Jump to content
macpack

Flyt hjem til DK fra SE guide how to..

Recommended Posts

Kære øresundsborgere, Nu står jeg og skal flytte hjem ad imod DK, og i denne forbindelse vil jeg høre jer hvad jeg praktisk skal gøre.. Vedr. lejligheden,internet, tv osv. har jeg styr på.. Men skal jeg bare møde op på folkbogføringen og melde min afgang, også melde mig i den kommune i danmark som jeg flytter hen til vedr sygesikrings bevis osv.? Eller hvordan.?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kære øresundsborgere, Nu står jeg og skal flytte hjem ad imod DK, og i denne forbindelse vil jeg høre jer hvad jeg praktisk skal gøre.. Vedr. lejligheden,internet, tv osv. har jeg styr på.. Men skal jeg bare møde op på folkbogføringen og melde min afgang, også melde mig i den kommune i danmark som jeg flytter hen til vedr sygesikrings bevis osv.? Eller hvordan.?
ja, du skal gå på Folkbokföringen og melde din afgang. Hvis ikke du gør det, kan din tilflytterkommunes folkeregister ikke tilmelde dig. Jeg var selv igennem proceduren i juni måned 2009.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ja' date=' du [b']skal gå på Folkbokföringen og melde din afgang. Hvis ikke du gør det, kan din tilflytterkommunes folkeregister ikke tilmelde dig. Jeg var selv igennem proceduren i juni måned 2009.
Ahh Ulmus, du SKAL ikke. Reglerne blev ændret for omkring 3 år siden i.f.m. de begravede det internordiske flyttebevis. Sakset fra Skatteverket: Om du flyttar mellan Danmark och Sverige När du flyttar inom Norden ska du anmäla din flytt direkt till myndigheten i inflyttningslandet. Om du flyttar från Danmark till Sverige anmäler du således flyttningen till folkbokföringen på ditt skattekontor i Sverige. Om du flyttar från Sverige till Danmark anmäler du flyttningen till Folkeregistret i den danska kommun dit du flyttar. Vid anmälan ska du bland annat kunna styrka din identitet ditt medborgarskap ditt civilstånd övriga personuppgifter. Du ska också upplysa om vilket personnummer du har i utflyttningslandet och din tidigare adress och kommun. http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/internationellt/arbetaidanmark/danmark/folkbokforingidanmark.4.3a7aab801183dd6bfd3800012630.html?posid=2&sv.search.query.allwords=flytta%20till%20danmark

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ahh Ulmus, du SKAL ikke. Reglerne blev ændret for omkring 3 år siden i.f.m. de begravede det internordiske flyttebevis. Sakset fra Skatteverket: Om du flyttar mellan Danmark och Sverige När du flyttar inom Norden ska du anmäla din flytt direkt till myndigheten i inflyttningslandet. Om du flyttar från Danmark till Sverige anmäler du således flyttningen till folkbokföringen på ditt skattekontor i Sverige. Om du flyttar från Sverige till Danmark anmäler du flyttningen till Folkeregistret i den danska kommun dit du flyttar. Vid anmälan ska du bland annat kunna styrka din identitet ditt medborgarskap ditt civilstånd övriga personuppgifter. Du ska också upplysa om vilket personnummer du har i utflyttningslandet och din tidigare adress och kommun. http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/internationellt/arbetaidanmark/danmark/folkbokforingidanmark.4.3a7aab801183dd6bfd3800012630.html?posid=2&sv.search.query.allwords=flytta%20till%20danmark
Ja, ja, Lotte - men da jeg ville tilmelde mig til Gribskov Kommune, fik jeg at vide, at de kunne ikke tilmelde mig, FØR de havde fået besked fra Skatteverket i Malmö. Det tog 1 måned og adskellige rykkere, før det var på plads. Og jeg HAVDE selv mødt op personligt på Skatteverket, inden jeg flyttede over, sååeeehhh............ Og så kan jeg da lige fortælle dig, at jeg er faldet fint til på min nye bopæl, hvor jeg har krondyr gående udenfor døren, og af og til lister en ræv sig forbi, for ikke at tale om alle de smukke rovfugle, som kredser over mit hoved. Fred og ro og idyl - jeg elsker det. Og, HM, min operation har endnu ikke fundet sted - sundhedsvæsenet her i DK rider ikke samme dag, de sadler. Nu er det 1 år siden, jeg blev godkendt til operationen - f...... til ventetid. M.v.h. Judith

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja' date=' ja, Lotte - men da jeg ville tilmelde mig til Gribskov Kommune, fik jeg at vide, at de kunne ikke tilmelde mig, FØR de havde fået besked fra Skatteverket i Malmö. Det tog 1 måned og adskellige rykkere, før det var på plads. Og jeg HAVDE selv mødt op personligt på Skatteverket, inden jeg flyttede over, sååeeehhh............[/quote'] Tja, det kommer vel egentlig ikke bag på os mere, at der stadig er huller i kommunernes viden på dét punkt. Det er, som Nils engang skrev; at har man ikke selv svaret med, får man ikke et ordentligt svar. Om de så bliver præsenteret for reglerne skriftligt, kan myndighederne være svære at overbevise. Sådan er det bare og det vil man opleve igen og igen, desværre:rolleye: Det skader dog ikke at meddele Skatteverket sit exit, det vil de faktisk gerne have man gør:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites