere bønner end Saeco i bryggeenheden, så man kan lave en dobbelt espresso eller to kopper kaffe hvor den kun kværner bønner én gang. Den er rigtig god til at skumme mælk og selv om man godt nok skal vente på at den varmer op til damp er det vel 10 sekunder så den semi-manuelle mælkeskummer er det godkendt syntes jeg. En ting som irriterede mig ved Saeco'en var til stadighed at den først bad om at få tømt brugte kaffebønner når spanden var LIGE lidt overfyldt. Det gør den her ikke. Hvis man åbner klappen til malet kaffet og smider et par skeer kaffe i - ja så ved den at det er de bønner du vil bruge når du trykker på knappen uden at man skal gøre andet. I stedet for at have to drypbakker har Jura kun én og man tømmer det hele samtidig med at beholderen med brugte bønner er fuld. Så alt i alt - sådan en kan indtil videre bestemt godt anbefales herfra! :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med den, Lars. Jeg har skippet de store skrumler, og nappet en Bosch Tassimo (kapsel-maskine). Det er den bedste "kapsel-kaffe" jeg har smagt til dato. Kapslerne er forseglede, så smagen er frisk og lækker - med forrygende crema. Der er masser at vælge imellem, inkl. nogle Latte/Macchiato osv -varianter...men jeg er også mest til en god stærk kop kaffe, alternativt en espresso - så denne passer perfekt. Nemt, ligetil - og vedligehold er en afkalkning i ny og næ og ellers en skyller af drypbakken. Og det er så det. Selve maskinen får man nærmest kastet i nakken. Kapslerne koster så lidt mere (handler p.t. på kaffekompagniet.com). Jeg er ovenud tilfreds! :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak :) Og den er faktisk lige nummeret mindre end "stort skrummel" - i det mindste sammenlignet med den Saeco jeg havde. Kan nu også godt se det smarte i kapselmaskinen! Og køber man en af de rigtige så er resultatet nemlig rigtig godt... Egentlig fravalgt fordi jeg - nok mest instinktivt - syntes det er en dyr løsning i længden. For jeg må erkende at jeg ikke har regnet en per kop pris ud på den ene vs den anden løsning ud :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi lavede beregningen for et år siden, da maskinen på kontoret skulle udskiftes. Det blev til en fuldautomastisk Melitta, stort skrummel, firkantet og ret højlydt - men den laver en fantastisk kaffe og alt er tysk "udtænkt" og meget logisk, ingen unødvendige fejlalarmer, meget mindre "snavs" indeni maskinen sammenlignet med den Saeco som var forgængeren. Man kan sige at Melitta maskinen har "robust charme" og vi er positivt overraskede. Når vi brygger en espresso koster det i rent kaffebønne forbrug (Segafredo Intermezzo til 119 SEK kg) 0,77 öre pr kop. Så er der ikke medregnet prisen til et kalkfilter, rengøring og evt reservedele som forbruges når maskinen er et par år gammel. Hvad kan man brygge kaffe for på en kapselmaskine??? TNI

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Interessant - det er vist lidt lavere pris i bønner end kapselmaskinen. Men man skal jo så retfærdigvis også indregne afskrivning af maskinen (min tidligere Saeco købte jeg for cirka 5.000 dkk og solgte for 1.500 efter 4 år). Alt efter hvor meget kaffe man drikker kan det nok godt vende billedet til kapselmaskinens fordel. Hvis jeg skal regne løst så drikker vi 4 kopper om dagen i snit, det give 4 x 365 x 4 = små 6.000 kopper på 4 år. Dvs 60 øre per kop i afskrivning. Kvalitetsmæsigt virker Jura maskinen nu også meget solid har en "god" schweizisk lyd og man er ligeledes fri for at fjerne snavs osv inden i maskinen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jura er en super lækker maskine, god investering der Lars! Når min trofaste Melitta engang har udtjent sin værnepligt (har nu fungeret i snart 4 år uden problemer) så vil jeg også gerne have en Jura - specielt hvis det er muligt at få så god en pris! Jeg har dog også investeret i en Bosch Tassimo, da der var tilbud hos Elgiganten for et par uger siden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak-tak... Jeg er også rigtig godt tilfreds. Der var faktisk et par stykker på tilbud på amazon.de da jeg kiggede - så jeg tror måske det er ret let at finde nogen til noget under normalprisen hvis man er lidt tålmodig. I øvrigt har Nespresso kampagne for tiden, man får 350 kroner retur hvis man køber fx en Nespresso Pixie (den er så lille at den nærmest er portabel). Maskinen koster 599 hos for eksempel Tretti - det må vel også siges at være et ret godt tilbud.. Netto 250 kr for maskinen! Man skal blot registere den på http://www.nespresso-promotion.com efter købet så refunderer de pengene til ens bankkonto.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tak-tak... Jeg er også rigtig godt tilfreds. Der var faktisk et par stykker på tilbud på amazon.de da jeg kiggede - så jeg tror måske det er ret let at finde nogen til noget under normalprisen hvis man er lidt tålmodig. I øvrigt har Nespresso kampagne for tiden, man får 350 kroner retur hvis man køber fx en Nespresso Pixie (den er så lille at den nærmest er portabel). Maskinen koster 599 hos for eksempel Tretti - det må vel også siges at være et ret godt tilbud.. Netto 250 kr for maskinen! Man skal blot registere den på http://www.nespresso-promotion.com efter købet så refunderer de pengene til ens bankkonto.
Hvis du bruger koden Xc8VCFp2 hos tretti.se så får man 100 kr ekstra rabat ;-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer jo meget an på ens behov. Jeg vil bare have en velsmagende kop kaffe, og er ikke kaffenørd som sådan, så vi har købt en Nespresso, som jeg er meget glad for. Jeg synes, at priserne svinger ret meget på de forskellige modeller, så jeg endte med at lave en prissammenligning online og så bestille fra det billigste sted. Jeg har haft en Tassimo før, der brød jeg mig simpelthen ikke særligt meget om de produkter, der var til. Alt for meget var alt for sødet til min smag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med at Tassimo har meget søde produkter har jeg hørt fra andre også - men deres kaffe skulle vist være OK. Jeg endte jo med at bestille en Nespresso Pixie fra Tretti som nu lever hos os som supplement til Jura Impressa F7. Tanken med den er primært at have den med når vi er andre steder end hjemme (sommerhus osv) og så stadig kunne få en kopi god velsmagende kaffe. Til dagligt brug syntes jeg stadig den er for dyr - men kaffen den producerer er bestemt god. Jura maskinen har vi haft nogen uger nu - dén er bare lækker. Kaffen fra den er for det første rigtig god og det er meget nemt at ændre styrke og mængde når man brygger kaffen. Den kan brygge to kopper i én omgang så den er hurtigere end Saeco som skulle kværne/brygge to gange for at lave en dobbelt kaffe. Desuden er den markant bedre til at skumme mælk til Cappucino end Saeco var - samtidig med at rengøringen af mælkedelen er ekstremt simpel. Det er et hit. Rengøring skulle den have første gang i weekend'en - og det er noget med: bøtte under kaffedispenseren, fyld vand på, tøm dimsen med brugte bønner. Tryk på en knap. Vent 3 minutter. Læg tablet i maskinen og tryk på knappen igen. Vent 15 minutter. Tøm bøtten og beholderen til brugte bønner for vand. Done. ikke noget med at fedte rundt med smattet kaffegrums m.v. det er virkelig smart syntes jeg.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare til info så kan det betale sig at köbe kapsler på Elgiganten. De har ikke altid alle hjemme, men de fleste. Hele bönner kan med fordel köbes på Willys, Garant deres "eget" märke. Jeg hörte en diskution ved julefesten den anden dag, alle var enige om at de bönner er bedst!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Elgiganten har vel ikke Nespresso's kapsler... Det lyder interesssant med Willy's bønner - jeg plejer at købe i Irma, de har jævnligt tilbud på 3 poser til omkring 100 dkk (og der er vist 400 gr i hver). Har du nogen ide om hvad de koster i Willys?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Elgiganten har vel ikke Nespresso's kapsler... Det lyder interesssant med Willy's bønner - jeg plejer at købe i Irma, de har jævnligt tilbud på 3 poser til omkring 100 dkk (og der er vist 400 gr i hver). Har du nogen ide om hvad de koster i Willys?
Nej, undskyld. Mener Dulce Gusto. Det var jo Nepresso v havde för:scared: Jeg kan ikke huske hvad de sagde at prisen på Garant var.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites