glenstrup 10 Anmeld indhold Skrevet February 14, 2010 Hej, Jeg bor pt. i jylland, men er blevet tilbudt job i København. Jeg har snakket med familien om det og de er villig til at tage springet. Men så var det jeg overvejede at flytte over sundet og pendle til københavn, da jeg har fået at vide det er meget dyrt at bo i København. Så mit spørgsmål går på om det kan betale sig at flytte ovet til sverige? I er meget velkomne til at skrive om andre gode / mindre gode ting ved det. Pft. Stig Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gustaf 10 Anmeld indhold Besvaret February 15, 2010 Prøv at sammenlign priserne på en dansk boligside og så www.hemnet.se. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
michael og carina 10 Anmeld indhold Besvaret February 15, 2010 Husk så lige der kommer enten 1500 kr til toget, eller ca 3000 kr hvis du kører i bil over broen oven i.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gustaf 10 Anmeld indhold Besvaret February 15, 2010 minus det kørselsfradrag man kan få Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hpn 10 Anmeld indhold Besvaret February 15, 2010 med de priser der er på huse/lejligheder samt biler herovre, kan det godt betale sig. For manges vedkommende er det også en faktor at sige "farvel" til venner i kbh - da de ikke lige kommer på besög så ofte som tidligere, men i og med I kommer fra Jylland, så er det nok ikke en faktor ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Cronatus 13 Anmeld indhold Besvaret February 15, 2010 Normalt ville jeg mene at man ikke skulle tage springet af rene økonomiske grunde, men når i nu kommer fra jylland og i forvejen skal efterlade alle venner, Familie o.s.v. kan det selvfølgelig at det økonomiske kan være med i overvejelserne. Personligt kan ville jeg stadig bo i sverige selvom det kostede det samme (enda måske også hvis det var dyrerer). Mine grunde for at bo i sverige er helt klart: Bedre sygehusvæsen (jeg stoler SLET ikke på det danske mere) Bedre tandlægere (jeg har haft en masse uheldige oplevelser i danmark, og selv den almindelige folktandvård i Oxie er bedre) Meget bedre integration (relevant for mig der er gift med en litauer) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Menace 10 Anmeld indhold Besvaret February 15, 2010 Hvis du kan få en bolig 5 min fra dit arbejde til samme penge og hvor du ikke behøver bil, så ville jeg overveje kbh-området Hvis man alligevel skal transportere sig ville jeg vælge malmø Broen er dog en lille hindring da udgiften til den er betydelig, jeg bruger ca. 5000 kr til transport (før fradrag) om måneden og det er klart den største udgift-post i mit budget. Jeg nyder dog at tage toget (ikke om vinteren, der kører jeg i bil) så der er udgiften kun på ca. 1500 før fradrag.... Synes ikke der er så stor forskel på Sverige/Danmark at man skal regne andet ind end økonomi/transport Du får helt sikkert flere m2 til langt billigere penge, større bil, til billige penge, bedre rente osv. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret February 15, 2010 Lad jer nu ikke forblænde af den kriminaliserede hvepserede :D (Læs: der er dejligt på landet :th2:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
glenstrup 10 Anmeld indhold Besvaret February 16, 2010 Nu er det også at jeg tænker på, jeg har hus her i jylland. og kan ikke se mig selv i en lejlighed. så hvis det er jeg skal finde hus, er det så ikke sverige det er billigst? hus priserne i københavn er jo simpelthen overskruet... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret February 16, 2010 Tag bestemt et kig på området fra Trelleborg og op til Eslöv og alt derimellem. Så er du stadig tæt på Kbh, men med tonsvis af muligheder for et godt og lækkert hus-køb. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thygesen 0 Anmeld indhold Besvaret February 16, 2010 Ahh Gio... alt er vel relativt.. Jeg synes personligt ikke jeg vil køre 30-40 minutter inden jeg rammer broen.. for så at have mindst lige så langt på den anden side.. Men det er klart det skal med i overvejelserne, men hvorvidt det er i nærheden af københavn er efter min overbevisning relativt.. Bare fordi du gerne vil have flere ud til dig på landet Det behøver jo ikke gå ud over andre, vel? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret February 16, 2010 Ahh Gio... alt er vel relativt.. Ja da - så ingen grund til at skrive alt det dér andet udenoms. :D Jeg bor 77 km fra mit job i Sydhavnen. Det tager 45-50 min på en almindelig dag. Havde du spurgt mig mig om jeg gad det for fem år siden, så havde jeg sagt nej. Men det er slet ikke et problem. Tværtimod. Dét kvartér ekstra er godt givet ud. Men ok. Jeg er jo også en bonderøv Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hpn 10 Anmeld indhold Besvaret February 16, 2010 Man kan også sagtens finde villa'er i malmö og omegn, men som Gio skriver, så får man mere for pengene, hvis man flytter lidt längere ud. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
michael k 10 Anmeld indhold Besvaret February 16, 2010 Man kan også sagtens finde villa'er i malmö og omegn' date=' men som Gio skriver, så får man mere for pengene, hvis man flytter lidt längere ud.[/quote'] ja og ikke bare m2 som vi kan se i andre tråde er alt jo billigere herude på landet .. feks el, håndvärkere osv .. jeg sidder og griner i skägget hver gang jeg ser hvad folk inde i malmö betaler for tingene... först betaler de svimlende summer for boligen, dernäst höje forsikringer osv i forhold til os på landet, selv brugte biler er dyrere i malmö end de er lidt inde eller oppe i landet malmö håndvärkere er jo også syge i hovedet de tager ågerpriser .. elen koster min. det dobbelte eller mere .. . nej du så vil jeg hellere ha 50 minutter til kbh end 25 minutter ha 360m2 istedet for 120 til samme pris, betale 2700 svenske i helforsikring på min audi a6 og så spare mange tusinde på mange andre ting... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Cronatus 13 Anmeld indhold Besvaret February 16, 2010 Hmm.... i hvilket område bor du da i ?. (som skrevet i en anden tråd, skal jeg til at kikke efter hus om et års tid eller deromkring). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
michael k 10 Anmeld indhold Besvaret February 16, 2010 jeg bor i Sjöbo kommune ... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret February 16, 2010 nej du så vil jeg hellere ha 50 minutter til kbh end 25 minutter ha 360m2 istedet for 120 til samme pris' date=' betale 2700 svenske i helforsikring på min audi a6 og så spare mange tusinde på mange andre ting...[/quote'] * Til gengæld fordobles dit benzin forbrug og bilen kører mere (derved falder den værdi), mens dit fradrag ikke stiger tilsvarende. * Venner som ikke kører i bil får lidt eller noget længere rejsetid (det gør dem i bil selvfølgelig også :)). * Jo længere væk du kommer jo, mere besværligt bliver det også at pendle med det offentlige. Det er så det negative til de fordele som Michael nævner, men okay hvis du alligevel ikke har mange venner i KBHs området så kan det jo nok være ligegyldigt (læste lige at du kommer fra Jylland). Jeg har også hørt gode anbefalinger om at købe nord for Helsingborg. Der skulle være nogle dejlige områder, men hvis du ikke skal arbejde i nordsjælland så kan det godt blive en lang tur =) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
michael k 10 Anmeld indhold Besvaret February 16, 2010 * Til gengæld fordobles dit benzin forbrug og bilen kører mere (derved falder den værdi), mens dit fradrag ikke stiger tilsvarende. * Venner som ikke kører i bil får lidt eller noget længere rejsetid (det gør dem i bil selvfølgelig også :)). * Jo længere væk du kommer jo, mere besværligt bliver det også at pendle med det offentlige. Det er så det negative til de fordele som Michael nævner, men okay hvis du alligevel ikke har mange venner i KBHs området så kan det jo nok være ligegyldigt (læste lige at du kommer fra Jylland). Jeg har også hørt gode anbefalinger om at købe nord for Helsingborg. Der skulle være nogle dejlige områder, men hvis du ikke skal arbejde i nordsjælland så kan det godt blive en lang tur =) men det jeg sparer i el, forsikring osv kan betale 400km extra rejsevej og 3 pendlerbiler... og visse af dem so bor i malmö og skal igennem det halve af malmö i myldertiden bruger jo mindst ligeså meget benzin selvom de har kortere desuden er man dum hvis man bruger benzin når man skal pendle längere sträkninger og nej det offentlige bliver ikke mere besvärligt .. sjovt nok ser jeg langt flere som bor i malmö området whine over det offentlige og fortälle om flere problemer som vi aldrig har haft ... fra os er det 1 bus og så direkte på öresundstoget .. eller som käresten gör körer til svågertorp og tager toget derfra.. i hendes smart koster det ca 40-45kr om dagen i brändstof dvs under 1000sek om måneden og så et pendlerkort til .. hvad koster det ? ca 1400sek Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jolin 15 Anmeld indhold Besvaret February 16, 2010 .. eller som käresten gör körer til svågertorp og tager toget derfra.. i hendes smart koster det ca 40-45kr om dagen i brändstof dvs under 1000sek om måneden og så et pendlerkort til .. hvad koster det ? ca 1400sek 1900 SEK :p Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret February 16, 2010 Spare el Hvordan kan man spare el ved at bo på landet:confused:men det jeg sparer i el, forsikring osv kan betale 400km extra rejsevej og 3 pendlerbiler... og visse af dem so bor i malmö og skal igennem det halve af malmö i myldertiden bruger jo mindst ligeså meget benzin selvom de har kortere desuden er man dum hvis man bruger benzin når man skal pendle längere sträkninger og nej det offentlige bliver ikke mere besvärligt .. sjovt nok ser jeg langt flere som bor i malmö området whine over det offentlige og fortälle om flere problemer som vi aldrig har haft ... fra os er det 1 bus og så direkte på öresundstoget .. eller som käresten gör körer til svågertorp og tager toget derfra.. i hendes smart koster det ca 40-45kr om dagen i brändstof dvs under 1000sek om måneden og så et pendlerkort til .. hvad koster det ? ca 1400sek Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
michael k 10 Anmeld indhold Besvaret February 16, 2010 1900 SEK :p spurgte hende lige .. hun köber det i dk til 1300dkk og så virker det i metroen også... det er 1750 agtigt skallstorp .. mjaeh kig i tråden med el diskussionen jeg ved ikke hvordan men jeg gör det tilsyneladende da alle andre ifölge Nils betaler minimum det dobbelte ... og folk inde i malmö åbenbart ofte er bundet hos EON og de tager det dobbelte eller mere for strömmen Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
swoop 0 Anmeld indhold Besvaret February 17, 2010 skallstorp .. mjaeh kig i tråden med el diskussionen jeg ved ikke hvordan men jeg gör det tilsyneladende da alle andre ifölge Nils betaler minimum det dobbelte ... og folk inde i malmö åbenbart ofte er bundet hos EON og de tager det dobbelte eller mere for strömmen Niks, ingen er bundet til at købe el hos EON. Der er frit valg af elleverandør i Sverige, så vælg bare en anden. EON står derimod for nettet og her kan ikke skifte. Glemte lige at nævne at jeg er helt enig at EON er for dyre så hurra for frit elvalg. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thn 0 Anmeld indhold Besvaret February 17, 2010 Og det var nettet der blev diskuteret. Som man ikke kan gøre noget ved :-( Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
swoop 0 Anmeld indhold Besvaret February 17, 2010 Den havde jeg så ikke lige set hehe. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hevi 10 Anmeld indhold Besvaret February 17, 2010 Sverige er andet end billige huse og biler...! Hvis du skal have hele familien med, hvilket indebærer børn, så bør du ikke have nogen overvejelser overhovedet. Bare gør det!!! - Her er så billigt med børnepasning, fritidsaktiviteterne og ikke mindst fungerer skolerne glimrende. Der er så meget hjælp til dine børn. Her er integrationsundervisning for dit/dine børn hver uge og inden længe (læs ca. 3 måneder) kan dine børn tale næsten flydende svensk Så børnene er næsten dem der har færrest problemer med alt "det nye"...! Mange taler om billige biler og huse, men det er mere alt det andet, der også gør det billigt og dejligt at bo herovre ex. værkstedsregningne og dagligvarerne. Herudover har vi oplevet det svenske sundhedssystem som værende hurtigt og effektivt, og køber du en bil der kan køre over 20 km på literen går det stort set lige op med pendlerfradragene etc. Vi har ihvertilfælde ikke fortrudt vi tog springet :) Du er velkommen til at skrive under personlige meddelelser, hvis der er noget du vil have uddybet eller har mere konkrete personlige spørgsmål om at leve i Sverige Hilsen Henrik og Vibeke med 3 børn Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites